۹ خرداد ۱۴۰۱، ۱۶:۱۰
کد خبرنگار: 2923
کد خبر: 84771908
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

زیرساخت کنترل بیماری‌ها در مرز دوغارون خراسان رضوی باید تقویت شود

مشهد- ایرنا- معاون فنی مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: باتوجه به ورود و خروج روزانه افزون بر چهار هزار مسافر ایرانی و افغانستانی از طریق مرز زمینی دوغارون، لازم است سطح خدمات زیرساختی درمانی و کنترل انواع بیماری‌ها در این گذرگاه زمینی تقویت شود.

به گزارش ایرنا، دکتر مجید جعفری نژاد روز دوشنبه در حاشیه سفر به مرز دوغارون و بازدید از پایگاه مراقبت بهداشتی این شهرستان افزود: باتوجه به حجم بالای رفت و آمد مسافران ایرانی و خارجی از طریق این معبر رسمی، فضاهای موجود بهداشتی و درمانی در این مرز زمینی به منظور کنترل انواع بیماری ها چندان مناسب نیست که می طلبد مسوولان استانی و کشوری نگاه ویژه ای به این حوزه داشته باشند.

وی ادامه داد: مرز دوغارون در همجواری کشوری قرار گرفته که کانون بروز و شیوع انواع بیماری های واگیردار است، این گذرگاه یکی از مهمترین معبرهای ورود و خروج مسافران در شرق کشور است که اگر زیرساختها و امکانات بهداشتی و درمانی در این مرز فراهم نشود بدون شک برای استان و کشور در زمینه بهداشت و گسترش انواع بیماری ها تبعاتی در پی خواهد داشت.

معاون فنی مرکز بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بارفع کمبود نیروی انسانی در مرز دوغارون و فراهم کردن تجهیزات لازم، می توان قبل از ورود اتباع افغانستانی به ایران، آنان را از نظر احتمال ابتلا به بیماری های مختلف شناسایی کرده و در صورت اطمینان از سلامت به آنان اجازه ورود به کشور داد، که البته اکنون نیز این اقدامات انجام می شود، اما باید تقویت شود.

جعفری نژاد با بیان اینکه حفظ سلامت هموطنان و مردم کشور همسایه مورد تاکید است، افزود: همه دستگاههای اجرایی استانی و شهرستانی باید برای رفع مشکلات و موانع موجود در حوزه بهداشت و درمان شهرستان مرزی تایباد، به خصوص در مرز دوغارون تلاش کنند.

وی به ورود اتباع کشور افغانستان برای عزیمت به کشور عراق و حضور در آیین های عزاداری محرم و صفر اشاره کرد و اظهار داشت: مرز دوغارون از اصلی ترین مرزهای درگیر در این مناسبت است که انتظار می رود امسال و با توجه به کاهش کرونا، میزان سفرهای زیارتی از این مسیر افزایش یابد.

فرماندار تایباد نیز گفت: باتوجه به اینکه گذرگاه زمینی دوغارون از مهمترین معبرهای خروج اتباع غیرمجاز افغانستان به کشور خود است، ایجاد اردوگاه اتباع و مهاجران خارجی در این مرز ضرورت دارد.

مهدی دونده افزود: امکانات و فضاهای موجود بهداشتی و درمانی مستقر در دوغارون درخور شان کشور ما و نیز اتباع افغانستانی نیست و باید با هم افزایی و هماهنگی ادارات فعال در این مرز، خدمات مطلوبی به مسافران ۲ کشور ایران و افغانستان داده شود.

وی به ایجاد خدمات توریست درمانی در مرز دوغارون اشاره کرد و ادامه داد: فراهم شدن بستر حوزه توریست درمانی در مرز دوغارون می تواند کمک شایانی به افزایش خدمات درمانی در این گذرگاه مرزی باشد که باید در این زمینه نیز از همه ظرفیتهای موجود به ویژه توان بخش خصوصی استفاده کرد.

سالانه افزون بر یک میلیون مسافر از طریق مرز زمینی دوغارون بین ایران و افغانستان تردد می کنند.

مرز دوغارون در ۱۸ کیلومتری شهر تایباد قرار دارد.

شهرستان ۱۴۰ هزار نفری تایباد متشکل از ۲ بخش مرکزی و میان ولایت در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha