نمایشگاه کتاب نیاز مراجعان به کتابخانه ملی را برطرف کرد/ استقبال قابل توجه پژوهشگران

تهران-ایرنا- مدیرکل اطلاع‌رسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره به عرضه تازه‌های این نهاد در نمایشگاه کتاب گفت: مردم بویژه پژوهشگران که در شرایط همه‌گیری به کتابخانه ملی مراجعه می‌کردند، استقبال خوبی از نمایشگاه کتاب و غرفه سازمان اسناد و کتابخانه ملی داشته اند.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، رضا شهرابی درباره اقدامات این سازمان در سی‌وسومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی کتاب‌هایی را که از سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ چاپ کرده‌است، در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران ارائه می‌دهد، که همه کتاب‌های تازه‌ای هستند.

او ادامه داد: کتاب‌هایی که در غرفه سازمان اسناد و کتابخانه ملی ارائه می‌شود، در حوزه‌های ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی و فهرست نسخ خطی و... است. کتاب‌هایی با موضوع استانداردهای حوزه کتابداری و اطلاع‌رسانی، حوزه‌های علم مدیریت اطلاعات و تاریخ که مورد استفاده محققان و پژوهشگران قرار می‌گیرد.

نمایشگاه کتاب نیاز مراجعان به کتابخانه ملی را برطرف کرد/ استقبال قابل توجه پژوهشگران

مدیرکل اطلاع‌رسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی در ارزیابی روز پنجم نمایشگاه کتاب بیان کرد: می‌بینیم که استقبال بالا است و با وجود شرایط کرونا -که فکر می شد تعداد زیادی محتاط باشند و افراد استقبال نکنند- استقبال خوبی از نمایشگاه شد. فعالیت غرفه سازمان اسناد و کتابخانه ملی مخصوص افراد پژوهشگر است، به نظرم بعد از دو سال تعطیلی استقبال خوبی بود.

فقط کتابخانه ملی فعال بود

شهرابی درباره اقدامات سازمان اسناد و کتابخانه ملی در سال‌های همه‌گیری گفت: تنها کتابخانه‌ای که در طول مدت کرونا -جز سه ماه نخست- به فعالیت خود ادامه داد، کتابخانه ملی بود، همه کتابخانه‌های عمومی و دانشگاهی تعطیل بودند. از اول تیر ۱۳۹۹ فعالیت خود را آغاز کردیم فقط در دو سه مقطع پیک کرونا تعطیل بودیم.

مدیرکل اطلاع‌رسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به اینکه در مدت همه‌گیری به تعداد اعضای کتابخانه ملی اضافه شده‌است، ادامه داد: مراجعان بسیاری داشتیم و همه پژوهشگران مجبور بودند به کتابخانه ملی بیایند. در این کتابخانه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کردیم و ظرفیت خود را نصف کرده‌ بودیم.

او ادامه داد: سازمان اسناد و کتابخانه ملی در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به شدت مورد استقبال اعضا قرار گرفت. در هر سال ۱۵ هزار نفر عضو جدید گرفتیم. در مجموع ۲۵۰ هزار عضو داریم و البته ۳۰ یا ۳۱ هزار عضو فعال هستند. یکسری هم عضویت خود را تمدید می‌کنند.

خدمات مجازی کتابخانه ملی در کرونا سه برابر قبل شد

شهرابی با اشاره به خدمات مجازی که کتابخانه ملی در طول مدت کرونا ارائه می‌داد، توضیح داد: بحث خدمات مرجع مجازی ما در طول مدت کرونا نسبت به قبل سه برابر افزایش پیدا کرد، برخی از خدمات مرجع مجازی در بسترهای مختلف ارائه می‌شود. به صورت آفلاین می‌توانند به سایت کتابخانه مراجعه کنند و درخواست خود را از طریق فرمی که تهیه شده‌است، ارسال کنند. منابع مورد نیاز در اختیارشان قرار می‌گیرد و به پرسش‌هایشان پاسخ داده می‌شود.

مدیرکل اطلاع‌رسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به فعالیت بخش پاسخگویی به سوالات این کتابخانه بیان کرد: همکاران به صورت آنلاین هر روز پاسخگوی مخاطبان هستند و با آن‌ها چت می‌کنند. از ساعت ۹ صبح تا ۱۴ چت آنلاین اختصاصی داریم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha