کانون های دچار آفت پروانه برگ‌خوار سفید در جنگل های زاگرس شناسایی شد

گچساران- ایرنا- معاون مدیرکل دفترحفاظت و حمایت منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: کانون ها و نقاط آلوده دچار آفت پروانه برگ‌خوار سفید در جنگل های زاگرس کشور شناسایی شده و عملیات مبارزه به این آفت در دست اقدام است.

 مهرداد اکبریان روز سه شنبه در بازدید از جنگل های شهرستان باشت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آفات جنگل های زاگرس به صورت مستمر پایش و با توجه به نوع آفت و مرحله زیستی و میزان جمعیت آن تدابیر لازم اتخاذ می‌شود.

وی با بیان اینکه آفت پروانه برگ خوار سفید دارای چند نسل است گفت: مبارزه بیولوژیکی با آفت پروانه برگ خوار سفید بلوط جنگل‌های زاگرس باید در سن اول و دوم لاروی باشد.

اکبریان اظهار داشت: بیش از ۴۰ تا ۵۰ میلیارد ریال امسال برای مبارزه با آفت پروانه برگ خوار سفید برای استان کهگیلویه و بویراحمد در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه عامل خشکیدگی درختان بلوط مناطق زاگرس  بصورت ۱۰۰ درصدی به دلیل گسترش آفت و بیماری از جمله پروانه برگ خوار سفید نیست گفت:  عواملی همچون تغییرات اقلیمی،  خشکسالی و چرای بی‌رویه دام مهمترین عوامل تهدید و خشکیدگی جنگل‌های زاگرس به شمار می‌آید.

اکبریان عنوان کرد: مبارزه با این آفت با استفاده از یک نوع باکتری و به روش میکروبیولوژیکی و محلول پاشی بر روی برگ درختان انجام می شود.

کانون های دچار آفت پروانه برگ‌خوار سفید در جنگل های زاگرس شناسایی شد

وی ادامه داد: برای مبارزه به این نوع آفت از محلول پایه طبیعی استفاده می شود و تاکنون مبارزه بیولوژیک علیه بیماری و آفت در سطحی گسترده در جنگل های زاگرس تاثیر گذار بوده است.

اکبریان تصریح کرد: عملیات مبارزه با پروانه برگ خوار سفید بلوط با محلول پاشی و با استفاده از محلول BT  در سال گذشته اجرا شد و این محلول سازگار با محیط زیست بوده و ضرر و زیان برای موجودات و محیط زیست نداشته است.

وی اظهار داشت: سال گذشته برای مبارزه با آفت پروانه برگ خوار سفید بیش از ۴۰ تا ۵۰ میلیارد ریال اعتبار به کهگیلویه و بویراحمد اختصاص یافت.

۶۰ هزار هکتار از جنگل های کهگیلویه و بویراحمد دچار آفت شدند

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: ۶۰ هزار هکتار از جنگل های مناطق سرد سیری و گرمسیری این استان دچار آفت پروانه برگ خوار سفید و جوانه خوار بلوط شدند.

کانون های دچار آفت پروانه برگ‌خوار سفید در جنگل های زاگرس شناسایی شد

سعید جاوید بخت افزود: ۲۵  هزار هکتار از این جنگل ها در منطقه گرمسیری باشت، کهگیلویه  و بهمئی دچار آفت پروانه برگ خوار سفید شدند.

وی اظهار داشت: به دلیل کاهش بارندگی و خشکسالی‌های پی درپی جنگل های بلوط این مناطق گرمسیری دچار خسارت از آفت پروانه برگ خوار سفید بلوط شده است.

جاوید بخت عنوان کرد: مبارزه با آفت پروانه برگ خوار سفید در هشت هزار هکتار از جنگل های بلوط باشت در سال گذشته انجام شد.

وی ابراز کرد: هم اکنون کار مطالعات و پایش و شناسایی مناطق آلوده انجام شده است.

جاوید بخت افزود: همچنین بیش از ۳۵ هزار هکتار از جنگل های مناطق سردسیری این استان از جمله بویراحمد و دنا دچار آفت  جوانه خوار بلوط شدند.

کهگیلویه و بویراحمد بیش از یک میلیون هکتار جنگل و افزون بر ۷۸۰ هزار هکتار مرتع دارد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha