توجه به رشد هنری کودکان حفظ سرمایه ادبی را به دنبال دارد

بندرعباس- ایرنا- نویسندگان حوزه ادبیات کودک و نوجوان هرمزگان در کارگاه داستان «خُرّم تَرین شَهر خُدا» توجه به رشد علمی و هنری کودکان را موجب حفظ سرمایه های ادبی این استان و کشور دانستند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، کارگاه داستان «خُرّم تَرین شَهر خُدا» روز دوشنبه به مناسبت چهلمین سالگرد آزادسازی فتح خرمشهر کارگاه داستان کوتاه کودک و نوجوان با حضور پروانه ماندگاری، مجید ذاکری و اعظم پشت مشهدی و جمعی از نویسندگان نوقلم و کودک و نوجوان در سالن اجتماعات حوزه هنری استان هرمزگان برگزار شد.
در این کارگاه پروانه ماندگاری از نویسندگان توانمند استان و مدرس کارگاه به بیان ویژگی‌های یک داستان خوب و عناصر آن پرداخت و افزود: داستان کودک و نوجوان برگرفته از خیال و اندیشه کودکان و نوجوانان است و علاوه بر جنبه‌های زیباشناختی بیانگر خاستگاه و رویاهای آنان در زندگی محسوب می‌شود.
وی افزود: کودکان سرمایه‌های آینده ایران هستند و توجه به رشد علمی و هنری آنها باعث حفظ سرمایه عظیم ادبی برای استان و کشور خواهد شد.
مجید ذاکری دیگر نویسنده و مدرس کارگاه به زاویه دید، نکته سنجی و نوآوری کودکان و نوجوانان نویسنده در انتخاب سوژه اشاره کرد و اظهار داشت: کودکان و نوجوانان به واسطه دنیای کودکانه خود و ارتباط عمیق با کودک درون از قوه تخیل قوی‌تری برخوردارند و این موضوع باعث می‌شود که نویسندگانی نکته‌سنج، ریز بین و و نوآور باشند.
اعظم پشت مشهدی نویسنده ادبیات پایداری نیز ضمن بررسی موضوع کارگاه و اهمیت تولید داستان‌های ارزشی توسط کودکان و نوجوانان گفت: جنگ همیشه حادثه‌ای تلخ بوده و هیچ کس در هیچ کجای دنیا تصویر زیبایی از جنگ ارائه نکرده است.
وی ادامه داد: جنگ ایران و عراق یک دفاع مقدس بود، نویسندگان ایرانی برخلاف نویسندگان جهان، از مفهوم تلخ و ویرانگر جنگ فاصله گرفتند و ادبیاتی را به وجود آوردند که در آن به جای پرداختن به مقوله نظامی و چهره‌ خشن جنگ، به بیان زوایای لطیف انسانی، صلح و دوستی پرداخته و روابط انسانی، نوع‌دوستی و مهربانی را نقطه اتکا در داستان قرار داده‌اند.
این شاعر و نویسنده ادبیات مقاومت با اشاره به بخشی از خاطرات رزمندگان دفاع مقدس، از کودکان و نوجوانان حاضر در کارگاه خواست تا از زاویه دید جدید و تازه‌تری به دنیا و حوادث نگاه کنند و تلاش نمایند تا با داستان‌های کودکانه خود قهرمان‌های بزرگ کشور را به دنیا معرفی کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha