دغدغه‌ای برای تامین کود کشاورزی در گلستان وجود ندارد
عکس آرشیو است

گرگان - ایرنا - مدیر شرکت خدماتی حمایتی سازمان گلستان گفت: ذخیره استان در نهاده‌های کشاورزی مطلوب است و دغدغه‌ای برای تامین و توزیع کودهای مورد نیاز بهره‌برداران بخش کشاورزی وجود ندارد.

حمید هزار جریبی روز یکشنبه در حاشیه برگزاری همایش آموزشی ترویجی و معرفی سبد کودی شرکت خدماتی حمایتی کشاورزی استان به خبرنگار ایرنا افزود: این شرکت بر اساس تفاهم نامه با تولید نندگان کود کشور، کودهای موردنیاز بهره برداران کشاورزی گلستان را بدون مشکل تامین می کند.

به گفته وی کود مورد نیاز یارانه ای (دولتی) بخش کشاورزی گلستان سالانه ۲۰۰ هزار تن است که از طریق شرکت خدماتی حمایتی کشاورزی استان تهیه شده و براساس آزمون خاک و راهنمایی کارشناسان پهنه در اختیار بهره‌برداران برای تولید محصولات قرار می گیرد.

وی ادامه داد: توزیع کودهای موردنیاز بهره برداران به منظور تولید محصولات کشاورزی در استان از طریق ۱۲۶ کارگز تهیه و توزیع می شود.

گسترش تامین کود موردنیاز کشاورزی قراردادی

مدیر شرکت خدماتی کشاورزی گلستان گفت: این شرکت در گسترش طرح کشاورزی قراردادی استان، کود موردنیاز تولید محصولات را تامین و در اختیار بهره برداران قرار می دهد.

وی ادامه داد: برای سال زراعی جاری کود موردنیاز محصولات راهبردی استان از جمله گندم، کلزا، جو، سویا، آفتابگردان، ذرت و چغندر قند را در دستور کار قرار داده است.

به گفته وی برای اجرای طرح کشاورزی قراردادی برای ۲۰۰ هزار هکتار در گلستان تامین کود یارانه ای برنامه ریزی شده  است.

وی اضافه کرد:  امسال برنامه کشاورزی قراردادی گندم در ۵۵ هزار هکتار ابلاغ شد که ۲۷ هزار هکتار آن محقق شد و  این طرح برای زراعت برنج در اراضی دارای نسق و پنبه مطابق سهمیه ابلاغی در دست انعقاد قرارداد با بهره برداران است.

طبق تعریف سازمان جهانی غذا و کشاورزی (FAO)، "کشاورزی یا کشت قراردادی، یک نوع سیستم تولید در کشاورزی است که مطابق توافق بین خریدار و کشاورز انجام می‌شود و در قرارداد شرایط تولید و بازاریابی محصول ذکر می‌شود".

بر مبنای اعلام وزارت جهاد کشاورزی، کشاورزان متقاضی که توان تامین نهاده‌های کشاورزی مورد نیاز برای تغذیه محصول از جمله کود را ندارند، می‌توانند با مراجعه به مراکز تعیین شده با جهاد کشاورزی استان قرارداد امضا کنند و بر مبنای آن، جهاد کشاورزی برای هر هکتار زمین و در ازای سفته، کود موردنیاز را به کشاورز تحویل می‌دهد و کشاورزان در پایان فصل کشت، محصول برداشت شده خود را به قیمت تضمینی اعلام شده به جهاد کشاورزی تحویل می‌دهند و بعد از کسر هزینه‌های کود، مطالبات خود را دریافت می‌کنند.

دغدغه‌ای برای تامین کود کشاورزی در گلستان وجود ندارد

 تدارک ۵۵ همایش آموزشی و ترویجی سبد کود

کارشناس مدیریت بازاریابی و امور مشتریان شرکت خدمات حمایتی کشاورزی هم گفت: امسال برپایی ۵۵ همایش آموزشی و ترویجی سبد کود توسط این شرکت در استان های کشور تدارک دیده شده که ۳۲ مورد آن در نیمه نخست سال جاری است.

احمد قربانی جوکار به خبرنگار ایرنا افزود: این شرکت با بیش از ۱۲۸ مورد تفاهم نامه با ۹۰ تولید کننده داخلی کود  تعداد هزار و ۳۵۰ محصول را به کشاورزان معرفی می کند و از طریق سه هزار و ۵۰۰ کارگزاری در استان ها ، نهاده ها از جمله کود را در اختیار بهره برداران قرار می دهد.

گلستان افزون بر ۲۲۰ هزار بهره‌بردار کشاورزی با اختصاص ۳۸ درصد از اشتغال خالص استان دارد که حدود ۱۵۰ هزار نفر آنان در حوزه زراعی و باغی فعالیت داشته و بیش از ۹۰ درصد آنها خرده مالک با حداکثر چهار هکتار زمین هستند.

این استان شمالی با این جمعیت بهره بردار کشاورزی، در تولید ۱۵ محصول راهبردی کشور شامل دانه‌های روغنی کلزا، سویا و آفتابگردان، هلو، توتون و گوشت مرغ رتبه اول، گندم، چغندرقند و خرمالو مقام دوم، شلتوک(برنج)، پیله تر ابریشم، میگو و پنبه رتبه سوم، ماهیان پرورشی و خاویاری رتبه چهارم و جو و زیتون رتبه پنجم کشوری را دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha