نگاه ناشر؛ تفاوت بین کتابخوان‌ها و آنهایی که کتاب نمی‌خوانند باید به نمایش درآید

تهران- ایرنا- یک فعال حوزه نشر معتقد است نمایشگاه کتاب، نباید محدود به یک نمایشگاه بین‌المللی سالانه در تهران نشود و باید نمایشگاه‌های استانی و محلی هم برگزار شود و حتی این نمایشگاه‌های می‌تواند به صورت دائمی برپا شود.

اشکان حسین‌زاده سرویراستار انتشارات نسل نواندیش، ترغیب مردم به کتاب خواندن را دارای دو بخش مادی و معنوی می‌داند به ایرنا می‌گوید: بحث مادی قضیه حمایت هایی است که باید از ناشران انجام پذیرد؛ مثل یارانه های کاغذ و از این قبیل. زیرا الان قیمت کتاب ها گران شده است و ممکن است تهیه این کالا برای مردم دشوار باشد. در بحث معنوی قضیه هم مهم ترین اقدام، ترویج کتاب خوانی در مدارس و دانشگاه است. به عبارتی باید در مقاطع تحصیلی مختلف توضیح داده شود که چه تفاوتی بین افراد کتابخوان با آن هایی که کتاب نمی خوانند وجود دارد و این کتاب خوانی چگونه می تواند سبب وسیع تر کردن گستره دید انسان شود. 

وی افزود: اگر چنین آموزش هایی به دانش آموزان و دانشجویان داده شود آن ها هم می توانند فرزندان خود را به کتاب خواندن تشویق کنند که این کمک بزرگی به ترویج کتابخوانی است.

به باور این فعال حوزه نشر، با توجه به افزایش نرخ کتب چاپی، ارزان تر بودن قیمت کتاب‌های دیجیتال می تواند به بهبود فرهنگ مطالعه در جامعه یاری رساند. اکنون کتاب‌های غیرچاپی مختلفی در بازار وجود دارد از کتاب دیجیتال گرفته تا کتاب های صوتی و حتی اپلیکیشین‌هایی که کتاب ارائه می‌دهند. این کتب هم از نظر هزینه، بار مالی کمتری را بر دوش مخاطب می گذارند، هم به خاطر عدم نیاز به کاغذ به سلامت محیط زیست کمک می کنند. وجود چنین کتبی، تا کنون کمک بزرگی به جذب مخاطب کتاب خوان کرده است. الان دنیا، دنیای دیجیتال است و دست هر کس یک گوشی هوشمند است. من گاهی در مترو می بینم افرادی که در حال مطالعه از روی صفحه تلفن همراهشان هستند.

حسین‌زاده پیشنهادی هم برای بهبود کار نمایشگاه کتاب دارد: این نمایشگاه، علاوه بر سطح ملی باید در سطح استانی و محلی هم می تواند برگزار شود. حتی می شود نمایشگاه کتاب را به صورت دائمی برگزار کرد. البته امیدوارم بحث کتابخوانی محدود به یک سری تبلیغات و شعارها طی ۱۰ روز نمایشگاه نشود. ناشران نیازمند حمایت دولت در طول سال هستند. 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha