۱۸ تیر ۱۳۹۷، ۱۰:۵۴
کد خبر: 82965812
T T
۰ نفر
كتابخوانی و دنیای شیرین كودكان

شهرری - ایرنا - ادبیات همه افراد جامعه اعم از كودك و نوجوان را در بر می گیرد و دنیای كودكان نیز با كتاب ها جذاب و شیرین می شود؛ 18تیر سالروز بزرگداشت مهدی آذر یزدی روز ادبیات كودك و نوجوان نام گرفته است .

به گزارش ایرنا، داستان های كودكانه سبب افزایش قدرت تخیل و گرایش به سوی داستان خوانی در بین این نسل می شود و در آینده آنان اثر عمیقی در تقویت قدرت تخیل خواهد گذاشت.
هر قصه و داستان برای خود حرفی دارد و كودك را برای زندگی در جامعه با فرهنگ ها و افكار مختلف آشنا می كند تا بتواند روحیه جمع گرایی را از همان دوران تقویت كند.
توجه به فرهنگ مطالعه و ترویج كتاب و كتابخوانی از دوران كودكی بسیار موثر است چرا كه فرد می آموزد از همان دوران كودكی به مطالعه گرایش پیدا كند.
18 تیر سالروز درگذشت مهدی آذریزدی توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی با تایید مصوبه شورای فرهنگ عمومی به عنوان روز ادبیات كودك و نوجوان در تقویم ثبت شد؛ به این بهانه با برخی نویسندگان این حوزه درباره مشكلات و چرایی فرهنگ كتابخوانی بویژه در این بخش گفت وگو می كنیم:

** تیراژ كتاب نسبت به مخاطب اندك است
مدرس داستان نویسی حوزه هنری استان تهران در گفت و گو با ایرنا به مشكلات كتابخوانی حوزه كودك و نوجوان اشاره كرد و اظهارداشت: ادبیات كودك و نوجوان در ایران عمر طولانی ندارد و در جهان نیز رشته جدیدی به شمار می رود.
«حسین فتاحی» گفت: تیراژ كتاب در ایران نسبت به تعداد مخاطبان اندك است و ویترین پخش نیز در این حوزه مناسب نیست.
وی ادامه داد: اولین جرقه ادبیات كودكان در دهه 30 با مجله كیهان بچه ها، كتاب «بچه ها قصه خوب» از مرحوم آذریزدی و راه اندازی كانون پرورش فكری كودك و نوجوان زده شد كه آثار خوبی نیز بر جا گذاشت.
این نویسنده كتاب كودك و نوجوان یادآور شد: در گذشته تولید كتاب در حوزه كودك و نوجوان اندك بود اما در دوران پس از انقلاب در زمینه شعر و داستان كودك و نوجوان اقدامات جدی تری صورت گرفته است.
مدرس داستان نویسی حوزه هنری استان تهران افزود: در زمینه تصویرگری و تالیف كتاب در حوزه كودك و نوجوان رشد چشمگیری داشته ایم و همین موضوع سبب شد تا دست اندركاران این حوزه به صورت جدی تر وارد عمل شوند.
به اعتقاد وی سرانه چاپ كتاب كودك در كشور ما در مقایسه با كشورهای پیرامون كم است و ناشران نیز در زمینه تناسب سن مخاطب با نیاز به كتاب تالیف می كنند.
فتاحی تاكید كرد: اگر در گروه سنی كودكان تا دوران نوجوانی هر رده سنی حدود 4 میلیون نفر در نظر بگیریم تیراژ كتاب ها یك هزار و حداكثر پنج هزار نسخه است كه با توجه به جمعیت این رقم كافی نیست.
وی افزود: سیستم توزیع نامناسب در حوزه كتاب موجب شده كودكان و نوجوانان دسترسی آسان به كتاب های مورد نظرشان را نداشته باشند.

** همه رده های سنی را ببینیم
یكی دیگر از نویسندگان كتاب كودك و نوجوان به خبرنگار ایرنا گفت: نمی توان منكر فعالیت موثر ناشران و نویسندگان در حوزه كودكان و نوجوانان شد اما در این رده سنی فعالیت روزافزون و بیشتری مورد نیاز است.
«مهدی طهوری» خاطر اظهار داشت : در رده های سنی پیش دبستانی و دبستان كتاب ها از نظر كیفی و كمی به وفور یافت می شود اما برخی رده های سنی فراموش شده اند و باید نسبت به آنها نیز توجه شود.
وی اضافه كرد: رده های سنی چهارم، پنجم، ششم و هفتم نیاز به توجه بیشتری در حوزه نگارش كتاب دارند و كتاب هایی كه برای این گروه سنی وجود دارد اندك است.
طهوری افزود: به دلیل آزادی تخیلی كه در گروه سنی پیش دبستانی وجود دارد، نویسندگان ترجیح می دهند در این رده سنی قلم بزنند و كتاب تالیف كنند.
این نویسنده حوزه كودك و نوجوان یادآور شد: نویسندگان و ناشران در زمینه كودك و نوجوان، گروه سنی فراموش شده را بیشتر مورد توجه قرار دهند چراكه آنها هم نیاز به كتاب مورد علاقه خود دارند.
وی یادآور شد: نویسندگانی كه در حوزه كودك و نوجوان فعالیت می كنند باید نوع قلم، نگارش و نگاهشان با نویسندگان آثار بزرگسال متفاوت باشد.
گزارش: زهرا آخوندی
6003/ 1008 / 1539