نمایشگاه دواخانه در دانشگاه فردوسی مشهد افتتاح شد

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۷:۳۷
کد خبر: 84761910
نمایشگاه دواخانه در دانشگاه فردوسی مشهد افتتاح شد

مشهد-ایرنا- نمایشگاه دواخانه متشکل از ۱۰۰ سند و مدرک تاریخی پزشکی در ایران، روز شنبه همزمان با روز جهانی موزه‌ها در دانشگاه فردوسی مشهد افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این نمایشگاه بیش از ۱۰۰ قطعه سند، مدرک و اشیاء مرتبط با حوزه پزشکی توسط "سینا صابری" یک مجموعه‌دار مشهدی جمع‌آوری شده است که همزمان با روز جهانی موزه‌ها و هفته میراث فرهنگی به نمایش گذاشته شده است.

وی که دانش آموخته دانشگاه فردوسی مشهد است این اسناد و مدارک را شامل تبلیغات مرتبط با داروها، روِزنامه‌های پزشکی، مجلات تخصصی و پزشکی، نسخه‌ها و فاکتورهای پزشکی، ساخت دارو و همچنین شیشه داروها را از سرتاسر ایران جمع‌آوری کرده است.

در این مراسم استادیار گروه آموزشی تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: در روزگاری که اسناد و میراث گذشتگان مورد بی‌مهری قرار می‌گیرد، شاهد برپایی نمایشگاهی موضوعی و تخصصی در یک محیط دانشگاهی هستیم که مخاطبان می‌توانند از آن بهره ببرند.

مرتضی دانشیار ضمن اشاره به اهمیت اسناد و جایگاه آن در مطالعات تاریخی بیان کرد: در اسناد تاریخی، دانش تاریخ از حالت توصیف صرف خارج و به علوم اثباتی نزدیکتر شود و بر همین اساس است که اسناد تاریخی فرق تبلیغات را از حقیقت جدا می‌سازد.

همچنین مشاور و درمانگر آسیب‌های اجتماعی و دکترای طب اورژانس در ادامه این مراسم افزود: تاریخ پزشکی نوین در ایران با ورود پزشکان اروپایی به دربار قاجار آغاز شد.

دکتر منوچهر رئوفی ادامه داد: اولین بارقه پزشکی نوین در مشهد با آغاز ساخت بیمارستان شاه‌رضا (امام رضای فعلی) در سال ۱۳۰۷ آغاز شد و تلاش‌ها ادامه یافت تا اینکه در سال ۱۳۱۷ تصمیم گرفته شد که آموزش پزشکی نیز آغاز شود.

وی اظهار کرد: این روند تا سال ۱۳۲۸ منجر به تاسیس دانشکده پزشکی و  ورود اولین دوره دانشجویان پزشکی به صورت رسمی ادامه پیدا کرد.

نمایشگاه دواخانه  از ۳۱ اردیبهشت تا چهارم خردادماه  از ساعت ۹ صبح تا ۱۴ در دانشگاه فردوسی مشهد میزبان علاقه‌مندان اسناد پزشکی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha