۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۵:۵۵
کد خبرنگار: 1273
کد خبر: 84755221
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۳ هزار آشیق عضو خانه آشیقلار ایران هستند

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۵:۵۵
کد خبر: 84755221
۳ هزار آشیق عضو خانه آشیقلار ایران هستند

مهاباد - ایرنا - مدیرعامل خانه آشیقلار ایران با بیان اینکه این خانه در سال ۱۳۹۴ توسط هفت نفر عضو هیات موسس راه‌اندازی شد، گفت: هم‌اکنون سه هزار آشیق عضو این تشکل هستند.

آشیق سلجوق شهبازی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در میاندوآب اظهار کرد: تلاش می‌شود که از این هنرمندان در خصوص بیمه و اجرای کنسرت حمایت کنیم و هر چند از نظر منابع مالی در تنگنا هستیم ولی با توجه خیّران برخی کارها را پیش می‌بریم.

وی افزود: از هفت نفر عضو موسس این خانه سه آشیق شامل ۲ نفر از میاندوآب و یک نفر اهل ارومیه هستند، افزود: در طول هفت سال، ۹ مورد جشنواره آشیقلار در سطح بین‌المللی برگزار شده و در آنها از استادان این موسیقی تجلیل شده است.

وی اضافه کرد: همچنین نام هفت تن از آشیقلار به عنوان استاد و پایه‌های موسیقی آشیقلار ثبت ملی شده و به نام آنها در شهرهایی مثل تهران، تبریز، اردبیل و میاندوآب جشنواره برگزار شده است.

مدیرعامل خانه آشیقلار ایران با اشاره به اینکه با توجه به اینکه ۲ سال در پی شیوع ویروس کرونا، فعالیت‌های دورهمی و تجمعات ممنوع بوده و اکنون کووید۱۹ فروکش کرده، گفت: احیای فرهنگ فولکلوریک و احیای مکتب آشیقی به منظور صیانت از موسیقی اصیل ایرانی همایش آشیقلار برگزار می‌شود. 

شهبازی اظهار کرد: همچنین با توجه به مشکلات اقتصادی و روحی حاکم بر جامعه گوش دادن به موسیقی سنتی آشیقلار در تقویت روحیه هموطنان علاقمند به این هنر موثر است و برگزاری این همایش در میاندوآب در همین راستا بود.

وی افزود: از مسوولان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی میاندوآب و همچنین مسوولان این شهرستان به جهت میزبانی این برنامه و برگزاری مراسم تجلیل از آشیق پیشکسوت «هدایت مهری» اهل میاندوآب قدردانی می‌کنم. 

به گزارش ایرنا مدیرعامل خانه آشیقلار ایران به منظور برگزاری جشنواره آشیقلار و همچنین رونمایی از کتاب شعر ترکی «بیر حالدا قالاق» نوشته آشیق پیشکسوت میاندوآب هدایت مهری (موسا اوغلو) به میاندوآب سفر کرده است.

پیرو ثبت تک ساز عاشیقلار آذربایجان غربی به شماره ۱۶۵ و همچنین ثبت موسیقی سنتی این استان به شماره ۳۶۳ در فهرست آثارمیراث ناملموس کشور نمایندگی «خانه عاشیق‌های ایرانی» آذربایجان‌غربی، فروردین ماه سال جاری با همکاری شهرداری در میاندوآب افتتاح شد.

در موسیقی عاشیقی حرف بزرگان، داستان، خاطرات، تاریخ و رویدادهای سرزمین آذربایجان در قالب سرود به نسل جوان انتقال داده می شود.

در آذربایجان به ویژه شهرستان میاندوآب این هنر از دیرباز از اهمیت خاصی برخوردار بوده و هم‌اینک ۱۵۰ هنرمند و چندین گروه در عرصه موسیقی عاشیقی، بالابان و تک ساز در این شهرستان فعالیت می‌کنند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha