سفر وزیر امورخارجه چین به تونگا

تهران- ایرنا - وزیر امور خارجه چین در ادامه سفرهای خود به کشورهای اقیانوسیه برای امضای توافقنامه های امنیتی و تجاری که موجب نگرانی آمریکا و متحدانش در منطقه شده است، امروز وارد تونگا شد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از خبرگزاری «رویترز»، «وانگ ئی » وزیر امورخارجه چین در ادامه سفرهای خود به هند-اقیانوسیه و پس از اعلام ساموآ درباره اینکه فرصت کافی برای بررسی پیشنهاد پیمان امنیتی و تجاری چین را نداشته است، امروز وارد تونگا شد. 

تونگا در ماه ژانویه طی سونامی و فعال شدن آتشفشان خسارت زیادی دید و  ۱۹۵ میلیون دلار به بانک صادرات-واردات چین مقروض است. 

روز گذشته جلسه مجازی به میزبانی وزیر امور خارجه چین با همتایانش از ۱۰ کشور هند- اقیانوسیه در فیجی برگزار شد تا به بررسی پیشنهاد توافقنامه امنیتی، تجاری، ماهیگیری اطلاعات و منطقه آزاد تجاری پرداخته شود. 

«فیام نائومی ماتافا» نخست وزیر ساموآ در میان آن دسته از رهبران کشورهای هند-اقیانوسیه بود که درخواست تاخیر در بررسی این پیشنهاد را ارائه کرد و خواستار تصمیمی اصلی در کارگروه جزایر اقیانوسیه در این باره شد.

وی همچنین افزود، پیمان امنیتی که چین با جزایر سلیمان امضا کرده است نیز باید در کارگروه هند-اقیانوسیه بازبینی شود. 

کشور ساموآ امروز شصتمین سالگرد استقلال خود را جشن می گیرد. 

به علاوه رهبر «نیووی» از جزایر واقع در اقیانوسیه نیز عصر روز گذشته در بیانیه ای اعلام کرد زمان بیشتری برای بررسی پیشنهاد تنظیم توافقنامه با چین برای جمایت از برنامه های منطقه ای موجود لازم است. 

هفته گذشته پیشنویس برنامه اقدام مشترک ۵ ساله از سوی پکن برای کشورهای این منطقه که روابط دیپلماتیک با چین دارند پیش از برگزاری این دیدارها ارسال شد. اما در عین حال نزدیکی کشورهای این منطقه به چین با انتقاداتی به دلیل افزایش تنش های ژئوپولتیک در منطقه با آمریکا رو به رو شد. 

با وجود جمعیت و اقتصادهای کوچک این کشورهای اقیانوسیه، هر دولتی حق رای در کارگروه های بین المللی از جمله سازمان ملل متحد دارد. این کشورها منابع غنی دریایی در کنار دسترسی مهم  استراتژیک ارتشی در منطقه دارند. 

ماه گذشته آمریکا و متحدان منطقه ای اش از جمله استرالیا، ژاپن و نیوزیلند نگرانی های خود را درباره توافقنامه امنیتی چین با جزایر سلیمان ابراز کرده و مدعی پیامدهای منطقه ای برای حضور نظامی چین شده بودند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha