۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۹:۴۸
کد خبرنگار: 1347
کد خبر: 84754368
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سرشماری سمندر کُردستانی در ۲ زیستگاه‌ مهاباد آغاز شد

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۹:۴۸
کد خبر: 84754368
سرشماری سمندر کُردستانی در ۲ زیستگاه‌ مهاباد آغاز شد

مهاباد - ایرنا - رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: سرشماری گونه‌های نادر سمندر کُردستانی در ۲ زیستگاه مهم این گونه در شهرستان آغاز شد.

فاروق سخنور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: «اشکه وتان و قلات شای» از جمله زیستگاه های مناسب این گونه‌های کمیاب در منطقه هستند که مورد پایش قرار خواهند گرفت.

وی با بیان اینکه این سرشماری با حضور ۲ تیم پنج نفره از کارشناسان و محیط‌بانان یگان حفاظت این اداره انجام می‌شود، افزود: در این طرح سمندرها را علامت‌گذاری می‌کنند تا در سرشماری بعدی ماندگاری و حضور این گونه در آن زیستگاه رصد شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد اضافه کرد: بعد از گذشت ۱۴ روز، این سرشماری دوباره در زیستگاه سمندر کردستانی در این مناطق تکرار می‌شود تا آمار تقریبی فراوانی جمعیت این گونه در این زیستگاه‌ها مشخص شود.  

سخنور با اشاره به اهمیت سرشماری این نوع دوزیست در طبیعت ادامه داد: در این پایش، جویبارهای منطقه مورد بررسی می‌گیرد و بعد از جمع‌آوری آمار، برنامه‌ریزی‌های لازم برای حفاظت از سمندرها توسط سازمان مرکزی و اداره نظارت بر حیات وحش استان انجام می‌شود.

وی تاکید کرد: این‌گونه جانوری علاوه بر آذربایجان‌غربی در مناطق غربی استان‌های کردستان و کرمانشاه نیز شناسایی شده است.

به گزارش ایرنا، سمندر از راسته دوزیستان دُمدار و خانواده سالاماندریده (سمندرها) بوده که در لیست سرخ اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) در دسته به‌شدت در معرض خطر انقراض طبقه‌بندی شده و زیستگاه آن چشمه‌سارها، جویبارها و آب‌های روان و زلال است.

تاکنون، هفت گونه سمندر به نام‌های سمندر غارزی، سمندر کوهستانی لرستانی (امپراطور)، سمندر کوهستانی کردستانی (خال زرد)، سمندر کوهستانی آذربایجانی، سمندر آتشین، سمندر تاج‌دار جنوبی و سمندر جویباری ایرانی در کشورمان شناسایی و نامگذاری شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha