۲ خرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۴۲
کد خبرنگار: 1022
کد خبر: 84763901
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

خرید تضمینی گندم در گلستان آغاز شد

۲ خرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۴۲
کد خبر: 84763901
خرید تضمینی گندم در گلستان آغاز شد
عکس آرشیو است

گرگان - ایرنا - سرپرست اداره کل غله و خدمات بازرگانی گلستان گفت: خرید تضمینی گندم از کشاورزان استان در ۲ مرکز دولتی گرگان و گنبدکاووس با تحویل حدود ۱۰ محموله آغاز شد.

محمدرضا افشار روز دوشنبه به خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: این اداره کل پنج مرکز خرید تضمینی دولتی خود را شامل سیلو های گالیکش، کلاله، گنبدکاووس، فاضل آباد و گرگان برای خرید تضمینی گندم از کشاورزان گلستان از یک هفته قبل آماده کرد.

وی ادامه داد: کشاورزان هنگام تحویل محموله های گندم به مراکز خرید تضمینی باید ضمن همراه داشتن مدارک هویتی، ثبت اطلاعات در سامانه پهنه جهادکشاورزی و به روز رسانی حساب بانکی نزد بانک کشاورزی به عنوان عامل پرداخت بهای محصول، اقدام کنند.

وی تاکید کرد: کار خرید تضمینی گندم از کشاورزان استان با هماهنگی سازمان جهادکشاورزی صورت می‌گیرد.

افشار گفت: علاوه بر مراکز دولتی، ۸۵ مرکز خرید تضمینی گندم به عنوان مباشر این اداره کلی برنامه‌ریزی شده که به مرور و با افزایش سطح برداشت محصول در سطح استان دایر و کار تحویل محصول را از کشاورزان آغاز خواهند کرد.

به گفته وی ، برآورد می شود در سال زراعی جاری حدود ۶۵۰ هزار تُن گندم از سوی کشاورزان استان به مراکز خرید تضمینی تحویل داده شود.

امسال دولت برای خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم ۱۰۵ هزار ریال و ۱۰ هزار ریال به ازای هر کیلوگرم پرداخت پاداش تصویب کرده است.

در گلستان سالانه ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار هکتار گندم پاییزه کشت می شود و کار برداشت این محصول از ابتدای خردادماه آغاز شده و تا مرداد ادامه دارد.

پیش‌بینی تولید ۹۲۰ هزار تن گندم

محمدرضا عباسی معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گلستان پیش‌بینی کرد امسال از ۳۷۵ هزار هکتار گندم کشت شده این استان ۹۲۰ هزار تُن محصول برداشت شود.

استان گلستان از نظر کمیت و میزان تولید گندم، رتبه دوم ایران را دارد و این در حالی است که مساحت آن بسیار کمتر از استان‌های دارای ظرفیت کشاورزی همچون فارس و خوزستان است و علاوه بر این به باور برخی کارشناسان در بحث کیفیت مقام اول کشور را دارد زیرا گلوتن موجود در محصول آن بیشتر از سایر نقاط است.
گلوتن؛ پروتئینی است که باعث کش آمدن خمیر و ترد شدن نان با کیفیت بسیار مناسب می‌شود و از این حیث گندم تولیدی در گلستان یکی از بهترین محصولات کیفی ایران است.

سالانه مازاد گندم تولیدی کشاورزان گلستان برای تامین نان به بیش از ۱۰ استان کشور حمل می شود.

گلستان با ۶۶۷ هزار هکتار زمین کشاورزی از قطب های مهم تولید محصولات کشاورزی پاییزه در کشور به شمار می رود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha