۱۰ خرداد ۱۴۰۱، ۱۰:۱۲
کد خبرنگار: 2426
کد خبر: 84772458
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

روی آوردن روحانیون به آموزش نظامی هنر امام بود

تهران-ایرنا- رهبر معظم انقلاب فرمودند: طلبه‌ای که بخشی از عمرش را در نظامی در ارگانی از ارگان‌ها صرف کرده و به‌خاطر مصلحت نظام، خودش را از شوق و ذوق درس خواندن دور نگه‌داشته، باید به او ارزش داده شود.

به گزارش گروه سیاسی ایرنا، رهبر معظم انقلاب هشتم آذرماه سال ۱۳۶۶، در تمجید از نقش روحانیون در جبهه‌ها یادآور می‌شوند که یکی از شما روحانیون، گاهی یک لشکر را به جهاد و سلاح معنوی مجهز می‌کند.  ایشان امتیاز جبهه‌های ایران بر همه جبهه‌های عالم را محراب عبادت و معنویت آن می‌دانند و تصریح می‌کنند که حضور علما در جبهه‌ها مردم را ملکوتی و الهی می‌کنند.

علما احساس تکلیف کنند

پیشاهنگان حرکت عظیم مردم در سخنرانی دوم مرداد سال ۶۷، از سوی رهبر معظم انقلاب علمایی هستند که باید بار دیگر فداکاری خود را در راه خدا و اسلام به اثبات برسانند و این میان ائمه جمعه‌، باید مسئولیت بزرگی را که در این لحظات بسیار حساس و تعیین‌کننده از تاریخ اسلام متوجه آنان است، به‌درستی احساس نمایند. رهبری که در آن مقطع در مقام ریاست جمهوری عهده‌دار مدیریت جنگ بود، تنها به دعوت دیگران به دفاع کفایت نمی‌کند و تصریح می‌کند: اینجانب با درک عمیق از اهمیت زمان و با اذعان به این که جهاد و شهادت در این برهه‌ حساس، فریضه‌ای مضاعف است، تن و جان ناقابل خود را به جبهه‌ حق برده، در معرض تکلیف و قضای الهی می‌گذارم و از شما ( علما و روحانیان) نیز همراهی و همگامی می‌طلبم.

حضور  پررنگ حوزه در جنگ

بیست و نهم آذر سال ۶۸ که دفاع مقدس به پایان رسیده بود، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای یادآور شد که انقلاب اسلامی همه آن‌چه را در طول سال‌های متمادی، دشمنان اسلام بلکه دشمنان اصل دین در عالم رشته بودند، پنبه کرد و محصول کار آن‌ها را از بین برد.  رهبری از خرج میلیاردها دلار برای پیشگیری از آنچه در ایران اتفاق می‌افتد؛ سخن گفتند که برنامه‌ریزی‌ها بر این بود که اتفاق نیافتد. رهبر انقلاب از حضور فعالِ رزمی علما در جبهه‌های جنگ و تشکیل واحد نظامیِ رزمی تبلیغی در حوزه‌ علمیه قم تقدیر کرده و خواستار حفظ آن شدند.

ارزش مجاهدت روحانیت در عصر پیکار

ایشان در پیامی به تاریخ اول دی ماه سال ۶۸ به تاریخ روحانیت شیعه اشاره و خاطرنشان می‌کنند: این تاریخ شکوهمند، هرچند که در همه‌ دوران‌های پرحماسۀ عمر تشیعِ سرفراز، با فداکاری‌ها و مجاهدات خونین همراه است، اما آنان که در این عصر که عصر پیکار سرنوشت‌ساز ارزش‌های الهی با تهاجم شیطان‌های زر و زور جهانی است توانستند ردای سرخ جهاد و شهادت را بر قامت رسای حوزه‌ روحانیت شیعی بیفکنند و اسوه‌ قتال فی‌سبیل‌اللَّه شوند، از ارزش مضاعف برخوردارند. ایشان با تاکید بر اینکه روحانیون مجاهد فی‌سبیل‌اللَّه، حق حیات بر گردن حوزه‌های علمی تشیع دارند؛ تصریح کردند: حضور در صحنه‌های جهاد و شهادت، جامعه‌ روحانیت را بها و رونقی الهی می‌بخشد و سلاح بَلاغ و تعلیمِ آنان را بُرّا می‌سازد.

حوزه در عرصه بقای انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برای تداوم انقلاب، حضور روحانیون را ضروری دانستند، در شرح این ضرورت رهبری تاکید کردند: الف) فعال بودن روحانیون، شرط لاینفک بقای انقلاب و استقلال کشور و نظام جمهوری اسلامی است. ب) روحانیون باید باشند؛ آن هم با فعالیت، با دلسوزی، با از خود دانستن انقلاب و جانانه دفاع کردن. پ) هم‌چنان که در این چند سال نشان دادند؛ در صحنه‌ نظامی و جبهه و شهدای روحانیت و جوان‌های تفنگ ‌به‌دوش و آرپی‌جی ‌به‌دوش و لباس ‌بسیج‌ پوشیده و به ‌خون ‌خود غلتیده‌اند.

استکبار برای حذف علما برنامه ریزی کرده است

رهبر معظم انقلاب شرط عدم موفقیت استکبار در مقابله با انقلاب را پیشگامی علما دانسته و در اول تیرماه سال ۶۹ فرمودند: «اگر علما، هم‌چنان‌که تا امروز پیشگام این انقلاب بوده‌اند و در صفوف مقدم در جنگ، در صحنه‌های انقلابی و در صحنه‌ سیاست حضور داشته‌اند باز هم حضور داشته باشند، به ‌هیچ‌وجه استکبار نمی‌تواند با این انقلاب روبه‌رو بشود. فرمانده کل قوا هشدار می‌دهند که برای برداشتن مانع یعنی جامعه‌ علمای اسلام از سر راه استکبار برنامه‌ریزی کرده است.

جنگ همیشه نیست

حضور و آمادگی طلاب در برهه‌های مختلف و حوادث گوناگونی (مثل مسئله آمریکا، اظهار نفرت از دشمنان و مستکبران، مسائل خلیج فارس و...) که برای انقلاب وجود دارد از تاکیدات رهبر معظم انقلاب در سخنانی به تاریخ چهارم بهمن ماه سال ۶۹ بود. ایشان در همین زمینه تصریح کردند: طلبه، اول‌کسی باشد که احساس کند مسئولیتی دارد و آن مسئولیت را استفسار کند، ببیند چیست، هنگامی که مسئولیتش مشخص شد، در جای مسئولیت خودش باشد.

ایشان در تبیین این حضور یادآور شدند: تصور نشود که اگر بخواهم این‌طور بکنم، پس کی درس بخوانم؟ درس را همیشه بخوان. جنگ که همیشه نیست، راهپیمایی که همیشه نیست، حضور در صحنه‌های ضروری که هر ساعت نیست. اگر جنگ پیش می‌آید، طلبه باید در صفوف مقدم جنگ باشد و این را ارزش قرار بدهد.

تاکید بر توجه به پیشکسوت‌های حوزه

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سخنانی به تاریخ سی و یک شهریور سال ۷۰ با بیان اینکه در حوزه، نسبت به ارزش‌های اسلامی، حداکثر عنایت و احترام بشود، در شرح این احترام فرمودند: مثلا طلبۀ‌ جبهه‌رفته و عمری در جبهه صرف‌کرده، بایستی ارزش والایی در حوزه داشته باشد. طلبه‌ای که بخشی از عمرش را در نظامی در ارگانی از ارگان‌ها صرف کرده و به‌خاطر مصلحت نظام، خودش را از شوق و ذوق درس خواندن دور نگه‌داشته، باید به او ارزش داده بشود.

رهبر معظم انقلاب با طرح این پرسش که آیا ارزش این طلبه بیش‌تر است یا آن کسی که اصلا اعتنایی به این نیاز جامعه نکرد و مشغول درس خواندن خودش شد؟ افزودند:  البته چهار کلمه هم بیش‌تر خواهد خواند، اما معلوم نیست که بیش‌تر و بهتر بفهمد و مسائل را بهتر درک کند. حوزه باید به مجاهدت‌ها و گذشت‌هایی که طلبه‌ها کردند، به حضورشان در جبهه‌ها، به حضورشان در ارگان‌ها اهمیت بدهد، آن‌ها را ارج بگذارد، برای آن ارزشی قائل بشود؛ یقینا آن کسانی که مجاهدت و تلاش کردند، بایستی برای آن‌ها ارزش بیش‌تری قائل شد.  ارزش‌های اسلامی باید به حساب بیاید، یکی از این ارزش‌ها، حضور در جبهه‌هاست.

اهمیت یگان رزمی روحانیت

فرمانده کل قوا یازدهم آذرماه سال ۷۰ تیپ (یگان) نظامی روحانیت را اقدامی خوب توصیف کردند و فرمودند: حضور طلاب در میدان‌های جنگ و در یگان‌های نظامی، به این تیپ محدود و محصور نمی‌شود، در طول جنگ، خیلی از طلبه‌ها رفتند؛ هم مبارزه کردند، هم تبلیغ کردند، هم شهید شدند، هم جانباز شدند، هم آزاده شدند و بعضی هم بحمداللَّه سالم و سر پا هستند و خارج از این تیپ قرار دارند. از وقتی این تیپ در سال ۶۵ تشکیل شده، حداقل برای طلاب حوزه‌های علمیه یک چارچوب شده تا بتوانند حضور خودشان را نشان بدهند. این تیپ کمک خواهد کرد در حالی که جنگ هم وجود ندارد، باز طلبه‌ها در... حال و هوای جنگ باشند و این یک امرِ واقعا واجب و لازمی است.

هنر امام در کلام رهبری

رهبر معظم انقلاب در همین تاریخ و در توصیف امام خمینی (ره) با تاکید براینکه ایشان واقعا دنیا را عوض کرد، توضیح دادند: روی آوردن روحانیون به آموزش نظامی، هنر امام بود و این قدرت خدا بود که به دست آن بزرگوار این کارها انجام گرفت. امروز آقای حاج‌شیخ علی‌پناه یا آقای حاج‌شیخ‌جلال طاهرشمس یا آقای مکارم و آقای آذری و آقای فاضل تفنگ به دست‌شان می‌گیرند و آموزش نظامی می‌بینند، این واقعا همان «إنّ‌اللَّه فی ایّامِ دَهرِکُم نَفَحات» است. این فرصت الهی است که خدای متعال پیش آورده و کمک کرده تا ما بتوانیم از آن استفاده کنیم.

حوزه علمیه در حرکت عظیم

حوزه‌ علمیه باید در صف اولِ حرکت عظیم جامعه قرار داشته باشد؛ مطالبه رهبر انقلاب از این مرکز دینی بود که بیست، شهریور سال ۷۳ آن را اعلام کردند و فرمودند:  [هم‌چنان که مراجع] در کارهای اساسی مثل جنگ، حضور در جبهه‌ها، تحریض بر حضور در جبهه‌ها... همیشه در صف مقدم بودند.

روحانیت موثر بر رزمندگان

رهبر معظم انقلاب دهم آذرماه سال ۷۴ با بیان اینکه در دوران جنگ، وقتی یک روحانی به جبهه می‌رفت، بر دیگر رزمندگان تاثیر می‌گذاشت؛ خاطرنشان کردند: بچه‌های جبهه‌ای پیش ما می‌آمدند و اگر در جایی روحانی نبود، گله می‌کردند و اگر بود ستایش می‌کردند. اگر یک انسان، شغل، زندگی و همه چیز خود را وقف تبیین دین و معارف دینی و روحیه ایمانی کند، جامعه را به تعالی می‌رساند.

برتری تربیت علما نسبت به خون شهدا

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بیست و سوم آذرماه سال ۷۸ در سخنانی عالِم را عامل تبدیل محتوای ذهن انسان به یک انسان متعالی، پیشروِ فعال و مقاوم می‌دانند و تصریح می‌کنند: همین جوانان طلبه‌ ما در میدان جنگ(آن گروهِ رزمی تبلیغی که به میدان جنگ می‌رفتند) آدم‌های معمولی را تبدیل به آدم‌های مقاوم می‌کردند. [جوانان طلبه] انسان‌های سست را تبدیل به آدم‌های قرص و انسان‌های متزلزل را تبدیل به انسان‌های ایستادۀ دارای مقاومت می‌کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha