بررسی ابعاد شخصیت امام خمینی(ره) در مرکز امام مهدی(عج) ایتالیا

لندن – ایرنا – سخنرانان در مراسم به مناسبت سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) و قیام ۱۵ خرداد که در مرکز شیعیان امام مهدی(عج) شهر رم برگزار شد، ابعاد شخصیتی حضرت امام خمینی (ره) را بررسی کردند.

به گزارش دوشنبه ایرنا، در این مراسم که به همت رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا برگزار شد آیت الله علیرضا اعرافی، عضو شورای نگهبان، نماینده مجلس خبرگان رهبری و مدیر حوزه علمیه قم و حوزه های علمیه سراسر کشور، حمید بیات و طاها هاشمی سفرای جمهوری اسلامی ایران در رم و واتیکان، محمدتقی امینی رایزن فرهنگی ایران در ایتالیا و حجت الاسلام حسینی کوهساری رییس مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه علمیه قم و حاجی مقیمی معاون پژوهشی حضور داشتند.

آیت الله اعرافی در آغاز سخنان خود، با گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل(ره) و شهدای قیام پانزده خرداد، با مسلمان مظلوم سراسر جهان و بازماندگان حادثه اخیر آبادان ابراز همبستگی نمود.

این عضو شورای نگهبان در ادامه سخنان خود، با تشریح گوشه هایی از ابعاد شخصیتی امام راحل(ره)، بر حق وی بر مسلمانان جهان و پیروان دیگر ادیان ابراهیمی، از حیث نقش وی در احیای معنویت در عصر چیرگی مادی گرایی در جهان تأکید و خاطر نشان کرد: "چه در ایران، چه در نقاط دیگر عالم، کسی احتمال این که، یک رهبر الهی و معنوی بتواند پیام نو و جدیدی را برای عالم ارایه بکند، نمی داد،   و کسی احتمال پیروزی یک راه معنوی و الهی را در دنیای معاصر نمی داد. امام خمینی(ره) معجره وار پیامی نو را در عالم منتشر کردند، و با رهبری خودشان، آن انقلاب بزرگ را به پیروزی رساندند ".

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور در ادامه، با اشاره به "مقام بسیار والای علمی" امام راحل(ره)، بر جایگاه شامخ علمی ایشان در فقه، فلسفه و عرفان اسلامی و تألیفات شان در این حوزه ها،   بیان داشت: امام(ره) اگر انقلاب نکرده بود و هیچ فعالیت اجتماعی را انجام نداده بود، به تنهایی به اندازه چند شخصیت بزرگ و نام آور علمی در علوم اسلامی و علوم الهی جایگاه رفیع داشت.

وی ادامه داد: کتاب های مهم فلسفی، فقهی و عرفانی امام(ره)، نه تنها برای شیعیان، بلکه برای امت اسلام، از ذخایر و گنج های مهم است و نه تنها برای مسلمانان، بخش های مهمی از فلسفه امام(ره) و عرفان امام(ره) برای بشریت امروز، و برای دانشمندان و دانشگاه های مهم الهیات امروز، دارای گنج های بسیار ذی قیمت است.

مدیر حوزه علمیه قم همچنین، با اشاره به دیوان شعر به جا مانده از امام راحل(ره)، بعد هنری را از دیگر ابعاد شخصیتی امام خمینی(ره)، و بعد سیاسی را به عنوان سومین بعد شخصیتی ایشان برشمرد و خاطر نشان کرد، پیروزی انقلاب اسلامی و استمرار و استحکام آن، مرهون عمق تفکر سیاسی و اجتماعی امام راحل(ره) و اشراف وی به تحولات سیاسی و اجتماعی بین المللی بوده، که برجسته سازی مسأله فلسطین تنها یکی از نمونه های آن است، "و به همین دلیل بود، که امام(ره) فراتر از تشیع و ایران، به مسایل امت اسلام می اندیشید، و فراتر از آن، امام خمینی(ره) به وحدت ادیان الهی و همبستگی همه ادیان الهی از جمله مسیحیت و اسلام برای نجات بشر و ارتقاء و اعتلای فکری و فرهنگی بشر می اندیشید، و گام های بزرگی هم در این زمینه برداشت".

نماینده مجلس خبرگان رهبری در ادامه سخنان خود، بعد اخلاقی و معنوی را به عنوان چهارمین بعد شامخ شخصیت امام راحل(ره) برشمرد، و بر تقدم این بعد از شخصیت امام خمینی(ره) بر ابعاد علمی، و سیاسی و اجتماعی تأکید نمود.

وی با ارجاع به کتاب "چهل حدیث" امام(ره)، و نقل سخنانی از شهید مطهری، آیت الله جوادی آملی، مبنی بر تأثیر معنوی و اخلاقی ایشان بر مخاطبان، بر مقام روحانی و اخلاق حسنه امام(ره) در خانواده، تقید به نماز شب و مستحبات و اخلاق عبادی ایشان، و اخلاق اجتماعی امام (ره)، و در نهایت تقوا، دلیری، و شجاعت ایشان در مقابل غیر خدا تأکید، و در خاتمه سخنان خود بیان داشت: "امام(ره) همه این سرمایه های بزرگ علمی و وجودی خود را برای نجات بشر و برای سعادت بشر به کار گرفت، و نه تنها برای ایران، بلکه برای همه بشریت راهی نو و جدید را ارایه داد".

نمایش فیلمی با محتوای زندگی نامه امام راحل(ره)، گاهشمار پیروزی انقلاب اسلامی، ارتحال امام(ره)، و استمرار راه ایشان با هدایت مقام معظم رهبری، به همراه اقامه نمازجماعت به امامت آیت الله اعرافی، دیگر بخش های این مراسم بود.

به گزارش ایرنا، آیت الله اعرافی، عضو شورای نگهبان، نماینده مجلس خبرگان رهبری و مدیر حوزه علمیه قم و حوزه های علمیه سراسر کشور، به همراه حجج اسلام حاجی مقیمی معاون پژوهشی، و حسینی کوهساری رییس مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه علمیه قم، به دعوت مراکز علمی و شخصیت های دینی ایتالیا و واتیکان، با هدف ملاقات و هم اندیشی با این شخصیت ها، به ایتالیا و واتیکان سفر نموده اند.

رایزنی فرهنگی ایران در ایتالیا نیز، مراسم سی و سومین سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) و قیام پانزده خرداد را با هدف بهره گیری از فرصت این سفر و حضور، با دعوت از آیت الله اعرافی به عنوان مهمان ویژه برگزار کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha