آیین بزرگداشت فرهنگ‌پژوهان برای «محمد بهنام‌فر» در بیرجند برگزار شد

بیرجند - ایرنا - آیین بزرگداشت فرهنگ‌پژوهان برای «محمد بهنام‌فر» استاد ادبیات و علوم انسانی در بیرجند برگزار و از مقام علمی و فرهنگی این عضو هیات علمی دانشگاه تجلیل شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا در این آیین که با حضور اساتید نامدار علمی، اهالی فرهنگ و جمعی از مدیران دستگاه‌های اجرایی شامگاه یکشنبه برگزار شد سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی مهد علم، فرهنگ و تمدن است.

محمود رمضانی افزود: بر خود می‌بالیم در استانی قرار داریم که استان فرهنگ، ادب و تمدن است، هرجا نام خراسان جنوبی به میان می‌آید فرهنگ در ذهن تداعی می‌شود.

وی گفت: خراسان جنوبی علما و شخصیت‌های بزرگی را در حوزه‌های مختلف دینی، ادبیات و سایر علوم در خود پرورش داده است.

سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی بیان کرد: یکی از وظایف اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی بزرگداشت کسانی است که در عرصه فرهنگ تاثیرگذار هستند و استاد محمد بهنام‌فر از نامداران استان در حوزه فرهنگی است.

وی اذعان داشت: با برگزاری جلسات مختلف در انجمن مفاخر بر آن شدیم که از شخصیت‌ها تا در قید حیات هستند، تجلیل شود.

رمضانی گفت: استاد بهنام‌فر دارای شخصیت علمی و فرهنگی والا و مولف کتاب‌های مختلفی در حوزه زبان‌ و ادبیات فارسی و سایر حوزه‌هاست که باید در زمان حیات شناخت بیشتری از خدمات ۴۰ ساله ایشان به زبان و ادب فارسی ایجاد شود.

به گزارش ایرنا در این آیین چندی از دانشجویان دکتر بهنام‌فر به وصف نقش وی در تعالی فرهنگ و زبان و ادبیان فارسی پرداختند.

همچنین "محمدرضا راشد محصل" نویسنده، پژوهشگر و استاد ادبیات فارسی در ارتباط تصویری با این مراسم به کارهای پژوهشی و تحقیقی محمد بهنام‌فر اشاره کرد و گفت: تلاش‌های او برای اعضای گروه‌های ادبیات دانشگاه بیرجند و دانشجویان دوره‌های تکمیلی، کاملا شناخته شده است.

وی با بیان این که دکتر بهنام‌فر از جهات علمی و اخلاق استادی برجسته است اضافه کرد: از کمالات اخلاقی و فروتنی عالمانه و فضایل انسانی او چه بگویم که آثار استاد گویای آن است.

راشد محصل با اشاره به آگاهی استاد بهنام‌فر از متون فارسی و ظرایف ادبی، زبان انگلیسی و زبان عربی گفت: هنگام تدریس نیز راهنمایی دانشجویان و آموزش شیوه‌های مختلف و معطوف ساختن توجه آنان به تفکر و توانا کردن به دریافت زوایای پنهان نوشته‌ها را به بهترین شکل انجام می‌دهد.

وی در ادامه‌ به حضور موثر این چهره علمی و فرهنگی در همایش‌های ادبی همچنین مقالات و آثارش در حوزه‌های مختلف به‌ویژه مولوی‌پژوهی اشاره کرد.

نماینده انجمن آثار و مفاخر فرهنگی خراسان جنوبی نیز گفت: تلاش می‌کنیم با این اقدامات چراغ فرهنگ را که بنیان جامعه است، روشن نگه داریم.

قریشی با اشاره به اینکه انجمن مفاخر چند سالی است که در استان خراسان جنوبی تاسیس شده، ادامه داد: این انجمن حسب اساسنامه و آیین‌نامه اجرایی اهداف متفاوتی را در حوزه‌های فرهنگی و پاسداشت فرهنگ دنبال می‌کند که زنده نگهداشتن آثار و مفاخر علمی، ادبی و فرهنگی در سطح استان و کشور جزو وظایف تعریف شده برای انجمن است.

وی گفت: پس از بررسی‌ها، نتیجه بر این شد تا نکوداشت‌ها در سه حوزه برگزار شود که شامل «فرهنگ‌پژوهان» برای بزرگان علم و ادب در حوزه علوم انسانی، «دانشوران» در حوزه علوم تجربی و «هنرمندان» که مختص فعالان حوزه‌های هنری است.

عضو انجمن آثار و مفاخر فرهنگی خراسان جنوبی با بیان اینکه بررسی نکوداشت برای مفاخران، سرآمدان و نخبگان طی سال در دستور کار قرار گرفت افزود: پیرو این موضوع برگزاری بزرگداشت برای خاندان راشد محصل، دکتر رفیعی و پروفسور کامیابی مسک انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: پس از رایزنی‌ها و برگزاری جلسات متعدد، برگزاری بزرگداشت برای فرهنگ‌پژوهان استان نیز مد نظر قرار گرفت و مرحوم دکتر محمدمهدی ناصح و دکتر محمد بهنام‌فر انتخاب شدند.

قریشی با بیان اینکه دکتر بهنام‌فر به عنوان معلم، استاد مولوی‌پژوهی، عارف، خیام‌شناس و فردوسی‌شناس شناخته شده است گفت: ایشان از چهره‌های ماندگار استان و تاثیرگذار در همه حوزه‌هایی است که کار کرده است.

سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیرجند نیز در این مراسم گفت: بزرگداشت مقام عالمان و دانشمندان به تعبیر قرآن پاسداشت علم است و اکنون از شخصیتی صحبت می‌کنیم که فردی شناخته شده و از لحاظ اخلاقی، بسیار متواضع و از لحاظ کاری، تلاشگر است.

حسین فرزانه‌پور افزود: دکتر بهنام‌فر در این سن بیشتر از یک جوان محقق کار می‌کند و خدمات شایانی را به حوزه ادبیات و عرفان ارایه داده است.

وی گفت: در کارهای هیات امنای دانشگاه نیز بار سنگینی بر دوش این استاد گرانقدر است و در هر جلسه فرهنگی‌ که در شهر و استان برگزار می‌شود، شاهد حضور موثر دکتر بهنام‌فر هستیم.

همچنین در این آیین از پوستر فراخوان یادنامه دکتر محمدمهدی ناصح و جشن‌نامه دکتر محمد بهنام‌فر رونمایی شد. این فراخوان از یکم خرداد تا ۲۰ شهریور ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت.

نشر ۱۰۰ عنوان مقاله در فصلنامه‌های علمی و پژوهشی داخلی و خارجی، راهنما و مشاور رساله‌های دکترای بیش از ۱۵۰ مورد و تالیف بیش از ۲۵ کتاب شاخص در حوزه زبان و ادب فارسی از مهمترین آثار وی است.

دکتر محمد بهنام‌فر در حال حاضر عضو هیات علمی دانشگاه بیرجند است و از او به عنوان مولوی‌پژوه و فردوسی‌شناس یاد می‌شود.

مراسم بزرگداشت فرهنگ‌پژوهان برای زنده‌یاد دکتر محمدمهدی ناصح نیز ۱۷ اردیبهشت امسال در سالن فرهنگ دانشگاه بیرجند برگزار شد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha