۵ خرداد ۱۴۰۱، ۱۹:۰۹
کد خبر: 84768309
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۳ مصوبه زیرساختی برای شهرستان قدس تصویب شد

۵ خرداد ۱۴۰۱، ۱۹:۰۹
کد خبر: 84768309
۳ مصوبه زیرساختی  برای شهرستان قدس تصویب شد

شهر قدس - ایرنا - فرماندار شهرستان قدس از تصویب سه مصوبه زیرساختی در راستای سفر اعضای هیات دولت به این شهرستان خبرداد.

به گزارش ایرنا، وحید گلی‌کانی روز پنچشنبه در نشست شورای اداری شهرستان که با حضور احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، با اشاره به وضعیت تولید و اشتغال در این شهرستان  بیان کرد:  شهرستان قدس از لحاظ  قطب صنعت، تولید و اشتغال در غرب استان تهران با در نظر گرفتن وسعت جغرافیایی رتبه یک را دارا است، همچنین قریب به ۲ هزار مرکز تولیدی، صنفی و صنعتی در این شهرستان فعالیت می‌کند.

وی در خصوص درآمد مالیاتی شهرستان قدس ادامه داد: در حوزه مالیاتی بدون در نظر گرفتن مودیان بزرگ و شرکت‌های متعدد مستقر، درآمد مالیاتی این شهرستان در سال ۹۹، ۴۷۰ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۰، ۶۹۰ میلیارد تومان بوده است که این نشان دهنده ازدیاد حوزه اقتصاد در این شهرستان می‌باشد.

فرماندار شهرستان قدس افزود: شهرستان قدس از لحاظ تقسیمات سیاسی یک جدول با پایتخت ایران، شهر تهران فاصله دارد و قریب به ۱۲ سال است که عنوان شهرستان به آن اختصاص داده شده اما از لحاظ زیرساختی شاهد نقص‌هایی است که نیازمند توجه دولت می‌باشد.

مقام عالی دولت در شهرستان قدس گفت: باتوجه به وسعت و پهنه جغرافیایی این شهرستان و نزدیکی آن به پایتخت نیازمند تقویت حوزه امنیتی هستیم، بعد از ۱۲ سال از ارتقا بخش به تقسیمات سیاسی شهرستان، ستاد فرماندهی نیروی انتظامی و برخی از مراکز کلانتری در اماکن استیجاری مستقر می‌باشد، همچنین باید زیرساخت‌ پایگاه‌های نیروی بسیج را نیز تقویت کنیم.

گلی‌کانی عنوان کرد: بیش از ۱۲  اداره شهرستان در اماکن استیجاری مستقرهستند و حدود ۱۳ یا ۱۴ اداره در شهرستان هنوز شکل نگرفته است که از زمان استقرار دولت سیزدهم  ۵ اداره در این شهر مورد بهره‌برداری قرار گرفته شده اما این ۵ اداره نیز در اماکن استجاری مسقر می‌باشند.

وی گفت: در سفر ریاست  محترم جمهور به شهرستان در تاریخ ۳/۲/۱۴۰۱ که بدون هیچ هزینه انجام شد، ۳ مصوبه زیرساختی  تصویب گردید که موضوع  اول مترو غرب تهران مشترک بین شهرستان‌های غرب استان  به جهت ضروت‌های حوزه حمل و نقل است که روزانه غریب به ۶۰  هزار نفر از شهرستان قدس به تهران به جهت خوابگاهی بودن آن تردد می‌کنند و همچنین در محور چیتگر که شلوغ ترین محور مواصلاتی بین شهری کشور است، روزانه بین  ۱۴۷ یا ۱۵۰ هزار تردد صورت می‌گیرد.

فرماندار شهرستان قدس افزود: حضور ریاست جمهور در منطقه محروم شهرستان به جهت بررسی در حریم و بستر رودخانه بود که منجر به مصوبه سفر در خصوص  بررسی کارشناسی در راستای بازنگری حل مشکل حریم بستر رودخانه  شد، همچنین به منظور حل مشکلات شهرستان به خصوص استقرار ادارات، نیازمند پشتیبانی دولت در عرصه تامین مکان هستیم.

این مقام مسئول بیان کرد: در شهرستان قدس ظرفیت‌های متعددی وجود دارد از جمله معادن که بیشتر آن  در معادن شن و ماسه متمرکز است و در سطح کشور به ارائه خدمات می‌پردازند به طوری که مصالح جاده اتوبان تهران-شمال  از این معادن تامین می‌شود اما متاسفانه در این حوزه نیز با مشکلاتی همچون تامین سوخت مواجه هستیم.

مقام عالی دولت در شهرستان قدس ادامه داد: در گذشته درآمدهای عوارض معادن شامل حال شهروندان شهرستان قدس نمی‌شد هرچند که در بودجه ۱۴۰۰ موضوع آلایندگی مطرح بود و در مسیر تولید و استحصال مواد معدنی، فیلتراسیونی که اختصاص داده بودند از لحاظ محیط زیستی جز آلاینده نبوده و از عوارض یک درصد معادن بی‌بهره بوده‌ایم ولی انتظار می‌رود باتوجه به برداشتن کلمه آلایندگی در بودجه ۱۴۰۱، عوارض معادن درراستای توسعه شهرستان شامل حال این شهر شود.

وحید گلی‌کانی عنوان کرد: مساحت شهرقدس ۱۱۴ کیلومتر مربع است که ۷۰ درصد آن معادن شن و ماسه، پادگان‌ها و کارخانه‌های تولیدی می‌باشد، سیر جمعیت این شهر در سال ۹۵، ۳۱۷ هزار نفر برآورد شده اما در حال حاضر بیش از ۴۰۰ هزار نفر است و شاهد حضور قومیت‌های مختلف از اقصی نقاط کشور در این مکان هستیم به نوعی که شهرقدس کشور کوچک ایران است و نیازمند توجه در حوزه ارتقا زیرساخت‌ها می‌باشد.

وی تصریح کرد: شهرقدس دارای دو شهرک صنعتی بیش از ۲ هزار کارخانه است که پیوست بافت شهری می‌باشد اما در موضوع  شعاع  ۱۲۰ کیلومتر برای حوزه‌های صنعتی با مشکل مواجه هستیم، همچنین این شهر دارای۳۰ شرکت دانش بنیان و دانشگاه آزاد اسلامی با ۲۲ هزار دانشجو در رشته‌های مختلف می‌باشد که دانش بنیان این دانشگاه قطب بزرگی در حوزه تبدیل ایده به طرح و تبدیل طرح به تجارسازی است.

این مسئول گفت: ظرفیت‌های متعددی در حوزه کسب‌وکار در شهرستان قدس وجود دارد به نوعی که در حوزه صادرات و ارزآوری  نظام فعالیت می‌کنند اما به جهت داشتن پروانه صنفی و مشکل تبدیل آن به صنعتی که در امتداد این موضوع با مشکلاتی مانند انعقاد مبادلات نامه‌ها، معافیت‌هایی برخوردار است که با رفع آن  قطعا در حوزه تولید وصادرات اتفاقاتی خوبی رخ می دهد.

فرماندار شهرستان قدس در پایان اظهار داشت: مقوله تبدیل به احسن زمین‌های موقوفی که بنا بر دستور مقام معظم رهبری باید انجام شود اما این طرح مورد استقبال شهروندان شهرستان قدس صورت نگرفت به دلیل وجود هزینه‌های متعدد در اخذ مالیات، عوارض ثبتی و دیگر موارد  در این مسیر می‌باشد و امید است در راستای حل این موضوع با معافیت‌هایی مواجه شویم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha