بایدها و نبایدهای تخفیف کتاب؛ این دوره نمایشگاه پذیرای مخاطب جدی‌تری است

تهران- ایرنا- ناشران فعال در سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با وجود افزایش قیمت کتاب، نسبت به فروش در این دوره خوش‌بین هستند و این نمایشگاه را قدمی خوب می‌انگارند.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت آغاز به فعالیت کرد. بیشتر ناشران کتاب‌هایشان را در غرفه‌ها چیدند، مردم بعد از دو سال می‌توانند از نزدیک کتاب را لمس و از تخفیف نمایشگاهی استفاده کنند. هرچند امکان استفاده از بن‌های نمایشگاهی فقط در بخش مجازی این نمایشگاه ممکن است.

نمایشگاه کتاب در حالی کارش را آغاز کرد که قیمت کتاب به دلیل کمبود کاغذ چند برابر شده‌است. محسن فرجی مدیر انتشارات خزه در نخستین روز برگزاری نمایشگاه کتاب درباره توان خرید کتاب توسط مردم به خبرنگار ایرنا گفت: با احتساب اینکه کاغذ گران شده و قیمت کتاب بالا رفته‌است، برگزار نشدن نمایشگاه کتاب به شکل حضوری در دو سال گذشته، شور و اشتیاق پنهانی را در مخاطب ایجاد کرده‌است، زیرا مخاطبان کتاب ترجیح می‌دهند، کتاب‌ها را از نزدیک لمس و خرید کنند.

برگزار نشدن نمایشگاه کتاب به شکل حضوری در دو سال گذشته، شور و اشتیاق پنهانی را در مخاطب ایجاد کرده‌است، زیرا مخاطبان کتاب ترجیح می‌دهند، کتاب‌ها را از نزدیک لمس و خرید کنند

وی افزود: البته ممکن است مخاطب گسترده تمایلی به این دوره از نمایشگاه نشان ندهد، اما این نمایشگاه پذیرای مخاطب جدی‌تری خواهدبود. که به رغم قیمت بالای کتاب این کالای فرهنگی را تهیه می‌کنند. زیرا کتاب برای این افراد ارزشمند است، در نتیجه کتاب را به صورت گزیده انتخاب می‌کنند.

بایدها و نبایدهای تخفیف کتاب؛ این دوره از نمایشگاه پذیرای مخاطب جدی‌تری است

برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب بعد از دو سال اتفاق خوبی است

مدیر انتشارات خزه چشم‌انداز این دوره از نمایشگاه را روشن دید و ادامه داد: اتفاق خوبی در راه است. ناشرانی که در این سال‌ها کتاب‌هایشان را منتشر کردند و امکان عرضه آن را نداشتند، با مشکل ازلی و ابدیِ توزیع کتاب در کشور و کمبود کتاب‌فروشی‌ها مواجه هستند. این گروه می‌توانند بخشی از نیاز خود را توسط نمایشگاه بین‌المللی کتاب رفع کنند.

به گفته فرجی کتاب به نسبت کالاهای دیگر ارزان است. همچنین در نمایشگاه بین‌المللی کتاب دو گزینه وجود دارد که به مخاطبان در خرید کتاب کمک می‌کند، یکی بن‌هایی است که از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به قشرهای مختلف داده می‌شود و دیگری تخفیف‌های نمایشگاهی از طرف ناشران است. این دو عامل به مخاطب کمک می‌کند تا بتواند راحت‌تر خرید کند، شرایط خرید کتاب در نمایشگاه با کتاب‌فروشی فرق می‌کند، فکر می‌کنم این دو عامل باعث شود مردم با وجود افزایش قیمت‌ها بتوانند کتاب بخرند و برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب بعد از دو سال اتفاق خوبی است.

بایدها و نبایدهای تخفیف کتاب؛ این دوره از نمایشگاه پذیرای مخاطب جدی‌تری است

همه کتاب‌های نشر برج با رعایت قانون کپی‌رایت چاپ می‌شود

همه‌گیری بیماری کووید۱۹ روی بسیاری از کسب و کارها تاثیر منفی گذاشت، ناشران هم یکی از گروه‌ها بودند که با آسیب‌های مختلف مواجه شدند، اما برخی از ناشران با اتخاذ تصمیم‌های درست توانستند اقدامات مفیدی برای ادامه فعالیت نشر بگیرند.

سجاد بهارلو مسئول غرفه انتشارات برج در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا درباره فعالیت ناشران در دو سال گذشته بیان کرد: نشر برج بیش از دو سال است که در شرایط کرونایی فعالیت می‌کند، در این دو سال نمایشگاه بین‌المللی کتاب به شکل حضوری برگزار نشد و این برای نخستین بار است که نشر برج در نمایشگاه بین‌المللی کتاب شرکت می‌کند، خیلی از نشرهایی که در سال‌های گذشته فعالیت می‌کردند، به دلیل مشکلات اقتصادی با آسیب‌هایی در ادامه فعالیت مواجه شدند. این در حالی است که نشر برج با وجود شرایط سخت توانست کتاب‌هایی منتشر و معرفی کند، که فروش خوبی هم داشت. همه کتاب‌های نشر برج با رعایت قانون کپی‌رایت چاپ می‌شود این ارزش‌های این نشر است و در ارتباط با قوانین ایران نیست.

به گفته بهارلو، انتشارات برج با ۵۵ عنوان کتاب در این دوره از نمایشگاه کتاب شرکت کرده‌است.

او ادامه داد: در این دو سال در نشر برج کار گزیده‌ای انجام دادیم، با اینکه می‌توانستیم تعداد کتاب بیشتری منتشر کنیم، ترجیح دادیم که روی برخی از کارهای استثنایی که در اندیشه و فلسفه جهان شاخص بودند، متمرکز شویم. حتی در بخش تالیف سعی کردیم آثاری را انتخاب کنیم که مورد قبول کارشناس‌ها است. در نتیجه بخشی از بازار را به دست آوردیم . همچنین دو کتاب در روز دوم نمایشگاه به مجموعه کتاب‌های ما اضافه خواهدشد. نخستین کتابی که از سوزان سانتاک در ایران ترجمه شده توسط نشر برج با رعایت کپی‌رایت در نمایشگاه کتاب عرضه خواهدشد.

کتاب بیش از گذشته از خانه و خانواده دور شده‌است

مسئول غرفه برج درباره توان خرید کتاب توسط مردم، گفت: اگر به صورت کلی به مساله نگاه کنیم، کتاب قبلا هم در سبد خانوارها نبود و الان بیش از گذشته از خانه و خانواده دور شده‌است. امسال در بخش حضوری نمایشگاه بین‌المللی کتاب، بن کتاب فعال نیست و فقط در بخش غیرحضوری مخاطبان می‌توانند از بن کتاب استفاده کنند.

افراد باید بدانند که حتی اگر برای خرید کتاب تخفیف نگیرند، لازم است تا هزینه مشاوره گرفتن درباره کتاب را پرداخت کنند

بهارلو با تاکید برلزوم ترویج خرید حضوری کتاب و استفاده از مشاوره متخصصان و کتاب‌فروشان بیان کرد: افراد باید بتوانند کتاب را ورق بزنند و انتخاب کنند. مخاطب باید بتواند وارد محیطی شود که کتاب در آن قرار دارد. افراد باید بدانند که حتی اگر برای خرید کتاب تخفیف نگیرند، لازم است تا هزینه مشاوره گرفتن درباره کتاب را پرداخت کنند، در نتیجه نباید در خرید حضوری تخفیف بگیرند، این در حالی است که متاسفانه اغلب سیاست‌ها مردم را از این نوع خرید دور می‌کند و مطمئنا در این دوره از نمایشگاه مجازی کتاب، شاهد فروش بیشتری خواهیم‌بود.

وی افزود: به نظرم در این دوره بخش عمومی فروش کم‌تر و همچنین فکر می‌کنم بخش کودک ریزش خواهدداشت، این سیاست اشتباهی است که اتفاق افتاده و باید بر اساس آن پیش برویم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha