راهی جز اجرای طرح اصلاح پرداخت یارانه وجود ندارد

شهرکرد- ایرنا- معاون سیاسی سپاه قمر بنی‌هاشم(ع) چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه با شرایط زمانی و اقتضائات پیش آمده راهی جز اجرای طرح اصلاح پرداخت یارانه وجود ندارد، گفت: دولت تاکنون در این قضیه بر اساس قواعد عملیات روانی، خوب عمل کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علیرضا اسماعیلی روز شنبه در نشست «تبیین طرح اصلاح پرداخت یارانه» که با حضور جمعی از روحانیون مستقر، طرح هجرت و ائمه جماعات ادارات چهارمحال و بختیاری در اداره کل تبلیغات اسلامی این استان برگزار شد، افزود: اینکه سوال می‌شود چرا این اصلاح در این مقطع زمانی روی داده از چندین نظر قابل بررسی است که نخستین مورد آن است که اصلاح پرداخت یارانه مصوبه مجلس شورای اسلامی است و دولت باید برای اجرای آن اقدام کند.

وی تصریح کرد: قرار بود دولت سیزدهم این طرح را در ابتدای شروع به کار خود انجام دهد اما به عللی این روند تا سال ۱۴۰۱ به تعویق افتاد و از آنجایی که با هر ماه به تعویق افتادن اجرای این طرح ۳۸ هزار میلیارد تومان معادل یارانه یک سال کشور در یک ساختار معیوب از دست می‌رود و از طرفی دیگر تحولات بزرگ جهانی بر بازارهای اقتصادی تاثیرات مهمی گذاشته است و پس از کرونا، دنیا با خطر قحطی رو به روست، نوعی ضرب‌الاجل برای اجرای طرح در این مقطع زمانی روی داد و دولت کار را آغاز کرد.

معاون سیاسی سپاه قمر بنی‌هاشم(ع) چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه عده‌ای بر لزوم توجیه کردن افکار عمومی در این باره از چند ماه قبل و فراهم‌سازی زمینه پذیرش اجرای طرح بین مردم، صحبت‌هایی دارند، یادآور شد: اگر دولت می‌خواست این روند را در مورد چند قلم کالای اساسی از مدت‌ها قبل اطلاع‌رسانی کند ممکن بود با مشکلاتی همچون احتکار و قاچاق، افزایش تقاضا و کاهش توان کنترل بازار مواجه شود.

اسماعیلی، ضعف اطلاع‌رسانی در زمینه اغناسازی درباره برخی اقلام مشمول طرح را قابل پذیرش دانست و ادامه داد: با این حال دولت فعلی میراث دار نوعی نبود اعتماد عمومی به جایگاه‌های مدیریتی است و این جایگاه به خاطر برخی رفتارها و اقدامات گذشته تا حدودی برای مردم غیرقابل باور است و این نکته مهمی است که در حال حاضر دولت توانسته است بنا به تاکید مقام معظم رهبری، بحث صداقت در گفتار با مردم را اصلاح کند.

وی با بیان اینکه تعامل مردم و دولت امکان اجرای اصلاح اقتصادی را فراهم کرده و کار را به پیش می‌برد، گفت: در این راه لازم است ابتدا اعتماد به ساختار و دولت ادامه یابد و سپس آرامش در جامعه حفظ شود تا نتایج این اصلاح به مرور مشخص شود.

اسماعیلی یکی دیگر از سوالات مهم درباره اجرای طرح اصلاح پرداخت یارانه را گران شدن تنها چهار قلم اعلام شده و تاثیرات آن بر اقلام دیگر بیان کرد و گفت: دولت امکان تاثیر اجرای طرح را در ۵۲۰ کالای مرتبط بررسی کرده که لازم است در این مورد قیمت‌گذاری‌ها انجام و برخورد با گران‌فروشی نیز دنبال شود.

معاون سیاسی سپاه قمر بنی‌هاشم(ع) چهارمحال و بختیاری چگونگی ادامه روند اجرای طرح را نیز از سوالات اصلی در این باره دانست و اظهار داشت: دولت در مورد نحوه اجرای طرح اصلاح پرداخت یارانه، موافق پرداخت نقدی آن است و مجلس کالابرگ الکترونیکی را در نظر دارد بنابراین تا زمانی که زیرساخت‌ها برای ارائه کالابرگ الکترونیکی فراهم شود، دولت روند پرداخت نقدی یارانه را ادامه می‌دهد.

وی با بیان اینکه مشابه طرح کالابرگ الکترونیکی از سال ۲۰۱۴ در ۵۰ ایالت آمریکا انجام می‌شود، افزود: لازم است مردم مصرف و سبک زندگی خود را مدیریت کنند و اگر مردم بخواهند می‌توانند فرهنگ مصرف را تغییر و آن را اصلاح کنند.

اسماعیلی ادامه داد: در شرایط فعلی نمی‌توان گفت نحوه اجرای طرح اصلاح پرداخت یارانه‌ای بهترین طرح ممکن است اما باید دانست که کشور درگیر جنگ اقتصادی است و این مسیر اصلاحی باید طی شود.

وی با اشاره به اینکه طرح دیدگاه «نخرید تا ارزان شود» اشتباه است، یادآور شد: مسئله آن است که اگر تولیدکننده در زمان فعلی نتواند کار تولیدی خود را ادامه دهد در چند ماه دیگر، اقلام تولیدی در بازار با کمبود مواجه شده و به دنبال آن قیمت‌ها افزایشی می‌شود.

معاون سیاسی سپاه قمر بنی‌هاشم(ع) چهارمحال و بختیاری، نوع اعتراضات شکل گرفته در چندین دوره تغییرات اقتصادی انجام شده در کشور را متفاوت بیان و تصریح کرد: نمونه اعتراضاتی که در دولت قبل در پی گرانی بنزین روی داد خساراتی سنگین بر جای گذاشت اما این‌گونه اعتراضات در زمان حال شکل نگرفت، مردم رزومه کاری آیت الله رئیسی و مدیریت میدانی وی را دیده‌اند، دولت نشان داده است که مدیریت متفاوتی را با دوران گذشته در پیش گرفته و به صورت میدانی وارد عمل می‌شود.

اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تلاش‌های دولت‌های قبلی برای اصلاح نظام یارانه کشور و شکست برخی طرح‌ها و برنامه‌های مرتبط با این اصلاح گفت: نظام پرداخت یارانه ناعادلانه است و یارانه‌ای که به کالا تعلق بگیرد نیز غلط است چرا که تولید داخل را از بین می‌برد و قاچاق و رانت را افزایش می‌دهد از این رو این جراحی اقتصادی کاری ضروری و جدی است.  

وی یادآور شد: دشمنان و مخالفان انقلاب و نظام جمهوری اسلامی می‌دانند که در جنگ اقتصادی علیه ایران اگر تحریم‌ها بی‌اثر شود دیگر مقابله با ایران سخت خواهد شد.

اسماعیلی به عملیات بیت‌المقدس و آزادسازی خرمشهر نیز اشاره کرد و گفت: اگر گفته می‌شود کشور به یک فتح اقتصادی نیاز دارد، سخن درستی است چرا که دشمن می‌داند جنگ اقتصادی، گلوگاه آخر است و اگر تا سال ۲۰۲۵ نتواند ایران را از لحاظ اقتصادی مهار کند، شرایط را از دست خواهد داد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha