از تحلیل ها درباره آینده روابط ایران و عربستان تا اخبار ضد و نقیض از ترور وزیر دفاع طالبان

تهران- ایرنا- تحلیل آینده روابط ایران و عربستان، هشدار شدید گروه‌های فلسطینی در مورد هرگونه تعرض به مسجدالاقصی، ورود تسلیحات سنگین به کی یف، اخبار ضد و نقیض از ترور وزیر دفاع طالبان مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا در چند ساعت گذشته بوده است.

**هشدار چین به آمریکا درباره تلاش های جنگ افروزانه در شبه جزیره کره

«ژانگ جون» نماینده چین در سازمان ملل متحد پس از وتوی قطعنامه تحریم کره شمالی از سوی روسیه و چین در جلسه شورای امنیت سازمان ملل ، با انتقاد از عملکرد آمریکا، درباره آنچه که «تلاش برای به راه انداختن جنگ در شبه جزیره کره» خواند، هشدار داد.

از تحلیل ها درباره آینده روابط ایران و عربستان تا اخبار ضد و نقیض از ترور وزیر دفاع طالبان

«ژانگ جون» نماینده چین در سازمان ملل متحد با انتقاد از آمریکا برای استفاده از مسئله شبه جزیره کره به عنوان کارتی برای "استراتژی هند-اقیانوسیه" پس از وتوی قطعنامه علیه آزمایش های موشک بالستیک قاره پیمای کره شمالی از سوی روسیه و چین،گفت: اصرار یکجانبه آمریکا برای اعمال تحریم ها نه تنها موجب افزایش تنش ها در منطقه می شود بلکه موجب بروز مشکلات بشردوستانه نیز خواهد شد.

کارشناسان معتقدند اقدام آمریکا ادامه دستکاری های اخیر گسترده این کشور در منطقه هند-اقیانوسیه است و هدف واقعی آمریکا بی اعتبار کردن تصویر چین به عنوان قدرتی مسئول می باشد.

پیش نویس قطعنامه آمریکا که حمایت ۱۳ کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد را کسب کرده بود، کاهش نفت وارداتی به کره شمالی و ممنوعیت واردات تنباکو به این کشور را شامل می شد.

از سوی دیگر «لیندا تامس گرینفیلد» نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد گفت آزمایش های موشکی بالستیک پیونگ یانگ تهدیدی برای امنیت و صلح جامعه جهانی است و به همین دلیل واشنگتن تحریم های بیشتری علیه کره شمالی اعمال می کند. 

در جلسه رای گیری شورای امنیت «ژانگ جون» تمامی طرفین را به خویشتن داری و حفظ آرامش دعوت کرد و از تمامی کشورها خواست تا از انجام اقداماتی که به تنش های بیشتر دامن می زنند خودداری کنند. وی در ادامه افزود این آمریکاست که باید برای شرایط کنونی در منطقه سرزنش شود زیرا این کشور طی ۳ دهه گذشته  و از زمان پایان جنگ سرد رفتاری ریاکارانه و غیرقابل اعتماد در برابر کره شمالی داشته است. در واقع تهدیدهای آمریکا ریشه آزمایش های موشکی کره شمالی بوده است.

در همین راستا، «لو چائو» کارشناس مسائل شبه جزیره کره در مصاحبه با خبرنگاران گفت: واشنگتن به دنبال خلع سلاح هسته ای کره شمالی نیست و مسائل هسته ای این کشور برایش اهمیتی ندارد. در واقع آنچه برای آمریکا حائز اهمیت است دستکاری در مسائل منطقه ای برای حفظ منافع خود در منطقه هند- اقیانوسیه می باشد. 

این دیپلمات چینی تاکید کرد سفر اخیر «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا به کشورهای آسیایی که با هدف بی اعتبار کردن چین صورت گرفت تنها موجب افزایش تنش های منطقه ای شده است. 

در سفر هفته گذشته رئیس جمهوری آمریکا به آسیا و دیدار با همتای کره جنوبی اش ، هر ۲ بر سر سلسله اقداماتی از جمله تجدید سیستم بازدارندگی و دفاعی توافق کردند. روز چهارشنبه نیز این دو کشور رزمایش مشترکی با شلیک ۲ موشک در پاسخ به ۳ آزمایش موشکی کره شمالی انجام دادند.

irna.ir/xjJxXL

**شبکه توییتر حساب کاربری جنبش حماس را بست

مرکز اطلاع رسانی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) از اقدام شبکه اجتماعی توییتر در بستن حساب کاربری این جنبش خبر داد.

از تحلیل ها درباره آینده روابط ایران و عربستان تا اخبار ضد و نقیض از ترور وزیر دفاع طالبان

مرکز اطلاع رسانی فلسطین وابسته به جنبش حماس اعلام کرد: شبکه اجتماعی توییتر در اقدامی همسو با خواسته‌ها و سیاست‌های رژیم اشغالگر قدس حساب کاربری رسمی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) را بست.

برپایه این گزارش، جنبش حماس در واکنش به این اقدام در بیانیه‌ای عنوان کرد: توییتر بر خاموش کردن صدای فلسطینی‌ها و همسویی کامل با روایت صهیونیستی اصرار دارد.

در این بیانیه آمده است: معیارهای دوگانه شبکه‌های اجتماعی و همسویی آشکار آنها با اشغالگران و مقابله آن با محتواهای فلسطینی، ملت فلسطین را از ادامه استفاده از حق مشروع خود برای مقاومت در برابر رژیم اشغالگر منصرف نخواهد کرد.

irna.ir/xjJxYN

**تحلیلگر کوبایی: نشست آلبا نشانه کاهش سلطه آمریکا است

«حسن پرز کاسابونا» مورخ و تحلیلگر کوبایی در انتقاد از رویکرد دولت آمریکا در قبال آمریکای لاتین گفت: نشست سران آلبا (اتحادیه بولیواری ملل آمریکای ما) نشان می‌دهد که ایالات متحده در جهان چندقطبی یک بازیگر ثانویه است.

از تحلیل ها درباره آینده روابط ایران و عربستان تا اخبار ضد و نقیض از ترور وزیر دفاع طالبان

پرز کاسابونا مورخ و تحلیلگر اهل کوبا به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: آلبا روابط منطقه‌ای خود را تقویت می‌کند و به آمریکا که در حال تبدیل شدن به یک بازیگر ثانویه در دنیای چندقطبی است، درس همگرایی و یکپارچگی می‌دهد.  

در حالی که تنها ۱۰ روز تا اجلاس جنجالی سران قاره آمریکا به میزبانی ایالات متحده در لس‌آنجلس باقی مانده است، مقام‌های شماری کشورهای آمریکای لاتین در بیست‌ویکمین اجلاس سران اتحاد چپگرای آلبا در هاوانا پایتخت کوبا  گرد هم آمدند. علاوه بر کوبا به عنوان میزبان این نشست، ونزوئلا و نیکاراگوئه به عنوان کشورهایی که توسط واشنگتن از اجلاس ششم تا دهم ژوئن (۱۶ تا ۲۰ خرداد) سران قاره آمریکا خط خورده‌اند نیز حضور داشتند.

به گفته وزارت امور خارجه کوبا، این نشست با هدف به اشتراک گذاشتن راهبردهای توسعه و تجزیه و تحلیل اوضاع سیاسی منطقه برگزار شد.

این دکترای علوم تاریخی به اسپوتنیک گفت: امروز نشست آلبا بیش از هر زمان دیگری از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است چرا که جایگزین مناسبی برای اجلاس شکست‌خورده لس‌آنجلس است.

کاسابونا با غیر قابل قبول دانستن نگرش کاخ سفید در حذف کشورها از فهرست مدعوین نشست آتی گفت این برای اولین بار نیست که آمریکا چنین موضعی اتخاذ می‌کند. وی تاکید کرد: وقتی اراده باشد، استکباری به جا نمی‌ماند. در شرایطی که به اختلافات احترام گذاشته شود، فرصت‌های رشد وجود دارد.

این کارشناس کوبایی خاطر نشان کرد موفقیت آلبا به آمریکا که با استدلال دفاع از دموکراسی قصد به حاشیه راندن این کشورها دارد این درس را می‌دهد که به عنوان یک بازیگر ثانویه، فرصت‌ها را از دست می‌دهد.

کاسابونا با بیان اینکه جایگاه تاریخی کوبا، ونزوئلا یا نیکاراگوئه را نمی توان نادیده گرفت، گفت: ایالات متحده باید از خود بپرسد که موضع واقعی اش در قبال آمریکائی که تغییر کرده است، چیست.

در همین راستا، لئوناردو گونزالس، استاد دپارتمان حقوق دانشگاه نیکاراگوئه نیز گفت: شرکت کنندگان در اجلاس آلبا، مردمی هستند که از حیثیت تاریخی ملت‌های بومی دفاع کرده‌اند و این واقعیت، فرصتی برای غلبه بر سازمان‌های «نئو استعمار و نئو امپریالیستی» است که تنها هدفشان حفظ شرایط استثمار دیگران به منظور احیای سرمایه‌داری و منافع الیگارشی‌ها است.

۱۰کشور موسوم به بلوک آلبا با دیروز جمعه صدور بیانیه‌ای، اخراج و رفتار تبعیض‌آمیز در اجلاس سران قاره آمریکا در لس‌آنجلس را محکوم کردند.

ساچا یورنتی دبیر اجرایی آلبا در انتقاد از رویه آمریکا گفت: اجلاس سران قاره آمریکا رو به افول است، در حالی که ارزش‌ها و اصول آلبا به قوت خود باقی است، این تفاوت فاحش بین نشستی مانند این و نشستی است که آن‌ها قصد دارند در لس آنجلس تشکیل دهند.

irna.ir/xjJxZk

**هشدار شدید گروه‌های فلسطینی در مورد هرگونه تعرض به مسجدالاقصی

گروه‌های فلسطینی بار دیگر به اشغالگران اسرائیلی نسبت به برگزاری راهپیمایی تحریک‌آمیز پرچم و تعرض به مسجد مبارک الاقصی هشدار دادند.

از تحلیل ها درباره آینده روابط ایران و عربستان تا اخبار ضد و نقیض از ترور وزیر دفاع طالبان

"هارون ناصرالدین" عضو دفتر سیاسی جنبش حماس و مسئول دفتر امور قدس در این جنبش تاکید کرد که هرگونه تعرض به مسجد الاقصی، با پاسخ سخت و قاطع مقاومت مواجه خواهد شد.

ناصر الدین عنوان کرد که اگر دشمن صهیونیستی بخواهد به مسجد الاقصی یا قبه الصخره تعرض کند، چند برابر آنچه را که در نبرد شمشیر القدس مشاهده کرد، خواهد دید.

وی عموم ساکنان کرانه باختری، قدس و فلسطین اشغالی را به حضور در مسجد الاقصی و خیابان‌های قدس برای به شکست کشاندن راهپیمایی تحریک‌آمیز شهرک‌نشینان در این شهر فراخواند.

از سوی دیگر، عضو کمیته مرکزی جبهه خلق برای آزادی فلسطین هم گفت که عبور تحریک آمیز شهرک‌نشینان صهیونیست از محله اسلامی و منطقه باب العامود، به مثابه اعلان جنگ است.

مرکز اطلاع رسانی فلسطین هم به نقل از "ماهر مزهر" گزارش داد: به هیچ وجه از اشغالگران هیچ حسابی نمی‌بریم و مقاومت کاملا آماده پاسخ به هر تجاوزی است.

گردان‌های شهدای الاقصی در اردوگاه جنین نیز رژیم صهیونیستی را از هرگونه حماقت علیه قدس و مسجدالاقصی برحذر داشت.

این گردان‌ها در بیانیه‌ای هشدار داده که در صورت هرگونه تعرض به مسجد الاقصی، قبه الصخره یا اردوگاه جنین، ضرباتی سخت و کاری به دشمن وارد خواهند کرد.

گردان‌های شهدای الاقصی، شاخه‌های نظامی تمامی گروه‌های مقاومت را به وحدت و یکپارچگی و رویارویی با اشغالگران صهیونیست دعوت کرد.

irna.ir/xjJxXj
**اخبار ضد و نقیض از ترور وزیر دفاع طالبان

در حالی که برخی منابع افغان از حمله انتحاری علیه ملا یعقوب مجاهد؛ سرپرست وزارت دفاع طالبان در ننگرهار خبر می‌دهند. برخی دیگر از این منابع این خبر را تکذیب و به نقل از منابع دولت طالبان آنرا شایعه ای بی اساس می خوانند.

از تحلیل ها درباره آینده روابط ایران و عربستان تا اخبار ضد و نقیض از ترور وزیر دفاع طالبان

خبرگزاری افق افغانستان به نقل از برخی منابع خبری اعلام کرد که ملامحمد یعقوب مجاهد؛ وزیر دفاع طالبان از این حمله انتحاری که امروز شنبه (۷ خرداد) رخ داده، جان سالم بدر برده؛ اما برخی از افراد همراه وی کشته شده‌اند.

در همین حال، وزارت دفاع طالبان نیز با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که ملا محمد یعقوب مجاهد در سفری به ولایت ننگرهار از ولسوالی های اچین، غنی خیل، نازیان، مهمندره، لعلپور، گوشته و همچنین از مناطق مورد مناقشه خط فرضی دیورند و قطعات قول ‌اردوی ۲۰۱ خالد بن ولید نیز بازدید کرده است.

به گفته این وزارت، ملا یعقوب در این سفر با مسئولان ذی ربط در باره مسایل منطقه گفت وگو و از فعالیت‌های نیروهای دفاعی در بخش تامین امنیت و دفاع از خاک افغانستان ستایش کرده‌است.

چند روز پیش نیز «جبهه ملی آزادگان افغانستان» ادعا کرده بود که در یک حمله «جانبازانه» در کابل، چند تن از مقام‌های طالبان کشته شده‌اند و ملا یعقوب «به شدت زخمی شده‌است».

از سوی دیگر، شایعاتی نیز درباره تلاش شبکه حقانی برای دستگیری یا ترور ملا یعقوب در ننگرهار منتشر شده‌است.

با این وجود ویدیویی در شبکه های اجتماعی منتشر شده است که گفته می شود ملا یعقوب وزیر دفاع طالبان پس از آنچه که یک حادثه امنیتی در ننگرهار به نظر می رسد، محل را ترک کرده است.
هنوز مشخص نیست که این حادثه امنیتی چقدر جدی است اما این نخستین سوء قصد به جان وزیر دفاع طالبان است.

با این همه، این گزارشات در حالی در رسانه های سراسری و شبکه های اجتماعی افغانستان منتشر شده است که معاون سخنگوی دولت طالبان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری صدای افغان (آوا) این شایعات را تکذیب کرد.

انعام‌الله سمنگانی، معاون سخنگوی حکومت در گفت و گو با خبرنگار آوا، سوء‌قصد به جان سرپرست وزارت دفاع را رد کرده و آنرا یک شایعه بی اساس خواند.

پیش از این شایعاتی در صفحات اجتماعی مبنی بر سوء قصد ناکام علیه وزیر دفاع دولت اسلامی طالبان در یک حمله انتحاری در یک مسجد در شهر جلال آباد، مرکز ولایت ننگرهار و برخی تصاویر ویدئویی در این مورد منتشر شده است.

irna.ir/xjJxXr

**جنبش جوانان فلسطینی خواهان برگزاری روز پرچم فلسطین در بیت المقدس شد

"جنبش مردمی جوانان در بیت المقدس " با صدور بیانیه ای از فلسطینیان خواست تا فردا (یکشنبه) در این شهر راهپیمایی " روز پرچم فلسطین" را برگزار کنند.

از تحلیل ها درباره آینده روابط ایران و عربستان تا اخبار ضد و نقیض از ترور وزیر دفاع طالبان

"جنبش مردمی جوانان در بیت المقدس " در بیانیه خود همچنین از اهالی بیت المقدس خواست تا برای مقابله با به اصطلاح راهپیمایی پرچم صهیونیستها، پرچم فلسطین را بر فراز هر خانه، میدان و خیابان در شهر بیت المقدس تا میدان باب العامود در این شهر به اهتزار درآورند.

در این بیانیه آمده است: همچنانکه پرچم برافراشته فلسطین بر فراز قبه الصخره در مسجد الاقصی در ماه مبارک رمضان نماد بیداری به شمار می رفت، ما از همشهریان خود در بیت المقدس می خواهیم تا فردا (یکشنبه) را به عنوان روز پرچم فلسطین گرامی بدارند.

"جنبش مردمی جوانان در بیت المقدس " در این بیانیه افزود: رژیم اشغالگر اسرائیل باید بداند که عقربه های ساعت پس از خیزش ماه مبارک رمضان و عملیات سیف القدس در سال گذشته به عقب بازنخواهد گشت.

این جنبش در بیانیه خود از فلسطینیان مقیم سراسر سرزمین های اشغالی به ویژه ساکنان مناطق اشغال شده در سال ۱۹۴۸ خواست که از سپیده دم یکشنبه رهسپار مسجد الاقصی شوند تا در یک صف واحد در برابر یورش های اشغالگران بایستند؛ همچنانکه در ۲۸ ماه مبارک رمضان سال گذشته با هم ایستادگی کردند.

این بیانیه همچنین از اهالی کرانه باختری و تمامی فلسطینی ها در شهرهای فلسطین اشغالی خواست تا در روز پرچم در یک صف یکپارچه در کنار اهالی بیت المقدس قرار گیرند تا رژیم اشغالگر بداند که در اینجا ملتی به وجود آمده تا باقی بماند و پیروز شود.

جنبش مردمی جوانان در بیت المقدس ایستادگی قهرمانانه فلسطینیان در نوار غزه را ستود و تاکید کرد: اراده مردمی دست در دست مقاومت مسلحانه تا پیروزی و آزادی به امید خدا پیش خواهد رفت .

در همین راستا، گردان‌های شهدای الاقصی شاخه نظامی جنبش فتح نیز جمعه شب به رژیم صهیونیستی هشدار داد که هرگونه تعرّض به قدس و مسجد الاقصی عواقب بدی در پی خواهد داشت.

این گردان ها رژیم صهیونیستی را تهدید کرد که اگر مسجد الاقصی و اردوگاه جنین هدف هرگونه تعرّضی قرار گیرد، ضربات دردناکی به صهیونیست‌ها وارد و تمام جبهه ها را علیه این رژیم شعله‌ور خواهد کرد.

گردان های شهدای الاقصی تاکید کرد: دستورالعمل حملات و اجرای عملیات علیه اشغالگران را در هر زمان و مکانی برای زیرمجموعه خود صادر کرده ایم.

irna.ir/xjJxSm

**لاوروف: ترکیه نباید نسبت به تحولات سوریه بی‌تفاوت باشد

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با اشاره اینکه مسکو به سوریه برای پس گرفتن تمامی خاکش کمک می کند، اعلام کرد که ترکیه نمی تواند نسبت به تحولات در سوریه بی تفاوت بماند.

از تحلیل ها درباره آینده روابط ایران و عربستان تا اخبار ضد و نقیض از ترور وزیر دفاع طالبان

لاوروف در مصاحبه با شبکه راشاتودی عربی، بر حضور روسیه در سوریه مطابق با قطعنامه ۲۵۴۴ شورای امنیت سازمان ملل و به دعوت دولت دمشق تاکید کرد.

وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به اینکه نیروهای دعوت نشده ای نیز در سوریه مستقر هستند، گفت: نظامیان آمریکایی بخش قابل توجهی از خاک سوریه در کرانه شرقی رود فرات را اشغال کرده اند و هدفشان ایجاد به اصطلاح دولت است.

وی تصریح کرد که مسکو مانند هر گروه دیگری در سوریه با کردها در تماس بوده و از آنها خواسته است با دمشق به گفت و گوها ادامه دهند.

لاوروف گفت که توافقی که بتواند موجودیت همه طرف ها در یک کشور متحد را تضمین کند، بهترین راه حل است.

نماینده دایم سوریه در سازمان ملل متحد چندی پیش در جلسه شورای امنیت بر لزوم خروج نیروهای غیرقانونی خارجی از خاک این کشور تأکید کرد. «بسام صباغ» در جلسه شورای امنیت گفت که تلاش‌های سوریه برای دستیابی به ثبات اقتصادی و اجتماعی و بهبود شرایط زندگی مردم این کشور با اصرار برخی کشورهای غربی و متحدانشان بر رویه‌های خصمانه و نقض مستمر اصول حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل متحد مواجه است.

وی افزود که حضور غیرقانونی نظامی خارجی نیروهای ترکیه و آمریکا در خاک سوریه، حمایت آنها از گروه‌های تروریستی و شبه نظامیان جدایی طلب و غارت ثروت ملی از جمله نفت، گاز و محصولات کشاورزی و اعمال تروریسم اقتصادی از طریق اعمال اقدامات اجباری یکجانبه بر مردم سوریه موانع دستیابی مردم این کشور به ثبات و شرایط بهتر است.

نماینده سوریه اضافه کرد، تصمیم اخیر دولت آمریکا در خصوص اعطای مجوز برای انجام فعالیت‌های اقتصادی در مناطق خاص در شمال شرق و شمال غرب سوریه تحت کنترل شبه نظامیان جدایی طلب و گروه‌های تروریستی نشان دهنده حمایت مستقیم دولت آمریکا از این نهادهای غیرقانونی، نقض آشکار حاکمیت، استقلال و وحدت سرزمین و مردم سوریه و نقض جدی قطعنامه‌های مربوط به شورای امنیت است.

irna.ir/xjJxVP

**السنوار: معادله «ضربه به تل‌آویو از نوشیدن آب آسان‌تر است» برقرار شد

"محمد السنوار" از فرماندهان ارشد قسام در نبرد شمشیر قدس گفت که در این نبرد معادله «ضربه به تل آویو از نوشیدن آب برایمان آسان‌تر است» را برقرار کردیم.

از تحلیل ها درباره آینده روابط ایران و عربستان تا اخبار ضد و نقیض از ترور وزیر دفاع طالبان

محمد السنوار از فرماندهان ارشد قسام تاکید کرد: با بمباران تل آویو در نبرد "شمشیر قدس"، بزرگ‌ترین ضربه را به دشمن صهیونیستی وارد کردیم و هیبت مرکز ظلم و قبله عادی‌کنندگان روابط را در هم شکستیم.

وی در گفت‌ وگو با برنامه «ما خفی اعظم» شبکه الجزیره اظهار داشت: در آغاز نبرد شمشیر القدس به دنبال اجرای عملیات اسارت نظامیان صهیونیست بودیم تا رژیم صهیونیستی را وادار به امضای توافق مبادله اسرا کنیم.

السنوار گفت: در جریان عملیات از قبل برنامه‌ریزی شده این گردان‌ها برای اسارت نظامیان اسرائیلی در آغاز نبرد سیف القدس در ماه می سال گذشته، ۱۸ مجاهد فلسطینی در مراحل نهایی این عملیات به شهادت رسیدند.

فرمانده ارشد گردان‌های عزالدین قسام با بیا اینکه در نبرد شمشیر قدس، معادله «ضربه به تل آویو از نوشیدن آب برایمان آسان‌تر است» را برقرار کردیم، تصریح کرد: در جریان این نبرد بدون خستگی و بی‌وقفه مواضع و اهداف دشمن صهیونیستی را موشک‌باران کردیم و دشمن در این مدت نتوانست دستش به مبارزان ما برسد.

این فرمانده ارشد گردان‌های قسام همچنین از اتاق امنیتی مشترک با محور مقاومت رونمایی کرد و گفت که اتاق امنیتی مشترک با محور مقاومت در طول نبرد شمشیر قدس به طور مداوم تشکیل جلسه می‌داد.

وی عنوان کرد که اتاق امنیتی متشکل از افسران اطلاعاتی قسام، حزب الله لبنان و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است.

irna.ir/xjJxTT

**مقام امریکایی: از مقاومت‌های مسلحانه در برابر طالبان حمایت نمی‌کنیم

رسانه‌های بین المللی به نقل از مقام‌های امریکایی گزارش دادند که این کشور اعلام کرده است از مقاومت‌های مسلحانه در برابر گروه طالبان در افغانستان حمایت نمی‌کند.

از تحلیل ها درباره آینده روابط ایران و عربستان تا اخبار ضد و نقیض از ترور وزیر دفاع طالبان

دونالد لو، معاون وزارت خارجه‌ امریکا در امور جنوب آسیا و آسیای میانه در سفر اخیرش به قیرقیزستان گفته است که امریکا از صلح و ثبات در افغانستان حمایت می‌کند.

او افزوده است: «ما هیچگاه از برخوردهای مسلحانه که در برابر حکومت و طالبان قرار دارند، پشتیبانی نمی‌کنیم….. فکر می‌کنم مردم افغانستان بیش از ۴۰ سال خونریزی را تجربه کرده‌اند و اکنون این خونریزی باید پایان یابد.»

تاکنون چندین جبهه علیه طالبان در شماری از ولایت‌ها اعلام موجودیت کرده‌اند. در این میان، جبهه مقاومت به رهبری احمد مسعود اخیرا در پنجشیر و بغلان حملاتی را علیه طالبان انجام داده و مدعی است که تلفات سنگین به این گروه وارد کرده است.

طالبان تحرکات نظامی علیه خود را دست‌کم می‌گیرند و در عین حال تأکید دارند که نباید کشورها از مخالفان مسلح این گروه حمایت کنند. پیشتر یک مقام اروپایی نیز گفته بود که اروپا از مخالفان مسلح حمایت نمی‌کند.

به تازگی جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی امریکا در اظهاراتی گفته بود که دولت فعلی از جبهه مقاومت در افغانستان در برابر طالبان حمایت کند.

معاون‌ وزیر خارجه‌ امریکا اما گفته است که این کشور از مقاومت مسلحانه در برابر طالبان حمایت نخواهد کرد و تشکیل دولت فراگیر در افغانستان از سوی طالبان برای ایالات متحده یک موفقیت است.

او گفته است که امریکا با مقام‌های حکومت طالبان تماس‌هایی دارند؛ اما این به معنای مقدمه‌ای برای به رسمیت شناختن این گروه نیست.

دونالد لو افزوده است که امریکا از طالبان می‌خواهد تا به حق کار و آموزش زنان و دختران احترام بگذارند و همچنین حکومت فراگیر تشکیل دهند.

irna.ir/xjJxW8

**هلاکت ۱۸ عضو پ. ک. ک در حمله پهپادی ترکیه به شمال عراق

هجده عضو کروهک تروریستی پ. ک. ک امروز (شنبه) در حمله پهپادی ترکیه به شمال عراق کشته شدند.

از تحلیل ها درباره آینده روابط ایران و عربستان تا اخبار ضد و نقیض از ترور وزیر دفاع طالبان

وزارت دفاع ترکیه امروز در بیانیه‌ای اعلام کرد که ۱۸ نفر از اعضای گروه ترویستی پ. ک. ک در شمال عراق کشته شدند.

عراق در دو سال گذشته با شدت گرفتن عملیات آنکارا در خاک عراق در چندین نوبت سفیر ترکیه را به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید بغداد را به عملیات نظامی و نقض حاکمیت این کشور را به وی تسلیم کرده است.

این درحالی است که مسئولان و مقامات محلی در کردستان عراق نه تنها به وجود پایگاه های نظامی غیر قانونی ترکیه در شمال عراق و همچنین حملات هوایی و توپخانه ای به مناطق روستایی در استان دهوک، اعتراضی نکرده اند، بلکه روابط خوبی هم با مقام های ترکیه ای دارند.

irna.ir/xjJy3L

**روسیه موشک مافوق صوت "زیرکُن" را با موفقیت پرتاب کرد


روسیه موشک مافوق صوت زیرکُن (Zircon) با حداکثر برد حدود یکهزار کیلومتر که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور آن را شکست‌ناپذیر توصیف کرده است با موفقیت پرتاب کرد.

از تحلیل ها درباره آینده روابط ایران و عربستان تا اخبار ضد و نقیض از ترور وزیر دفاع طالبان

ارتش روسیه روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که همزمان با تشدید حملات مسکو به اوکراین، آزمایش موشک کروز مافوق صوت زیرکن را با موفقیت انجام داده است.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: موشک زیرکن از ناوچه آدمیرال گورچکوف در دریای بارنتز به سمت هدفی در آب‌های دریای سفید قطب شمال شلیک شد.

این بیانیه می‌افزاید: این شلیک به عنوان بخشی از آزمایش‌های جدید تسلیحات روسیه انجام و هدف واقعی در یکهزار کیلومتری با موفقیت مورد اصابت قرار گرفت.

بر اساس گزارش لو فیگارو، نخستین شلیک رسمی موشک زیرکن به اکتبر ۲۰۲۰ برمی‌گردد. آزمایش‌های دیگری از آن زمان به‌ویژه از ناوچه آدمیرال گورچکوف و یک زیردریایی دیگر صورت گرفته است.

این موشک با حداکثر برد حدود یکهزار کیلومتر، باید کشتی‌های سطحی و زیردریایی‌های ناوگان روسیه را تجهیز کند.

وزارت دفاع روسیه همچنین در بیانیه امروز خود اعلام کرد که در نتیجه اقدامات مشترک واحدهای شبه نظامی جمهوری خلق دونتسک و نیروهای مسلح روسیه، شهر لیمان به طور کامل از دست ناسیونالیست‌های اوکراینی آزاد شد.

 ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیات نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

irna.ir/xjJy3k

**آزمایش های موشکی کره‌شمالی و نگرانی‌های جهانی

به رغم سکوت رسانه‌های کره‌شمالی درباره آزمایش‌های موشکی اخیر در بحبوحه شیوع بی‌سابقه همه‌گیری ویروس کرونا که بحرانی ویرانگر برای جمعیت ۲۵ میلیونی این کشور به شمار می‌آید، احتمال آمادگی پیونگ‌یانگ برای آزمایش های هسته‌ای جدید رو به افزایش گذاشته است.

از تحلیل ها درباره آینده روابط ایران و عربستان تا اخبار ضد و نقیض از ترور وزیر دفاع طالبان

در تاریخ ۴ خرداد ماه سال جاری، کره شمالی یک روز پس از پایان سفر چند روزه «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا به آسیا،بار دیگر آزمایش موشکی انجام داد.

به گزارش رویترز، ارتش کره شمالی بامداد چهارشنبه (۴ خرداد) اعلام کرد که سه موشک بالستیک را در کمتر از یک ساعت آزمایش کرده است. این موشک‌ها از منطقه سونان در پیونگ یانگ پایتخت کره شمالی پرتاب شدند.

بایدن در نخستین سفر آسیایی 5 روزه اش، از زمان حضورش در کاخ سفید با «یون سوک یول»، همتای خود در کره جنوبی و «فومیو کیشیدا»، نخست‌وزیر ژاپن دیدار کرد.

رئیس جمهوری آمریکا پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت (۲۰ مه) سفر 5 روزه خود به آسیا را آغاز کرد.

به دنبال این اقدام کره شمالی، دیپلمات‌های ارشد سئول، واشنگتن و توکیو با انتشار بیانیه مشترکی پرتاب اخیر موشک‌های بالستیک پیونگ یانگ را بشدت محکوم کردند.

به گزارش رویترز، «پارک جین» وزیر امور خارجه کره جنوبی به همراه همتایان آمریکایی و ژاپنی خود برای پیشبرد همکاری امنیتی سه جانبه توافق کردند.

این سه دیپلمات بلندپایه با تأکید بر اینکه کره شمالی از مهر ۱۴۰۰ به طور قابل توجهی آزمایش‌های موشکی بالستیک خود را افزایش داده است، از پیونگ یانگ خواستند به سرعت اقداماتی را که ناقض قوانین بین المللی است متوقف کند.

آنها همچنین از شکست شورای امنیت سازمان ملل در تصویب قطعنامه‌ای در پاسخ به آنچه اقداماتی وقیحانه و مکرر از سوی یک رژیم منزوی خوانده شده است، ابراز تاسف کردند.

آمریکا نیز در تاریخ ۶ خرداد سال جاری، در پی ناکامی در پیشبرد اهدافش در شورای امنیت سازمان ملل متحد، تحریم هایی را علیه دو بانک روس، یک شرکت کره شمالی و یک فرد متهم  به حمایت از برنامه تسلیحاتی پیونگ یانگ وضع  کرد.

این اقدام آمریکا یک روز پس از آن صورت گرفت که چین و روسیه قطعنامه پیشنهادی این کشور را برای اعمال تحریم‌های بیشتر سازمان ملل علیه کره شمالی به دلیل آزمایش های بالستیک این کشور وتو کردند.

از سوی دیگر ژاپن نیز اعلام کرده است که کره شمالی ۲ موشک بالستیک پرتاب کرده اما تاکید کرده که ممکن است این تعداد بیشتر باشد.

وزیر دفاع ژاپن گفت، یکی از موشک‌ها حدود ۷۵۰ کیلومتر در ارتفاع ۵۰ کیلومتری پرواز کرده و دومین موشک نیز مسافت ۳۰۰ کیلومتر را طی کرده اما توانسته به ارتفاع ۵۵۰ کیلومتری دست یابد.

در همین حال رئیس ستاد مشترک ارتش کره جنوبی پیش از این گفته بود که کره شمالی روز چهارشنبه (به وقت محلی) یک موشک بالستیک نامشخص را در سواحل شرقی خود آزمایش کرده است.


irna.ir/xjJxY3

**تردید کشورهای آسیای مرکزی به وعده های آمریکا

هیات آمریکایی در سفر پنج روزه به آسیای مرکزی به به شرکای خود در این منطقه قول داد که اقدام های تحریم کننده علیه روسیه هیچ آسیبی به آنها وارد نخواهد کرد اما کارشناسان درمورد این وعده واشنگتن و از طرفی پایبندی کشورهای آسیای مرکزی به آمریکا به دیده تردید می نگرند.

از تحلیل ها درباره آینده روابط ایران و عربستان تا اخبار ضد و نقیض از ترور وزیر دفاع طالبان

این هیات به سرپرستی دونالد لو، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در سفر خود به آسیای مرکزی که روز جمعه به پایان رسید، وعده داد تحریم‌های ضد روسیه آسیبی به آسیای مرکزی وارد نخواهد کرد  اما کارشناشان معتقدند این وعده در صورتی اتفاق می افتد که کشورهای منطقه به طور فعال به روسیه برای دور زدن محدودیت ها کمک نکنند.

درر طول سفر کاری دونالد لو، دستیار وزیر امور خارجه ایالات متحده، وی و همراهانش از تمام کشورهای منطقه به جز ترکمنستان بازدید کردند و در هر پایتخت، دیپلمات آمریکایی موضوعی برای حمایت از مقام های محلی مطرح کرد. بیشتر اظهارات دونالد لو مربوط به تحریم های ضد روسیه بود، او به شرکای آسیای مرکزی خود قول داد که این اقدامات محدودکننده هیچ آسیب غیرمستقیمی به آنها وارد نخواهد کرد.

دیپلمات آمریکایی را در این هیات «اریک گرین»، مدیر ارشد روسیه و آسیای مرکزی در شورای امنیت ملی کاخ سفید، «ربکا زیمرمن»، معاون دستیار وزیر دفاع  آمریکا در امور افغانستان، پاکستان و آسیای میانه، «انجلی کاور»، معاون معاون مدیر آژانس ایالات متحده در امور آسیایی  و «ناز الخطیب» معاون رئیس امور سیاستگذاری شرکت مالی توسعه بین المللی ایالات متحده همراهی کردند.

این هیات سیاسی - امنیتی با بازدید از پایتخت های آسیای مرکزی، سعی کرد به همتایان آسیای مرکزی خود اطمینان دهد که واشنگتن به هیچ وجه علاقه ای به آسیب دیدن نزدیک ترین متحدان مسکو از تحریم های ضد روسیه ندارد.

ازبکستان

نخستین کشور مقصد این تور ۵ روزه ازبکستان بود، سفارت آمریکا در تاشکند پس از دیدار لو گفت: «ما در مورد امنیت منطقه، از جمله تلاش‌هایمان برای اطمینان از اینکه تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه تأثیر نامطلوبی بر برنامه‌های توسعه ازبکستان ندارد، بحث کردیم.

وزارت خارجه ازبکستان نیز به نوبه خود گفت که در دیدار دیپلمات آمریکایی با ولادیمیر نوروف وی به ادامه همکاری در قالب C۵+۱ به منظور دستیابی به نتایج ملموس در زمینه‌های زیرساخت، انرژی، حمل‌ونقل، حفاظت از محیط‌زیست و مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی تأکید کرد».

«فرمت C۵ + ۱» که شامل هر پنج کشور آسیای مرکزی و همچنین ایالات متحده است در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما پایه گذاری شد.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه بارها استدلال کرده است که هدف واقعی این پروژه (  فرمت C۵ + ۱) تضعیف روابط کشورهای منطقه با مسکو و جهت گیری مجدد آنها به سمت همکاری با همسایگان جنوبی خود - افغانستان و پاکستان است.

در عین حال روسیه (و همچنین چین، ژاپن، اتحادیه اروپا، کره جنوبی و هند) نیز قالب مشابهی از تعامل با جمهوری‌های سابق پس از شوروی در آسیا دارد که به نوعی این تعاملات هم به نوعی فرمت ۱ + ۵ است.

قرقیزستان
بر کارشناسان پوشیده نیست که بیشکک نگران تأثیر احتمالی تحریم‌های ضد روسیه بر اقتصاد ملی نه چندان باثبات خود است. صادیر جباروف رئیس جمهور قرقیزستان در نشست اخیر سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) در مسکو با صراجت در این مورد صحبت کرد.  

وزارت امور خارجه این کشور اعلام کرد: «موضوعاتی همچون به حداقل رساندن تأثیر منفی تحریم‌های بین‌المللی بر اقتصاد قرقیزستان و همچنین لزوم تشدید کمک‌ها برای تقویت امنیت مرزها مورد بررسی قرار گرفت».

به گزارش آسیا پلاس، تا ماه می سال گذشته، دونالد لو سفیر ایالات متحده در بیشکک بوده است و ظاهراً به همین دلیل در بالاترین سطح در این کشور - ریاست جمهوری - مورد استقبال قرار گرفت.

یک منبع روزنامه کامرسانت نیز در دولت قرقیزستان گفت: «دونالد لو با جباروف رئیس جمهور قرقیزستان  ملاقات کرد، اما به دلیل شرایط فوق العاده بین المللی، بیانیه مطبوعاتی در این باره منتشر نشد.

به گزارش آسیا پلاس آقای لو در گفت و گو با بخش محلی رادیو آزادی (در روسیه به عنوان عامل رسانه خارجی شناخته می شود) به ملاقات با صدیر جباروف اشاره کرده است.

در خصوص موضوع امنیت مرزی در قرقیزستان، یک کارشناس قرقیز به کامرسانت گفت: «آمریکایی‌ها شعار می دهند که از امنیت ما حمایت می‌کنند و به موفقیت ما به عنوان یک کشور، علاقه‌مند هستند. کشورهای آسیای مرکزی مدت هاست تجهیزات آمریکایی به ارزش ده ها میلیون دلار دریافت کرده اند. در کشور ما این همکاری تقریباً به جایی نرسیده است، اما مطمئنم حداقل پنج یا شش دستگاه خودرو برای مرزبانان ما تهیه خواهند کرد.»

تاجیکستان
به گفته سفارت آمریکا در دوشنبه، مسائل امنیتی در کنار مسائل اقتصادی در این شهر نیز مطرح شد. تعجب آور نیست، زیرا این تاجیکستان است که طولانی ترین مرز و در عین حال کمترین امکانات محافظتی را با افغانستان دارد، جایی که درگیری ها بین دو کشور اغلب رخ می دهد.

قزاقستان
سفر آقای لو به قزاقستان آخرین مرحله از این سفر و مشابه سفرهای قبلی بود، اما اصلاحاتی که پس از اعتراض های ژانویه در این کشور در حال انجام است به موضوعات مورد بحث اضافه شد. پایان نمادین آنها باید همه پرسی قانون اساسی باشد که برای ۵ ژوئن ( ۱۵ خرداد) برنامه ریزی شده است.
رستم بورناشف، استاد دانشگاه قزاقستان-در آلماتی، در مصاحبه با کامرسانت گفت: «در عرصه عمومی، توصیف گفتگو بین ایالات متحده و قزاقستان به عبارت های معمول و کم محتوا محدود می شود. با این وجود، به نظر من قزاقستان علاقه مند است که هیچ فشاری برای تغییر سیاست چند بردارش وجود نداشته باشد.

به عبارت دیگر، قزاقستان علاقه مند است که حداقل سطح همکاری خود با شرکای کلیدی - چین، روسیه، ایالات متحده آمریکا، کشورهای اروپا و آسیای مرکزی - کاهش نیابد. در چارچوب برنامه حداکثر، قزاقستان علاقه مند به حمایت از شرکای کلیدی برای انتقال شرکت ها و دفاتر نمایندگی آنها به قلمرو خود است که فعالیت خود را در روسیه متوقف یا تعلیق کرده اند.

به گفته رافائل ستاروف، کارشناس علوم سیاسی ازبکستان، هدف اصلی سفر دونالد لو به کشورهای آسیای مرکزی اطلاع رسانی درمورد تغییر رویکرد دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا فرمت فرمت C۵ + ۱ است.

این کارشناس معتقد است: «ایالات متحده مایل است که این پلتفرم موضوع های مهم امنیت بین‌الملل را با وضوح بیشتری بیان کند و به نهاد مؤثرتری تبدیل شود».

علاوه بر این، همانطور که ستاروف خاطرنشان می کند، آمریکایی ها تلاش می کنند تا ایده "خط قرمز" در مورد روسیه را به کشورهای منطقه منتقل کنند.

 به عنوان مثال، آنها به مقام های این کشورها توضیح می دهند که تحریم های ثانویه تنها در صورتی به آنها ضربه نمی زند که در کمک به روسیه برای دور زدن محدودیت ها خیلی فعال نباشند.

رافائل ستاروف توضیح می‌دهد: «با توجه به رشد رویارویی استراتژیک آمریکا و چین، واشنگتن به وضوح تلاش می‌کند تا دولت‌های منطقه را از داشتن روابط بیش از حد قوی با چین، دستیابی به فناوری‌ها و خدمات آن در فضای سایبری، باز دارد».

irna.ir/xjJtKZ

**ادعای انگلیس درباره تمرکز روسیه برای پیشروی بیشتر در شرق اوکراین

وزارت دفاع انگلیس در تازه‌ترین ارزیابی خود از تحولات در اوکراین، مدعی تمرکز روسیه برای پیشروی بیشتر در شرق اوکراین شد.

از تحلیل ها درباره آینده روابط ایران و عربستان تا اخبار ضد و نقیض از ترور وزیر دفاع طالبان

دربیانیه روز شنبه وزارت دفاع انگلیس آمده است: تا ۲۷ ماه مه، نیروهای روسی احتمالاً اکثر شهر لیمان در شمال استان دونتسک را به تصرف خود درآوردند که احتمالاً یک عملیات مقدماتی برای مرحله بعدی حمله روسیه به دونباس است.

این بیانیه می‌افزاید: لیمان از نظر استراتژیک مهم است زیرا محل اتصال راه آهن اصلی است و به پل های راه آهن و جاده ای مهم بر روی رودخانه سیورسکیی دونتس دسترسی دارد.

وزارت دفاع انگلیس با بیان این ادعا که در روزهای آینده، یگان‌های روسی احتمالاً عبور اجباری از این رودخانه را در اولویت قرار خواهند داد مدعی شد: احتمالا تلاش اصلی روسیه ۴۰ کیلومتر به سمت شرق، در اطراف سیورودونتسک باقی خواهد ماند. اما یک پل در نزدیکی لیمان احتمالا به مرحله بعدی حمله بالقوه روسیه علیه دونباس برتری خواهد داد؛ هنگامی که روسیه احتمالاً به دنبال پیشروی در شهرهای کلیدی تحت کنترل اوکراین در مناطق دونتسک، اسلوویانسک و کراماتورسک خواهد بود.

در ادامه بیانیه وزارت دفاع انگلیس آمده است: در ۲۶ مه ۲۰۲۲، دنیس پوشیلین، رئیس جمهوری خلق دونتسک که توسط روسیه حمایت می شود، به رسانه ها گفت که اگر روسیه کل استان های دونتسک و لوهانسک اوکراین را تصرف کند، همه پرسی برگزار می شود.

این بیانیه می‌افزاید: اگر روسیه موفق به تصرف این مناطق شود، به احتمال زیاد کرملین به عنوان یک دستاورد سیاسی اساسی تلقی می کند و  به این ترتیب تهاجم علیه روسیه را برای مردم توجیه می‌کند. با این حال، نیروهای مسلح اوکراین همچنان به دفاع سازماندهی شده از این منطقه و تحمیل سطح بالایی از تلفات علیه روسیه ادامه می دهند.

از ابتدای جنگ در اوکراین وزارت دفاع انگلیس آخرین ارزیابی های خود را از تحولات در این کشور به صورت روزانه گزارش می‌دهد. در واقع انگلیس از زمان آغاز جنگ اوکراین، به بازیگر فعالی در عرصه این نبرد تبدیل شده و با اتخاذ مواضع ضد روسی، ارسال تسلیحات و تجهیزات نظامی و اعمال تحریم‌ علیه روسیه به تنش‌ و درگیری‌ها دامن زده است. این کشور تقریبا هفته‌ای یک بار تحریم‌های جدیدی را علیه روسیه وضع می‌کند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی روسیه که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

irna.ir/xjJxXp

**آمریکای لاتین همزمان با اجلاس سران آمریکا، نشست برگزار می‌کند

فراتر از اظهارنظرهای روسای دولت‌های آمریکای لاتین در محکوم کردن تصمیم واشنگتن مبنی بر عدم دعوت از نیکاراگوئه، ونزوئلا و کوبا به نهمین اجلاس سران قاره آمریکا، به موازات برگزاری این اجلاس، نشست «جامعه کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب» (Celac) در آرژانتین برگزار می‌شود.  

از تحلیل ها درباره آینده روابط ایران و عربستان تا اخبار ضد و نقیض از ترور وزیر دفاع طالبان

تصمیم دولت آمریکا مبنی بر عدم دعوت از نیکاراگوئه، ونزوئلا و کوبا به نهمین اجلاس سران قاره آمریکا در لس‌آنجلس به اندازه‌ای در هفته‌های اخیر در آمریکای لاتین سر و صدا به پا کرده است که فراتر از اظهارنظرهای روسای دولت‌ها در محکوم کردن تصمیم واشنگتن، قرار است به عنوان اقدامی عملی و به موازات برگزاری این اجلاس، نشست «جامعه کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب» (Celac) در آرژانتین برگزار شود.  

نقشی که ایالات متحده تا کنون به عنوان کشور میزبان نهمین اجلاس سران قاره آمریکا (ششم تا دهم ژوئن/ ۱۶ تا ۲۰ خرداد) ایفا کرده است نشانه شکاف روابطی میان این کشور و کشورهای آمریکای لاتین است که از قبل رو به وخامت گذاشته بود.

بر اساس اعلام منابع رسمی به نشریه تِلام، این نشست به ریاست آرژانتین و با حمایت دولت مکزیک و با حضور کشورهایی که از سوی ایالات متحده به اجلاس سران قاره آمریکا دعوت نشده‌اند، برگزار خواهد شد.

این منابع  اعلام کردند: این رویداد به صورت موازی با اجلاس سران قاره آمریکا برگزار می‌شود و هدف از آن، این است که به‌رغم اختلافات، به عنوان یک بلوک متحد بمانیم.

آرژانتین، مکزیک، بولیوی، شیلی و هندوراس دو کشوری هستند که تصمیم کاخ سفید برای حذف برخی از دولت‌ها از این رویداد قاره‌ای را رد کرده‌اند.

ده کشور موسوم به بلوک آلبا نیز روز جمعه با صدور بیانیه‌ای، اخراج و رفتار تبعیض‌آمیز در اجلاس سران قاره آمریکا در لس‌آنجلس را محکوم کردند.

ساچا یورنتی دبیر اجرایی آلبا در انتقاد از رویه آمریکا گفت: اجلاس سران قاره آمریکا رو به افول است، در حالی که ارزش‌ها و اصول آلبا به قوت خود باقی است، این تفاوت فاحش بین نشستی مانند این و نشستی است که آن‌ها قصد دارند در لس آنجلس تشکیل دهند.

آمریکا که همواره آمریکای لاتین را حیاط خلوت خود به حساب آورده، اکنون و تنها چند روز پیش از آغاز نشست سران قاره آمریکا شاهد تایید حضور کمتر از نیمی از رهبران آمریکای لاتین است. این نکته قابل توجه است که آندرس مانوئل لوپز اوبرادور رئیس‌جمهوری مکزیک به عنوان دومین کشور بزرگ منطقه آمریکای لاتین و شریک تجاری اصلی ایالات متحده، علنا اعلام کرده است که در این گردهمایی شرکت نخواهد کرد.

نشریه ال پائیس اسپانیا در گزارشی نوشت: اجلاس سران قاره آمریکا به عنوان فرصتی عالی برای دولت جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا برای تقویت نفوذ خود در آمریکای لاتین و ادعای نقش خود به عنوان رهبر منطقه پس از ماموریت طوفانی دونالد ترامپ بود. با این حال، در حالی که کمتر از دو هفته به ورود هیئت‌ها به لس آنجلس کالیفرنیا زمان باقی مانده، این نشست بیشتر به یک کابوس دیپلماتیک تبدیل شده است.

گذشته از تحلیل‌ها و گمانه‌زنی‌های گوناگون، برخی کارشناسان انگیزه دولت بایدن از کاهش برخی تحریم‌های علیه کوبا و ونزوئلا را نجات اجلاس سران قاره دانستند اما نه تنها این اقدام خشم برخی هم‌حزبی‌های بایدن را برانگیخت بلکه عدم دعوت این سه کشور آمریکای لاتین، حس همبستگی منطقه‌ای را بیدار کرده است.  

نشست سران قاره آمریکا به عنوان بهترین فرصت برای ورق زدن صفحه ریاست ترامپ بود. رویدادی که تقریبا هر سه سال یک بار رهبران سراسر این قاره، از کانادا تا شیلی را گرد هم می‌آورد. بیل کلینتون میزبان اولین اجلاس سران قاره آمریکا در سال ۱۹۹۴ در میامی بود که همه کشورها به جز کوبا در آن دعوت شده بودند.

irna.ir/xjJxV3

**گاف جدید بایدن؛ وقتی کره جنوبی، «کره شمالی» می‌شود

در ادامه گاف های جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا ، وی که درحال برشمردن کشورهای تحریم کننده روسیه بود، به اشتباه نام «کره شمالی» را بجای کره جنوبی به زبان آورد و گفت که کره شمالی هم از تحریم های روسیه حمایت کرده است!

از تحلیل ها درباره آینده روابط ایران و عربستان تا اخبار ضد و نقیض از ترور وزیر دفاع طالبان

راشاتودی نوشت: بایدن طی سخنرانی در مراسم فارغ التحصیلی آکادمی نیروی دریایی  آناپولیس، در مریلند درباره اهمیت همکاری آمریکا با متحدانش به نفع امنیت جهانی صحبت کرد.
وی به عنوان نمونه این همکاری، به تحریم های غرب و متحدان واشنگتن علیه مسکو بر سر عملیات نظامی در اوکراین اشاره کرد. 

رئیس جمهوری آمریکا این سوال را مطرح کرد که: «آیا کسی فکر می کرد که وقتی من خواستار تحریم روسیه شدم به غیر از ناتو، استرالیا، ژاپن، «کره شمالی» و حتی برخی از اعضای کشورهای جنوب شرق آسیا (اسه آن) نیز از این تحریم ها حمایت کنند؟»

در واقع بایدن ظاهرا کره شمالی را با کره جنوبی در ملحق شدن به تحریم های روسیه اشتباه گرفته است.  

کره شمالی خود تحت شدیدتریت تحریم های واشنگتن قرار دارد و یکی از پنج کشوری است که در اوایل ماه مارس علیه قطعنامه سازمان ملل درباره حمله نظامی روسیه به اوکراین رای داد. 

پیونگ حتی «سیاست هژمونیک و سلطه جویی» آمریکا را علت دامن زدن به این درگیری عنوان کرده است. 

روز پنجشنبه، روسیه و چین قطعنامه پیشنهادی آمریکا درباره تقویت تحریم های بین المللی علیه کره شمالی را وتو کردند. دو کشور، هیچ یک از بسته های تحریمی قبلی کره شمالی را که از سال 2006 اجرا شده بود، وتو نکرده بودند.
ماه گذشته نیز اقدام فردی که در لباس خرگوش عید پاک تلاش کرد بایدن را از پاسخ دادن به سوال یک خبرنگار و گاف احتمالی او باز دارد، باعث تمسخر بایدن در فضای مجازی شد.

بایدن یک بار نیز در سفر به کارلینای شمالی با یک فرد خیالی دست داد.

اشتباهات بایدن در شرایطی که مردم آمریکا با مشکلات بسیاری مواجه هستند محبوبیت بایدن را کاهش داده و اعتبار او را نزد رای دهندگان آمریکایی کاهش داده است؛ امری که می تواند در آستانه انتخابات میان دوره ای کنگره به ضرر حزب دموکرات تمام شود.

irna.ir/xjJxXc

**کشف دست کم ۱۷ جسد تجزیه شده در شمال شرق کنگو

رسانه فرانسوی از کشف اجساد دست کم ۱۷ نفر در قلمرو «ایرومو - Irumu» شمال استان «ایتوری – Ituri» در شمال شرق کنگو خبر داد.

از تحلیل ها درباره آینده روابط ایران و عربستان تا اخبار ضد و نقیض از ترور وزیر دفاع طالبان

ارتش کنگو اعلام کرده، این اجساد که در حال تجزیه شدن هستند، شناسایی نشده‌اند.

بنابر این گزارش، اجساد توسط روستاییانی که به دنبال غذا بودند کشف شده است.
به گفته برخی منابع، تعدادی از اجساد کشف شده ممکن است متعلق به روستاییانی باشد که ۱۰ روز پیش توسط شورشیان نیروهای دموکراتیک متفقین (ADF) در روستای «بامند – Bamande» که چندان دور هم نیست ربوده شده اند.
گروه وابسته به داعش مسوولیت این قتل عام را به عهده نگرفته است. اما به گفته یک ناظر محلی نحوه کشتار شباهت زیادی به شیوه عمل این گروه دارد.
روستاهای کنگو به طور مرتب مورد حمله، وحشت و غارت شبه نظامیان آ. د. اف قرار می گیرد.
پنجشنبه گذشته نیز ۹ نفر در قلمرو «جوگو – Djugu» در شمال کنگو کشته شدند که به گفته جامعه مدنی محلی، این حمله توسط شبه نظامیان Codeco صورت گرفته است.

irna.ir/xjJxVW

**پایین کشیدن پرچم اوکراین از کوه های قرقیزستان

فدراسیون کوهنوردی قرقیزستان اعلام کرد، پرچم اوکراین را که توسط کوهنوردانی بر قله «پوتین» افراشته شده بود پایین کشید.

از تحلیل ها درباره آینده روابط ایران و عربستان تا اخبار ضد و نقیض از ترور وزیر دفاع طالبان

پرچم اوکراین که چندی پیش توسط گروهی کوهنورد بر فراز قله "پوتین" در رشته کوه‌هایی که به نام «ولادیمیر پوتین» در قرقیزستان نامگذاری شده، برافراشته شده بود؛ به وسیله جمعی از کوهنوردان فدراسیون اتحادیه سابق جماهیر شوروی به پایین کشیده شد و پرچم قرقیزستان جایگزین آن شد. 

«ادوارد کوباتف» رئیس این فدراسیون در مصاحبه با خبرنگاران گفت: « پایین کشیدن پرچم اوکراین اقدامی سیاسی نبود و این تصمیم از جانب این فدراسیون گرفته شد.» 

وی در ادامه افزود، برای من سیاسی کردن این موضوع ناخوشایند است و بر فراز کوه های قرقیزستان باید پرچم این کشور به اهتزاز درآید.

بخش کوهنوردی قرقیزستان تاکید کرد این کشور متحد وفادار روسیه است گرچه درباره حمله نظامی روسیه به اوکراین نارضایتی هایی دارد.

قله پوتین در سال ۲۰۱۱ به عنوان نمادی از تحکیم روابط قرقیزستان با روسیه نامگذاری شده است. قله پوتین در کوههای تیانشان در ساحل رود چارتاش در منطقه کوهستانی چو واقع شده است.

irna.ir/xjJxVq

**ترامپ: بایدن به جای کمک به اوکراین امنیت داخلی را تامین کند

دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق آمریکا ضمن انتقاد از اولویت های دولت جو بایدن رییس جمهوری فعلی آمریکا گفت که دولت باید به جای کمک به اوکراین هر کاری برای تامین امنیت داخلی انجام دهد.

از تحلیل ها درباره آینده روابط ایران و عربستان تا اخبار ضد و نقیض از ترور وزیر دفاع طالبان

ترامپ درباره حادثه تیراندازی در یک مدرسه در شهر یووالد ایالت تگزاس، گفت: قتل هولناک ۱۹ کودک معصوم و دو معلم بزرگسال همراه با زخمی شدن تعدادی، یک قساوت وحشیانه بود که وجود هر آمریکایی را به لرزه درآورد.  

وی با اشاره به بسته کمکی ۴۰ میلیارد دلاری دولت جو بایدن رییس جمهوری آمریکا برای اوکراین بیان کرد: اگر ایالات متحده ۴۰ میلیارد دلار برای ارسال به اوکراین دارد، ما باید هر کاری بر می آید برای حفظ ایمنی کودکانمان انجام دهیم.  

بسته کمکی مورد اشاره ترامپ اخیرا توسط کنگره ایالات متحده تصویب و از سوی بایدن به قانون تبدیل شد. این لایحه کمک های نظامی قابل توجهی را برای مقابله با تهاجم روسیه به اوکراین ارائه می کند.

رییس جمهوری سابق آمریکا در جریان سخنرانی در مجمع ملی سلاح آمریکا افزود: آمریکا تریلیون ها دلار در عراق و افغانستان در قبال هیچ چیز، هزینه کرد. آمریکا پیش از در نظر گرفتن ملت سازی در سراسر جهان باید در افزایش امنیت در مدارس آمریکا سرمایه گذاری کند.

او در ادامه گفت: زمانی که بایدن لابی اسلحه را مقصر دانست، او درباره آمریکایی‌هایی مثل شما صحبت می‌کرد و همراه با تعداد بی‌شماری از دموکرات‌های دیگر در این هفته، اینگونه جلوه داد که جمهوری‌خواهان به نوعی با وقوع تیراندازی در مدارس مشکلی ندارند. این لفاظی‌ها بسیار تفرقه‌انگیز و خطرناک است و مهم‌تر از همه، این قضیه اشتباه است و جایی در سیاست های ما ندارد.

ترامپ اعلام کرد که هر مدرسه در آمریکا باید یک گیت ورود داشته باشد و تجهیزات مدرسه باید شامل حصار خارجی قوی، فلزیاب و فناوری جدید باشد تا تضمین کند که هیچ شخصی بدون اجازه نمی تواند با سلاح وارد مدرسه شود.  

irna.ir/xjJxSN

**سازمان ملل: سه میلیون پناهجو خود را به کشورهای اروپایی غیرهم‌مرز با اوکراین رسانده‌اند

سازمان ملل متحد اعلام کرد از ابتدای جنگ اوکراین تا کنون، نزدیک به سه میلیون پناهجوی اوکراینی با خروج از کشورهای همسایه کشورشان، خود را به کشورهای اروپایی غیر هم‌مرز با اوکراین رسانده اند.

از تحلیل ها درباره آینده روابط ایران و عربستان تا اخبار ضد و نقیض از ترور وزیر دفاع طالبان

«شابیا ماتو» سخنگو کمیساریای عالی پناهجویان سازمان ملل اعلام کرد: بر پایه آخرین داده‌ها ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار پناهجوی اوکراینی از کشورهای همسایه خارج شده و خود را به دیگر کشورهای اروپایی رسانده اند.

در یک نشست خبری که دیروز جمعه در ژنو برگزار شد، این نهاد بین‌المللی آمار دیگری را نیز از پناهجویان ارائه داد: جمعا ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار اوکراینی از آغاز جنگ در اوکراین در ۲۴ فوریه (۵ اسفند) کشور خود را ترک کرده اند. از این تعداد سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر به غرب کشور رفته و وارد لهستان شده اند.

بر پایه گزارش سازمان ملل، بیشترین تعداد پناهجویان اوکراینی در کشورهای غیرهمسایه در آلمان، جمهوری چک و ایتالیا هستند.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه/۲ اسفند ۱۴۰۰ با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانتسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

وی سه روز پس از آن نیز در ۵ اسفند/۲۴ فوریه آغاز «عملیات نظامی ویژه» علیه اوکراین را اعلام کرد و روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری ها در اوکراین همچنان ادامه دارد و  چهارمین ماه خود را می‌گذراند.

irna.ir/xjJxPx

**سخنگوی حماس: تهدید صهیونیست‌ها در برابر قدرت گردان‌های القسام اعتباری ندارد

فوزی برهوم سخنگوی جنبش مقاومت فلسطین «حماس» بامداد شنبه در واکنش به پخش فیلمی از موشک‌های گردان‌های القسام  در شبکه الجزیره قطر، گفت که این برنامه حامل این پیام به صهیونیست‌هاست که آنانی که غزه و قدس را تهدید می کنند، بدانند تهدیدشان در برابر قدرت القسام اعتباری ندارد.

از تحلیل ها درباره آینده روابط ایران و عربستان تا اخبار ضد و نقیض از ترور وزیر دفاع طالبان

برهوم همچنین افزود: برنامه شبکه الجزیره حامل این پیام روشن به ملت فلسطین در سایه تهدیدات صهیونیستی برای انجام راهپیمایی پرچم بود که گردان‌های القسام اراده و توان پایان دادن به جنگ را با تمام قدرت دارا هستند و این منشأ اطمینان ملت ماست.

وی گفت که تهدید صهیونیست‌ها همچنین اعتباری در برابر حکمت تجهیزات القسام ندارد که به لحاظ امنیتی و نظامی پیشرفت کرده است.

سخنگوی حماس، قدس را خط قرمز حماس و دیگر گروه‌های مقاومت فلسطین و بازی صهیونیست‌ها با آتش دانست و افزود: گردان‌های القسام (درصورت این که اسرائیل دست از پا خطا کند) آماده بوده و توان مقاومت بسیار زیاد است.

برهوم تصریح کرد: ساکنان ما در قدس در میدان نبرد، هرگز تنها نخواهند بود و پیام امروز برنامه الجزیره نشان داد که فلسطین دارای جبهه متحد علیه اشغالگران صهیونیستی است که باید در مقابله با آنها شعله ور شود.

سخنگوی حماس خاطرنشان کرد: اگر اشغالگران صهیونیست بخواهند در روزهای آتی دست به حماقت جدیدی بزنند، یک معادله جدیدی بر آنها تحمیل خواهد شد و گروه‌های مقاومت در محور قدس متحد و یکپارچه هستند.

سخنان برهوم ساعاتی پس از آن بیان می شود که محمد السنوار یکی از فرماندهان ارشد گردان‌های القسام شاخه نظامی جنبش حماس جمعه شب در برنامه‌ای که از شبکه الجزیره قطر پخش شد،  فاش کرد که آخرین حمله گروه های مقاومت که رژیم صهیونیستی را مجبور به توقف جنگ شمشیر قدس کرد، شامل شلیک ۳۶۲ موشک به سرزمین‌های اشغالی بود.

جرقه جنگ ۱۱ روزه شمشیر قدس در اثر حوادثی که از آوریل سال ۲۰۲۱ در محله شیخ جراح و مسجد الاقصی در حال وقوع بود، زده شد.

گروه‌های مقاومت فلسطینی برای عملیات خود در این جنگ، نام شمشیر قدس را انتخاب کردند، در حالی که اسرائیل عملیات نظامی خود در غزه را "نگهبان دیوارها" نامید.

irna.ir/xjJxMz

**اوکراین از ورود تسلیحات سنگین به کی یف خبر داد

دیمیترو کولبا وزیر امور خارجه اوکراین از ارسال تسلیحات سنگین به این کشور در روزهای آتی خبر داد.  

از تحلیل ها درباره آینده روابط ایران و عربستان تا اخبار ضد و نقیض از ترور وزیر دفاع طالبان

کولبا وزیر امور خارجه اوکراین در پیام توییتری از گفت و گو با آنتونی بلینکن همتای آمریکایی خود خبر داد.  

کولبا در ادامه نوشت: سلاح‌های سنگین در راس برنامه‌های ما قرار دارند و سلاح‌های بیشتری در راه هستند.  

وزیر امور خارجه اوکراین همچنین تاکید کرد که کی یف و واشنگتن دست به دست هم می دهند تا صادرات مواد غذایی را علیرغم محاصره روسیه تحویل دهند.  

پیش از این کولبا به کشورهای غربی اعلام کرده بود که ما به سلاح‌های سنگین نیاز داریم.

وی افزود: تنها موقعیتی که روسیه در آن بهتر از ما است، میزان سلاح های سنگین آنهاست.

به گفته وزیر خارجه اوکراین، بدون توپخانه، بدون سیستم های موشک پرتاب چندگانه، ما نمی توانیم آنها را به عقب برانیم.  

ادعای مقام ارشد اوکراین در مورد ورود تسلیحات سنگین در حالی مطرح می شود که جان کربی سخنگوی پنتاگون روز جمعه اعلام کرد آمریکا از درخواست اوکراین برای سامانه های راکتی چندگانه آگاه است اما هنوز در این خصوص تصمیمی نگرفته است.

irna.ir/xjJxMw

**قدیروف: بعد از اوکراین نوبت لهستان است

رمضان قدیروف، رهبر منطقه چچن در روسیه روز جمعه با انتشار ویدئویی تهدید کرد که پس از اوکراین نوبت لهستان فرا می‌رسد.

از تحلیل ها درباره آینده روابط ایران و عربستان تا اخبار ضد و نقیض از ترور وزیر دفاع طالبان

متحد نزدیک ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در این ویدئو تاکید کرد که کار اوکراین «تمام شده» است.

وی افزود: «اگر پس از اوکراین دستور صادر شود در عرض شش ثانیه به شما (لهستان) نشان خواهیم داد که ماهیت‌تان چیست.» 

لهستان به دنبال تهاجم نظامی روسیه به اوکراین با ارسال سلاح کمک زیادی به کی‌یف کرد. آندری دودا، رئیس‌جمهوری لهستان نیز چند روز پیش به کی‌یف سفر کرده بود.

irna.ir/xjJxMq

**انگلیس درباره عواقب پیروزی روسیه در اوکراین هشدار داد

وزیر امور خارجه انگلیس هشدار داد که در صورت پیروزی روسیه در جنگ اوکراین، کشورهای غربی احساس امنیت نخواهند کرد.

از تحلیل ها درباره آینده روابط ایران و عربستان تا اخبار ضد و نقیض از ترور وزیر دفاع طالبان

لیز تراس با ایراد سخنانی در جریان سفرش به جمهوری چک گفت: "ما باید اطمینان حاصل کنیم که اوکراین در این مبارزه بزرگ برای آزادی پیروز می شود." وی ادعا کرد که روسیه نه تنها علیه مردم اوکراین بلکه علیه "آزادی و حاکمیت قانون" کشورهای غربی عمل می کند.

وی بر همین اساس مدعی شد: «اگر او [ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه] در اوکراین موفق شود، دیگر هرگز احساس امنیت نخواهیم کرد.» وزیر امور خارجه انگلیس تکرار کرد که مماشات با روسیه مناسب نیست و "ما باید با قدرت پاسخ دهیم."

وزیر امور خارجه انگلیس طی دو روز گذشته راهی اروپای شرقی شده بود تا با مقامات این کشورها در خصوص اوضاع اوکراین گفت‌وگو کند. تراس در جریان سفرش به «بوسنی و هرزگوین» کرملین را متهم کرد که از طریق محاصره صادرات غلات اوکراین، به دنبال باج گیری از جهان است.

در گفت وگو با خبرنگاران، اقدامات ادعایی «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه را وحشتناک خواند و گفت:‌ او در واقع گرسنگی و کمبود غذا را در میان مردم فقیر در جهان به سلاح تبدیل کرده است.

وی افزود: ما نمی‌توانیم اجازه دهیم که این وضع ادامه یابد. پوتین باید به محاصره گندم اوکراین پایان دهد. ما به همراه شرکا و متحدان‌مان هر اقدامی را که لازم باشد برای خروج گندم از اوکراین و صادرات آن به سایر کشورها انجام می‌دهیم.

پیشتر یک نشریه انگلیسی گزارش داد که لندن به همراه شرکای خود در ناتو قصد دارد تا به دلیل آنچه محافظت و اسکورت کشتی‌های حامل غلات مهم اوکراین خوانده می‌شود، کشتی جنگی به «اودسا» در دریای سیاه اعزام کند.

تایمز چاپ لندن هفته پیش نوشت: هدف "ائتلاف مشتاقان" شکستن محاصره روسیه با ایجاد یک "کوریدور حفاظتی" در اودسا از طریق تنگه «بسفر» است. ایالات متحده هم گفته که موشک های دوربرد خود را برای خارج کردن کشتی های روسی اعزام خواهد کرد.

اما دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین امروز در واکنش به این تحولات گفت: "ما قاطعانه این اتهامات را نمی پذیریم، برعکس، کشورهای غربی را به انجام اقداماتی که منجر به این شده است، مقصر می دانیم."

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی روسیه که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

irna.ir/xjJy2q

**استقبال چین از پیوستن کشورهای دیگر به گروه «بریکس»

وزارت خارجه چین اعلام کرد، پکن از گسترش گروه «بریکس » BRICS و پیوستن سایر کشورها به آن استقبال می کند.

از تحلیل ها درباره آینده روابط ایران و عربستان تا اخبار ضد و نقیض از ترور وزیر دفاع طالبان

وزارت امورخارجه این کشور اعلام کرد از گسترش گروه بریکس که شامل کشورهای برزیل، روسیه،هند، چین و آفریقای جنوبی است و پیوستن کشورهای بیشتری به این گروه استقبال می کند. 

«وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امورخارجه چین طی مصاحبه مطبوعاتی در پاسخ رسانه ها درباره گسترش گروه بریکس خاطرنشان کرد، به عنوان رئیس دوره ای این گروه در سال ۲۰۲۲ و حمایت روسیه از اقدام ابتکاری چین برای گسترش عضویت در این گروه، برخی کشورها از جمله آرژانتین تمایل خود را برای پیوستن به این گروه در سال ۲۰۲۲ ابراز کردند. 

او همچنین تاکید کرد، در جلسه اخیر وزرای امور خارجه بریکس این پیشنهاد از آنجا که نشانگر همکاری باز و جامع اعضایش می باشد استقبال شده است. 

بریکس مکانیسمی مهم برای ارتباط دادن بازارهای نوظهور و کشورهای درحال توسعه به یکدیگر و سکوی مهم همکاری برای "همکاری جنوب-جنوب" می باشد. بریکس  همکاری میان بازارهای نوظهور و کشورهای درحال توسعه در میانه فضای بین المللی پیچیده حال حاضر تقویت خواهد کرد و منافع مشترک و فضای پیشرفت را برای این گروه فراهم می کند. 

سخنگوی وزارت امورخارجه چین همچنین از تاسیس بانک توسعه جدید بریکس خبر داد که منابع مالی برای اعضایش را تامین خواهد کرد. 

بریکس نام گروهی به رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور است که از به هم پیوستن حروف اول نام انگلیسی کشورهای عضو برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی تشکیل شده‌است. هرچند اعضای گروه همگی به غیر از روسیه در ردهٔ کشورهای در حال توسعه یا اقتصادهای در حال ظهور هستند اما عمدتا به واسطهٔ اقتصادهایی با رشد پرشتاب و فراگیر و نفوذ تأثیرگذار بر امور جهانی و منطقه‌ای از دیگر کشورها متمایز می‌شوند. بریکس نمایانگر نیمی از جمعیت جهان است و ۲۸٪ قدرت اقتصادی دنیا را در اختیار دارد.

irna.ir/xjJy48

**آینده روابط ایران و عربستان؛ تحلیلگران منطقه چه می گویند؟

تارنمای خبری «عربی ۲۱» ضمن بررسی چشم انداز مذاکرات ایران و عربستان از دیدگاه چند تحلیلگر مسائل سیاسی منطقه نوشت: اظهارات وزیران امور خارجه ایران و عربستان و تبادل پیامهای مثبت دو کشور در پی چند دور مذاکره در عراق و عمان، پرسشهایی را در زمینه پیشرفت این مذاکرات مطرح کرده است.

از تحلیل ها درباره آینده روابط ایران و عربستان تا اخبار ضد و نقیض از ترور وزیر دفاع طالبان

مبارک العاتی نویسنده و تحلیلگر سیاسی سعودی، دراین باره می گوید: عربستان و ایران بیش از یک سال را صرف پنج دور رایزنی در سطح امنیتی در بغداد با میانجیگری عراق کردند که این نشان می دهد دو کشور واقعاً در مسیری رو به جلو حرکت می کنند اما به دلیل بی اعتمادی دوجانبه، این روند بسیار کند است.

العاتی در گفت وگو با تارنمای عربی ۲۱ افزود: اما دستاوردهای دور پنجم این رایزنی ها که در قالب یک سند ۱۰ ماده ای بروز یافت، چشم انداز یک پیشرفت واقعی بود و دیدار قریب الوقوع وزرای خارجه دو کشور در بغداد یا مسقط را نوید می داد که این دیدار می تواند به فصل جدیدی از روابط دوجانبه که از سال ۲۰۱۶  قطع شده بود ، منجر شود .

به گفته وی اظهارنظرات دو طرف نشان از رضایت نسبی متقابل در دو طرف این مذاکرات دارد و امیدواری نسبت به برگزاری دوربعد گفت وگو ها را به وجود آورد، بطوری که این بار رایزنی های دیپلماتیک نویدبخش نشستی در سطح وزرای خارجه دو کشور است.

وی تصریح کرد: اظهارات وزرای خارجه دو کشور نشان از وجود عزم بر ادامه این رایزنی ها دارد، اما فضای بی اعتمادی دوجانبه نسبت به اجرایی شدن نتایج حاصل از گفت وگوها مانع بزرگی در این راستا به شمار می آید.

این تحلیلگر اظهارداشت: ریاض و تهران به زمان بیشتر و رایزنی‌های جدی تر و نیز یک میانجی بین‌المللی نیاز دارند که بتواند اجرایی شدن نتایج را به نوعی تضمین کند .

 وی در پایان گفت: نشانه های روزافزونی مبنی بر دیدار قریب الوقوع وزرای امور خارجه دو کشور و از سرگیری روابط دیپلماتیک وجود دارد ، به ویژه آنکه در آستانه موسم حج نزدیک قرار داریم که می تواند زمینه رسیدن به توافق را افزایش دهد .

 عماد الجبوری اما دیگر نویسنده و تحلیلگر سیاسی در این باره مدعی شده موضع  ایران یک مانع واقعی در پیشرفت مذاکرات با طرف سعودی است.

وی ادعا دارد، ایران با چشم پوشی اسرائیل، با امریکا در چارچوب سیاست خارجی منطقه ای به توافق رسیده است، حال آنکه طرف عربستانی و کشورهای عربی منطقه در پی تحقق ثبات مورد نظر خود در منطقه از جمله در حوزه های اقتصادی و تجاری هستند.

به گفته وی، پس از چند دوره مذاکرات بین دو طرف اکنون معضل اصلی این است که عربستانی ها نمی‌خواهند این مذاکرات و نتایج آن تنها دوجانبه (صرفا  تهران-ریاض ) باشد. بلکه آنها می خواهند مشکلات بین تهران و همه کشورهای منطقه در قالب یک بسته کامل حل شود."

وی ادامه داد: از سوی دیگر، ایران نمی‌خواهد این مسائل فرعی را در یک نشست حل کند بلکه می‌خواهد هر پرونده را جداگانه پیش ببرد و این نشان می‌دهد دیدار آتی وزرای دو کشور تنها در حد یک دیدار و صرفا برای ذوب شدن یخ روابط دیپلماتیک بین دو کشور است .

وی خاطرنشان کرد: هر کارشناس یا تحلیلگر ناظر بر روابط ایران و کشورهای عربی که موضوع عربی-ایرانی را دنبال کند، می‌داند که تهران از سیاست منطقه ای و دستاوردهایش در چهار کشور عربی عقب‌نشینی نمی‌کند ، آنها فقط می خواهند مدتی زمان بخرند ولی تصمیمی برای تغییر کل سیاست منطقه ای خود ندارند.

طلال عتریسی یک تحلیلگر سیاسی دیگر ولی معتقد است روابط تهران-ریاض به سمت بهبود پیش می رود، هرچند روند مذاکرات کند و نشستها با فاصله هستند که البته این امر با توجه به تنشهای سالهای اخیر و بی اعتمادی و اختلافات دو جانبه امری طبیعی است .  

وی گفت: منطقه صحنه معادلات جدیدی است که لزوم تغییر در دیدگاه را به طرفین تحمیل می کند و این به معنای پیشرفت مذاکرات است .

عتریسی ادامه داد: ایران دائم از آمادگی خود برای برقراری روابط خوب و سازنده با کشورهای همسایه سخن می گوید زیرا همه مسولان ایرانی در سطح ریاست جمهوری و وزرای خارجه بر اولویت بهبود روابط منطقه ای و امنیت خلیج فارس بدون حضور بیگانگان تاکید کرده اند .

به گفته وی، از سوی دیگر عربستان امروز ناظر اتفاقات جهان است و به نظر می رسد اعتمادش به ایالات متحده آمریکا که در سال های گذشته این کشور را برای عدم عادی سازی روابط با تهران تحت فشار قرار می داد، دچار گسست شده است.

عربستانی ها همچنین دریافته اند نمی توانند روی اقدام امریکا برای ایجاد تغییر وضعیت ایران در منطقه ، محاصره کردن آن یا انزوای تهران حساب باز کنند .

وی ادامه داد: مقامات عربستانی از تجربه افغانستان دریافته اند که واشنگتن تعهدی بر حمایت از دوستان و متحدان خود ندارد درنتیجه این متغیرها آنها را به این فکر انداخته که به ویژه با توجه به تحولات جاری در جهان و نامشخص بودن تحولات آتی بین المللی، روابط مثبت با ایران در منطقه بیش از پشتگرمی به حمایت آمریکا می‌تواند امنیت و ثبات را درمنطقه تامین کند.

وی در نهایت با اشاره به دلایل پیش گفته اظهار داشت: ولیعهد محمد بن سلمان گفته ایران همسایه ماست و باید با آن همکاری و همزیستی داشته باشیم و وزیر امور خارجه، بن فرحان هم اظهار داشته روند امور مثبت است و ما در پی بهبود و توسعه روابط هستیم ، یعنی می توان نتیجه گرفت که در روابط تهران-ریاض اوضاع در مسیر مثبت پیش می‌رود.

وی در گفت و گو با این تارنمای عربی  ادامه داد: طبق معمول در منطقه خلیج فارس تنش هایی با درجات مختلف وجود دارد، اما بسته به نتیجه روند مذاکرات احیای برجام، ممکن است بازیگران منطقه رویکرد آرام کردن اوضاع برای همکاری بالقوه بیشتر یا برعکس تشدید تنش های بیشتر را در پیش بگیرند .

وی افزود: واضح است که کشورهای منطقه در پی ایجاد و حفظ روابط خوب هستند ، این رویکرد نه تنها برای حل مشکلات اقتصادی- مثلا  در ایران-  بلکه همچنین برای ادامه آتش بس جاری در یمن- برای عربستان – و ممانعت از حملات موشکی و پهپادی انصارالله لازم است.

وی افزود: به بیان واضحتر مشکلات وجود خواهند داشت، اما در حال حاضر همه در سایه تحولات بین المللی خطرناک و در راس همه، کمبود مواد غذایی، ترجیح داده اند روند مثبتی را در پیش بگیرند.

مدیر عامل شرکت تجزیه و تحلیل وضعیت کشورهای خلیج فارس در واشنگتن، جورجیو کافایرو، نیز گفته که با کاهش اعتماد سعودی ها به تعهد آمریکا به ثبات و امنیت در خلیج فارس و فقدان یک بازیگر بین المللی قدرتمند برای پرکردن خلا حضور ایالات متحده در این نقش به نظر می رسد، ریاض به این نتیجه رسیده که تعامل دیپلماتیک بیشتر با ایران منافع ریاض را بیشتر تامین خواهد کرد.

کافیرو افزود: وضعیت جاری در یمن برای آینده روابط سعودی و ایران بحران ساز خواهد بود ولی ادامه  آتش بس شکننده در یمن ،نوید مثبتی برای بهبود دیپلماسی بین ریاض و تهران است.

وی خاطرنشان کرد: از سرگیری حملات موشکی و پهپادی حوثی ها علیه عربستان برنامه افق چشم انداز ۲۰۳۰ را که برای محمد بن سلمان و مردم عربستان بسیار مهم است، تضعیف می کند.

وی در ادامه ادعا کرده که در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای در وین ایران می‌تواند از یمن به عنوان عرصه‌ای برای مشکل آفرینی بیشتر برای دشمنان خود استفاده کند و عربستان نمی خواهد تهران این حربه تهدید علیه امنیت عربستان را همچنان در دست داشته باشد .

وی افزود: در عین حال، دولت فعلی ایران واقعاً می خواهد صرفنظر از سرنوشت نامعلوم مذاکرات هسته ای با غرب، روابط خود را با همسایگان خود از جمله عربستان سعودی بهبود بخشد.

او تاکید کرد : اگر ایران بتواند از نفوذ خود بر حوثی‌ها برای تحت فشار گذاشتن گروههای شورشی در یمن جهت تمدید آتش‌بس و توقف حملات به تاسیسات عربستان استفاده کند، ریاض را متقاعد خواهد کرد که درقبال ایران رویکرد دیپلماتیک نتیجه مثبت و موثرتری می دهد.

وی افزود: با این حال، حوثی‌ها نمایندگان ایران نیستند، آنها تشکیلات خاص خود را دارند، بنابراین واقعا مشخص نیست که آیا تهران در جایگاهی هست که بتواند امنیت تاسیسات عربستان را تضمین کند یا خیر.

احتمال انتقال قدرت در عربستان

هفته گذشته رویترز با اشاره به حضور شاهزاده عبدالعزیز بن احمد در هیات همراه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان که برای تسلیت به امارات سفر کرده بود، به نقل از یک منبع سعودی، انتقال قدرت در عربستان را قریب الوقوع دانست.

این مساله پرسشهایی در مورد تاثیر انتقال قدرت به ولیعهد عربستان بر پیشرفت مذاکرات تهران و ریاض مطرح می کند، آیا شاهزاده جوان به دنبال حل همه مشکلات ریاض با کشورهای همسایه و منطقه پیش از تصدی قدرت است؟

عماد الجبوری، تحلیلگر سیاسی در پاسخ به این سوال می گوید: همانطور که روند مرسوم خاندان های سلطنتی در خلیج فارس است و با توجه به رفتار و امور داخلی این خاندان ، هیچ مشکلی برای انتقال قدرت در عربستان وجود ندارد و بدون شک شاه جوان در پی پایان دادن به هرگونه مشکل با کشورهای همسایه به ویژه ایران است، دقیقاً به همان صورت که به مشکلات با ترکیه پایان داد.

irna.ir/xjJxZB

**تکرار ادعای نادرست «جو بایدن» درباره سفر به عراق و افغانستان

«جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا هنگام سخنرانی برای فارغ التحصیلان آکادمی نیروی دریایی آمریکا در «مریلند»، بار دیگر درباره تعداد دفعاتی که به خاورمیانه رفته است دچار فراموشی شد و در ارایه آمار اغراق کرد.

از تحلیل ها درباره آینده روابط ایران و عربستان تا اخبار ضد و نقیض از ترور وزیر دفاع طالبان

رئیس جمهوری آمریکا هنگام سخنرانی برای فارغ التحصیلان آکادمی نیروی دریایی آمریکا در «مریلند»گفت بیش از ۴۰ بار به عراق و افغانستان رفته است. گرچه  این بار نیز آمار او نادرست بود.

در اصلاح سخنان رئیس جمهوری آمریکا سخنگوی شورای امنیت ملی دولت تصریح کرد، تعداد صحیح سفر بایدن به عراق و افغانستان ۲۱ بار است.

در این بیانیه آمده است، جو بایدن ادعای نادرستی درباره تعداد دفعات بازدید خود از خاورمیانه داشته است.

به گزارش روزنامه «واشنگتن پست»، جو بایدن در دوران نامزدی برای ریاست جمهوری هم گفته بود که بیش از ۳۰ بار به عراق و افغانستان رفته است.

اشتباه های مکرر «جو بایدن» رئیس‌جمهوری ۷۸ ساله آمریکا موجب افزایش نگرانی‌ها از توان ذهنی و جسمی او شده‌ است.

irna.ir/xjJy52

**سازمان ملل: بیش از ۴ هزار غیرنظامی در جنگ اوکراین کشته شده‌اند

آمار و ارقام جدید سازمان ملل نشان می دهد ۴ هزار و ۳۱ غیرنظامی از زمان آغاز تهاجم روسیه به اوکراین در ماه فوریه (اسفند ۱۴۰۰) کشته شده اند که ۲۶۱ نفرشان کودک بودند.

از تحلیل ها درباره آینده روابط ایران و عربستان تا اخبار ضد و نقیض از ترور وزیر دفاع طالبان

مقامات در اوکراین خواستار کمک های بیشتر غرب شده اند زیرا منطقه دونباس در معرض خطر تکرار بالقوه وقایعی است که شهر ماریوپل در ماه های اخیر شاهد آن بوده است.

در همین حال، سخنگوی سازمان ملل با اعلام اینکه جنگ اوکراین وارد چهارمین ماه شده، اظهار داشت که سازمان ملل نگران سرنوشت غیرنظامیان است.

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل متحد گفت: اوکراین وارد چهارمین ماه جنگ می شود و همکاران ما به شدت نگران سرنوشت غیرنظامیان هستند، زیرا خصومت ها در استان های شرقی، به ویژه در لوگانسک و دونتسک، تشدید شده است.

از سویی کارل نهامر صدراعظم اتریش اعلام کرد در گفت و گو با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، وی نشان داده آماده مذاکره در مورد مبادله اسرا با اوکراین است.

اما رسانه روسی مدوزا گزارش داد که مقام های نزدیک به کرملین گفته اند مسکو در حال برنامه ریزی برای پیروزی تمام عیار در اوکراین تا پاییز است و ممکن است دوباره تلاش کند کی یف پایتخت اوکراین را در اختیار گیرد.

همچنین فرماندار منطقه لوگانسک در شرق اوکراین گفت نیروهای اوکراینی ممکن است مجبور شوند از این منطقه عقب نشینی کنند تا از اسیر شدنشان جلوگیری شود.

گزارش دیگری حاکی است که نشست وزارت دفاع ناتو برای بررسی اوضاع جنگی در اوکراین در روزهای ۱۵ و ۱۶ ماه ژوئن (۲۵ و ۲۶ خرداد) برگزار می شود.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

جنگ در اوکراین وارد چهارمین ماه شده است و واکنش‌ها به تهاجم روسیه و ارسال تسلیحات به این کشور همچنان ادامه دارد. مسکو هشدار داده است تجهیزات نظامی که آمریکا و اروپا در اختیار اوکراین قرار می دهند، موجب تشدید مناقشه در اوکراین می‌شود و پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی به دنبال دارد.

irna.ir/xjJy5N

**سقوط محبوبیت حزب جانسون در پی رسوایی پارتی‌گیت

نتایج تازه‌ترین افکارسنجی صورت گرفته در انگلیس نشان می‌دهد که میزان محبوبیت حزب حاکم بوریس جانسون به دلیل جنجال بر سر برگزاری میهمانی‌های غیرقانونی در دفتر نخست وزیری سقوط کرده است.

از تحلیل ها درباره آینده روابط ایران و عربستان تا اخبار ضد و نقیض از ترور وزیر دفاع طالبان

یافته های نظرسنجی موسسه "یوگاو" حاکیست که اگر فردا انتخابات پارلمانی برگزار شود، جانسون در حوزه انتخابیه خود یعنی Uxbridge & South Ruislip رای نخواهد آورد و حزب محافظه‌کار عملا کله‌پا خواهد شد. حزب محافظه‌کار طبق نظرسنجی صورت گرفته، آرای در بیشتر مناطقی که را در انتخابات سال ۲۰۱۹ به دست آورد، به حزب کارگر واگذار خواهد کرد.

طبق یافته‌های یوگاو «این دانکن اسمیت» رهبر اسبق حزب محافظه کار هم حوزه انتخابیه چینگفورد و وودفورد گرین خود را از دست خواهد داد و  استیو بیکر، از مخالفان سرسخت برگزیت هم ممکن است در حوزه انتخابیه ویکومب شکست بخورد.

حزب حاکم محافظه‌کار به رهبری بوریس جانسون پس از انتشار گزارش کامل درباره مهمانی های غیرقانونی دفتر نخست وزیری، تحت فشار فزاینده‌ای از سوی افکار عمومی قرار دارد. جانسون متهم است که مهمانی‌های برگزار شده در اوج محدودیت‌های کرونایی و زیر چتر او منعقد شده است.

«سو گری» مامور تحقیق در زمینه مهمانی های خلاف مقررات دفتر نخست وزیری پس از ماه‌ها کش و قوس و گمانه‌زنی، گزارش کامل تحقیقات خود را روز چهارشنبه منتشر کرد. او در گزارشی ۳۷ صفحه ای با ۹ عکس از گردهمایی‌های غیرقانونی دفتر نخست وزیری گفت که مردم "از این که رفتارهایی از این نوع در قلب دولت رخ داده است، ناامید هستند. " وی افزود که رفتار کارکنان دفتر نخست وزیری در طول همه گیری کرونا با پروتکل‌های بهداشتی "ناسازگار" بود.

در گزارش خانم گری آمده است: «هدف اولیه هرچه که باشد، آنچه در بسیاری از این گردهمایی ها اتفاق افتاد مطابق با اصول بهداشتی آن زمان نبود. حتی با در نظر گرفتن فشارهای فوق‌العاده‌ای که روی دولت قرار داشت، برخی رفتارها مغایر اصول بهداشتی بوده است. این درحالیست که از نتیجه تحقیقات پلیس مشخص است که تعداد زیادی از افراد (۸۳ نفر) که در این مهمانی‌ها شرکت کرده‌اند، پروتکل‌های بهداشتی را زیر پا گذاشته‌اند.»

گری نخست وزیر انگلیس را مسئول تخلفات دانست و گفت که این مهمانی‌ها زیر چتر او برگزار شده است و باید مسئولیت آن را بپذیرد.

وی در بخشی از گزارش خود آورده است که برخی از کارمندان ارشد دولت معتقد بودند مشارکت آنها در برخی از مهمانی‌ها با توجه به حضور رهبران ارشد مجاز است. وی بر همین اساس نتیجه‌گیری کرد: مقامات ارشد دولت، اعم از سیاسی و رسمی، باید مسئولیت این تخلف ها را بر عهده بگیرند.

جانسون ساعاتی پس از انتشار کامل گزارش در پارلمان حاضر شد تا به بهانه‌های مختلف از جمله مشغله های دولت در بحبوحه جنگ اوکراین، از تخلف های صورت گرفته شانه خالی کند و در راس قدرت بماند.

وی ادعا کرد حضور او در مهمانی‌های دفتر نخست‌وزیری که در اوج محدودیت‌های کرونایی برگزار و به ماجرای پارتی‌گیت معروف شد برای تقدیر از تلاش اعضای دولت در دوران قرنطینه بوده «که ساعت‌های طولانی برای حفاظت از جان مردم تلاش می‌کردند». وی در عین حال اعتراف کرد که برخی از گردهمایی‌ها طولانی‌تر از حد لازم برگزار شد و ناقض قوانین بشمار می‌رود. نخست وزیر انگلیس البته مدعی شد که او در طولانی شدن مراسم نقش و حضوری نداشته و آن را غیرقابل قبول خواند.

وی بار دیگر از مردم انگلیس عذرخواهی کرد و گفت که «خاضعانه» مسئولیت کامل همه اشتباهات خود را می‌پذیرد و از این رویداد درس گرفته است.

اما این روزها استعفا ترجیع بند انتقادهای شمار زیادی از نمایندگان از جمله هم‌حزبی‌های جانسون است. دیشب یک نماینده ارشد حزب محافظه کار ششمین نماینده حزب محافظه‌کار شد که پس از انتشار گزارش «سو گری» علناً خواستار استعفای جانسون شد. باب نیل، رئیس کمیته پارلمانی دادگستری، گفت که به دلیل "رفتار کاملاً غیرقابل قبول" در دفتر نخست وزیری، نامه عدم اعتماد به نخست وزیر را برای رئیس فراکسیون حزب ارسال کرده است.

او به شبکه رادیویی تایمز گفت: "او اعتماد بسیاری از رای دهندگان محافظه کار را از دست داده است. " او در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کند محافظه‌کاران در انتخابات بعدی شکست خواهند خورد یا خیر، گفت: صادقانه بگویم، بله.

«پل هولمز» نماینده حزب محافظه کار در منطقه ایستلی، اولین عضوی از دولت بود که پس از انتشار گزارش خانم گری استعفا داد. او جانسون را به ریاست بر یک "فرهنگ سمی" در دفتر نخست وزیری متهم کرد و گفت که از گزارش منتشر شده «شوکه و عصبانی شده است». وی تصریح کرد که مهمانی ها باعث شده اند رای دهندگان یک "بی اعتمادی عمیق" نسبت به دولت داشته باشند.

همچنین «آلیسیا کرنز» نماینده حزب محافظه کار در راتلند و ملتون هم گفت که جانسون حزب محافظه کار را به "بد نامی" کشانده است. کرنز گفت که افشاگری‌ها درباره مهمانی‌های دفتر نخست وزیری باعث شده  که «محافظه‌کاران احساس شرم کنند».

جانسون دیروز گفت که از تلاش‌ها برای برکناری او جان سالم به در خواهد برد.  او در پاسخ به این سوال که آیا مطمئن است از حمایت کافی نمایندگان محافظه‌کار برخوردار است یا خیر، گفت بله، و افزود که به سؤالات مربوط به مهمانی‌های دفتر نخست وزیری پاسخ جامعی را ارائه داده است.

irna.ir/xjJy7f

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha