شاخص سالخوردگی جمعیت در هرمزگان پایین‌تر از میانگین کشوری است

بندرعباس- ایرنا- رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه این استان یکی از جوان ترین استان های کشور است، گفت: براساس آمارها شاخص سالخوردگی جمعیت در هرمزگان از میانگین کشوری پایین تر است.

به گزارش ایرنا، دکتر حسین فرشیدی عصر یکشنبه در همایش جمعیت که با حضور نماینده ولی فقیه در هرمزگان، استاندار و جمعی از اساتید دانشگاهی و پزشکان برگزار شد، اظهار داشت: میانگین سنی جمعیت استان هرمزگان در سال ۱۳۶۵ برابر با ۲۰.۸۳ بود اما در سال ۱۳۹۵ به ۲۷.۱ رسید.

وی ادامه داد: روند نرخ باروری استان هرمزگان نیز طی چند سال اخیر از میانگین کشوری بالاتر بوده‌ ، اما در یک دهه اخیر و به ویژه در سال ۱۳۹۵ از ۲.۸ به ۲.۱ در سال ۱۳۹۹ رسیده‌ایم که نشان دهنده کاهش سریع و وحشتناک نرخ باروری در هرمزگان است.

فرشیدی با تاکید بر اهمیت فرزندآوری و نقش آن در نشاط اجتماعی جامعه و خانواده ها، افزود: اگر روند جمعیت براساس همین وضعیت فعلی پیش برود، تا سال ۱۴۱۵ نرخ رشد جمعیت منفی خواهد شد و تا ۲۰ سال آینده ایران دارای جمعیت کهنسالی خواهد شد که برای تامین نیروی انسانی خود باید متوسل به کشورهای دیگر شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تصریح کرد: برای دشمن بهترین چیز این است که ایران یک کشوری با جمعیت ۳۰ میلیون نفری با سهم ۵۰ درصدی کهنسالان و از کار افتاده باشد.

فرشیدی افزایش سن ازدواج، توسعه اشتغال زنان، گرایش زنان به تحصیلات عالی، توسعه شهرنشینی و برخی عوامل دیگر را از جمله دلایل کاهش سریع میزان ناباروری در کشور عنوان کرد.

وی  با اشاره به اینکه تنزل نرخ تولد و به‌ تبع آن، کاهش نرخ رشد جمعیت و پیر شدن آن چالش هایی را در جامعه به‌ وجود خواهد آورد، تصریح کرد: بدون تردید نیروی انسانی هر کشور عامل اصلی توسعه پایدار بوده و پیشرفت هر کشور با بهره‌مندی از نیروی انسانی کارآمد و مولد ایجاد می شود و از ۴۵ سال گذشته تاکنون جمعیت کشور ایران ۱۰ سال پیرتر شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، تصریح کرد: تمام نهادهای دولتی و حاکمیتی باید به صورت هماهنگ برای تحقق این قانون دست به کار شوند.

گفتنی است با توجه به اهمیت موضوع جلوگیری از کاهش نرخ رشد جمعیت "قرارگاه تعالی سلامت و جوانی جمعیت" در تمامی دانشگاه های علوم پزشکی کشور ایجاد شده است. این قرارگاه در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت است که با تشکیل کمیته های تخصصی آن می توان گام مهمی برای جوان ماندن جمعیت ایران برداشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha