خطر بیابانی شدن دشت های شرقی کردستان را تهدید می کند

سنندج- ایرنا- سرپرست محیط زیست کردستان با اشاره به اینکه خطر بیابانی شدن دشت های شرقی استان را تهدید می کند، گفت: چندین سال است بحث انتقال آب سدهای آزاد و ژاوه به این دشت ها مطرح و مصوب شده ولی هنوز این مهم محقق نشده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، خیرالله مرادی روز چهارشنبه در نشستی با خبرنگاران استان که در آستانه فرارسیدن هفته محیط زیست برگزار شد، با اشاره به اینکه همه مردم متولی و صاحب محیط زیست هستند، اظهار داشت: انتظار می رود اهالی رسانه هم تنها به درج اخبار بسنده نکنند و از طریق تحلیل های رسانه ای اقدام به اطلاع رسانی و آگاه سازی بیشتر مردم از وضعیت محیط زیست کنند.

وی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی باید به چالش ها و تهدیدهای اولویت دار استان، کشور و جهان در حوزه محیط زیست پرداخت، افزود: درگیر شدن استان های مرزی کشور با پدیده گرد و خاک عربی از جمله مسائل زیست محیطی است که منشاء آن داخلی نیست و چندین کشور در آن دخیل هستند.

سرپرست محیط زیست کردستان با بیان اینکه نخستین لازمه انتشار گزارش های تحلیلی، داده و اطلاعات است که این اداره کل تا جایی که بتواند اطلاعات دقیق را در اختیار رسانه ها قرار می دهد، گفت: با توجه به شاخص های موجود نگرانی هایی در حوزه محیط زیست استان داریم.

مرادی بهبود وضعیت محیط زیست را مستلزم آگاه سازی، مشارکت مردمی و ادای مسوولیت خواند و یادآور شد: تغییر اقلیم منجر به افزایش دما در سطح جهانی شده و علاوه بر این تغییر رژیم بارشی و کاهش بارندگی هم باعث افزایش خشکی و در نتیجه ایجاد کانون های گرد و خاک و دیگر مسائل زیست محیطی شده است.

وی ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون نسبت به مدت مشابه در سال قبل، تعداد روزهای خطرناک از لحاظ آلودگی هوای ناشی از گرد و خاک در استان ۳.۵ برابر افزایش داشته است.

سرپرست محیط زیست کردستان دلیل اصلی وقوع پدیده گرد و خاک را تغییر اقلیم خواند و اظهار داشت: علاوه براین سدسازی های انجام شده توسط کشور ترکیه به این بحران دامن زده است.

مرادی با بیان اینکه رییس سازمان محیط زیست کشور تاکنون دیدارها و سفرهایی با مسوولان کشورهای عراق و سوریه در ارتباط با پدیده گرد و خاک داشته است، گفت: بزودی هم مدیران ادارات کل محیط زیست استان های درگیر گرد و خاک عربی نشستی با سفرای کشورهای منطقه خواهند داشت تا مطالبات، انتظارات و پیشنهادات خود را برای رفع این مشکل بیان کنند.

وی یادآور شد: هر گونه تهدید و مشکل زیست محیطی بتدریج و طی سالیان طولانی اتفاق می افتد و بی شک برطرف کردن آن هم هزینه بر و هم زمانبر خواهد بود.

سرپرست محیط زیست کردستان ادامه داد:  در کشور عراق یک ایستگاه سنجش آلودگی هوا وجود ندارد و این در حالی است که ۶ دستگاه در شهرستان های استان کردستان مستقر است.

مرادی به مشکلات حوزه آب استان هم اشاره کرد و اظهار داشت: دشت شرقی کردستان از دشت های استراتژیک کشور به شمار می رود و حیات آن وابسته به آب های زیرزمینی بوده و اکنون به دلیل برداشت بیش از حد آب در حال بیابانی شدن است.

وی اضافه کرد: برای رفع مشکل این دشت ها چندین سال است که قرار شده از سدهای آزاد و ژاوه به دشت های دهگلان و قروه آبرسانی انجام شود ولی تاکنون این مهم محقق نشده است.

کاهش سفره های آب زیرزمینی عامل آلوده شدن آب روستاهای قروه به آرسنیک است

سرپرست محیط زیست کردستان یکی از معضلات زیست محیطی امروز استان را آلوده شدن آب برخی از روستاهای شهرستان قروه به آرسنیک خواند و گفت: در هر منطقه ای که رگه هایی از طلا در اراضی آن وجود داشته باشد با پایین رفتن سطح آب، میزان نفوذ آرسنیک و جیوه به سفره های آب زیرزمینی افزایش پیدا می کند.

مرادی اعلام کرد: مشکل روستاهای اطراف معدن طلای قروه هم به دلیل مسئله مذکور ایجاد شده و معدن با توجه به اینکه به شیوه مطمئن و اصولی فعالیت می کند ایجاد آلودگی از آن نشات نگرفته است.

وی افزود: برای رفع مشکل این روستاها هم قرار شده دستگاه های حذف آرسنیک برروی منابع آب آنها نصب شود که با این اقدام و همچنین انتقال آب سدهای ژاواه و آزاد این مساله حل خواهد شد.

سرپرست محیط زیست کردستان با اشاره به اینکه امسال میزان بارندگی نسبت به سال گذشته ۲۸ درصد کاهش و میزان دما هم ۲ درجه سانتی‌گراد افزایش داشته است، افزود: دشت چاردولی قروه مستعد تبدیل به کانون گرد و خاک است لذا باید قبل از اینکه بحرانی در این رابطه ایجاد شود با انتقال آب سدهای مذکور مانع آن شد.
 

خطر بیابانی شدن دشت های شرقی کردستان را تهدید می کند

زریبار نیاز به مرثیه خوانی ندارد

سرپرست محیط زیست کردستان با اشاره به وضعیت تالاب بین المللی زریبار اظهار داشت: زریبار نیاز به مرثیه خوانی ندارد و باید به فکر کار اجرایی برای حل مشکلات آن بود.

مرادی یادآور شد: سال ۱۳۸۱ مجوز احداث سد گاران در مریوان به منظور تامین آب شرب این شهر و انتقال آب به اراضی کشاورزی محدوده دریاچه زریبار صادر شد.

وی با اشاره به اینکه سال ۱۳۹۱ آبگیری سدگاران تمام شد ولی هنوز اهداف مذکور محقق نشده است، افزود: در حال حاضر هم اراضی کشاورزی محدوده دریاچه زریبار از چاه های مجاز و غیرمجاز استفاده می کنند.

مرادی به مسائل بخش خاک هم اشاره کرد و گفت: به گفته کارشناسان مربوطه ۳۰۰ سال طول می کشد تا یک سانتی متر خاک تشکیل شود بنابراین اهمیت خاک کمتر از آب نیست.

وی ادامه داد: به طور میانگین در اروپا سالانه هشت تن در هکتار،   در آسیا ۱۲ تن و در ایران ۲۲ تن در هکتار فرسایش خاک اتفاق می افتد و در کردستان هم مناطقی را داریم که میزان فرسایش سالانه آن ۶۰ تن در هکتار است.

استان کردستان دارای پنج منطقه حفاظت شده شامل چلچمه و سارال با ۹۷ هزار هکتار، بیجار با وسعت ۳۲ هزار هکتار، بدر و پریشان قروه با وسعت ۴۳ هزار هکتار، شاهو و کوسالان با وسعت ۵۷ هزار هکتار و عبدالرزاق سقز با وسعت ۳۹ هزار هکتار و پناهگاه حیات وحش زریوار با وسعت حدود سه هزار هکتار و ۲ اثر طبیعی ملی و چندین منطقه شکار ممنوع است که این استان را در زمره منحصربفرد ترین نقاط کشور به لحاظ تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی قرار داده است.

این مناطق که در حال حاضر تحت حفاظت و مدیریت ادارات حفاظت محیط زیست استان کردستان قرار دارند به جهت حفاظت مستمر یگان حفاظت محیط زیست، تنوع بالایی از حیات وحش را در خود جای داده است؛ بطوریکه از گونه های جانوری شاخص در این مناطق، می توان به گونه های کل و بز وحشی، قوچ و میش ارمنی، خرس قهوه ای، پلنگ، گربه وحشی، کفتار، گراز، کبک وحشی، عقاب طلایی و غیره اشاره کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha