۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۳:۴۹
کد خبر: 84748451
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

سناتور آمریکایی: تحریک روسیه می‌تواند واشنگتن را وارد جنگ کند

تهران- ایرنا - تامی توبرویل سناتور جمهوری‌خواه از ایالت آلاباما گفت، آمریکا با حمایت خود از اوکراین بیش از حد روسیه را تحریک می‌کند و این کار می‌تواند واشنگتن را وارد جنگ با مسکو کند.

به گزارش ایرنا از "نیوزویک"، توبرویل این اظهارات را در جریان جلسه استماع روز سه شنبه (به وقت آمریکا) در کمیته خدمات مسلح سنا با حضور اوریل هاینز مدیر اطلاعات ملی و ژنرال اسکات بریر مدیر آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا بیان کرد. 

این مقامات اطلاعاتی آمریکا برای ارائه گزارشی در مورد تهدیدات جهانی علیه این کشور در مقابل کمیته حاضر شدند. 

وی افزود: ما درحال تحریک روسیه هستیم و با افتخار آن را اعلام می‌کنیم، همانطور که رئیس جمهور آمریکا گفت ما باید این اقدامات را کاهش دهیم. 

وی اگرچه ادامه حمایت آمریکا از اوکراین را تایید کرد اما گفت: ما نمی‌خواهیم این کمک‌ها را به حدی پیش ببریم که تعداد زیادی از سربازان ما به این جنگ وارد شوند. 

توبرویل با اشاره به سفر مقامات مختلف آمریکایی به اوکراین گفت: به نظر من تعداد زیادی از مقامات در حال سفر به اوکراین هستند. ما در مقابل باید کارهای بهتری انجام دهیم. ما در مسیر حساسی قدم می‌گذاریم و در صورت عبور از نقطه قرمز، امکان بازگشت وجود ندارد. 

به گزارش ایرنا، در دو هفته اخیر مقامات مختلف آمریکای از جمله آنتونی بلینکن وزیر خارجه، لوید آستین وزیر دفاع، جیل بایدن همسر جو بایدن و نانسی پلوسی رئیس مجلس نماینگان آمریکا به اوکراین سفر کرده‌اند. 

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه با هدف تسهیل و تسریع ارسال سلاح و تجهیزات نظامی به اوکراین قانون "وام و اجاره" را امضاء کرد. 

به دنبال ادامه حملات روسیه به اوکراین، بایدن مصادف با سالگرد پایان جنگ جهانی و شکست آلمان، قانون وام و اجاره را در حمایت از جنگ اوکراین دوباره فعال کرد.

رئیس جمهور آمریکا همچنین به طور جداگانه از کنگره این کشور درخواست ۳۳ میلیارد دلار کمک به اوکراین از جمله چندین میلیارد دلار برای تسلیحات و کمک‌های امنیتی کرده است. 

نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز در واکنش سریع بایدن برای کمک به اوکراین اظهار داشت: فکر می‌کنم بتوانیم در سریع‌ترین زمان ممکن لایحه کمک ۳۳ میلیارد دلاری به اوکراین را تصویب کنیم. ما یک حمایت دو حزبی از مبارزه مردم اوکراین در مقابل روسیه داریم. 

نمایندگان از هر دو حزب اعلام کرده‌اند که خواستار تصویب فوری بودجه اضطراری درخواست شده (از سوی دولت بایدن) هستند، اما هیچ اعلام فوری مبنی بر اینکه چه زمانی دو مجلس نمایندگان و سنا قرار است این رای گیری را به عمل آورند بخصوص بر سر اختلافات قانونی که معمولا میان دو حزب روی می‌دهد، صورت نگرفته است. 

این بودجه شامل کمک‌های امنیتی، اقتصادی و بشردوستانه است. درخواست ۳۳ میلیارد دلاری شامل ۲۰.۴ میلیارد دلار کمک نظامی و امنیتی برای اوکراین است. 

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه (۲ اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت شناخته و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد. 

پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) نیز در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha