۲۶ خرداد ۱۴۰۱، ۱۲:۵۵
کد خبرنگار: 2104
کد خبر: 84790713
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

توسعه پایدار در کنار ملاحظات زیست محیطی ضروری است

۲۶ خرداد ۱۴۰۱، ۱۲:۵۵
کد خبر: 84790713
توسعه پایدار در کنار ملاحظات زیست محیطی ضروری است

سنندج- ایرنا- سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان به اهمیت مقوله توسعه و اشتغال در کشور به ویژه در استان اشاره کرد و گفت: توسعه پایدار موقعی اتفاق می افتد که ملاحظات زیست محیطی و حفاظت از منابع طبیعی هم مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سید کمال حسینی روز پنجشنبه در وبینار سراسری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با موضوع بیابان زدایی اظهار داشت: باید طوری عمل کنیم که توسعه، اشتغال و رونق اقتصادی اتفاق بیفتد و در این میان از آب و خاک و منابع طبیعی هم حفاظت شود.

وی بحث امنیت زیست محیطی در ایران به ویژه غرب کشور را مطالبه عمومی عنوان کرد و افزود: یکی از مشکلاتی که مردم به خصوص در مناطق غربی کشور با آن مواجه هستند، بحث ریزگردها است که یکی از دغدغه های اصلی امروز مردم است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان یادآور شد: در سال جاری چندین روز به واسطه وقوع گرد و خاک، ادارات و دانشگاه ها و مدارس تعطیل شدند و مشکلاتی را برای مردم فراهم کرد.

حسینی یکی از اولویت های اصلی ادارات مرتبط به ویژه منابع طبیعی را اعلام وضعیت استان به مرکز به خاطر وقوع ریزگردها دانست و اضافه کرد: باید در این زمینه کارهای پژوهشی و میدانی انجام و در حد توان راهکار ارائه شود.

وی ادامه داد: لازم است بررسی شود ریزگردها چند درصد مربوط به خشکسالی و چه میزان با دستکاری طبیعت مرتبط است و منشا داخلی آن شناسایی و برطرف شود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان خواستار ارائه راهکار و برنامه ای منسجم از سوی اداره کل منابع طبیعی برای کنترل منشا داخلی ریزگردها شد و افزود: منابع آبی و خاکی امانت در دست ما است و باید آن را به بهترین شیوه برای آیندگان به میراث بگذاریم.

ضرورت همکاری مردم و دستگاه ها برای حفاظت از منابع طبیعی

سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان هم در این نشست اظهار داشت: امنیت عذایی و زیستی یکی از کلیدی ترین مولفه ها در دنیای امروز است و همه باید در این راستا و حفاظت از این مهم همت کنیم.

بهزاد شریفی پور چهار مولفه آب، خاک، هوا و پوشش گیاهی را عوامل مهم در توسعه پایدار دانست و افزود: اگر از این چهار مولفه صیانت شود و بهره برداری بهینه داشته باشیم، به توسعه پایدار کمک کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه ۸۲ درصد مساحت کشور را عرصه های منابع طبیعی، جنگل و بیابان تشکیل داده است، اضافه کرد: ۱۳۵ میلیون هکتار از عرصه های منابع طبیعی کشور در اختیار سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری است که نشان از نقش مهم سازمان، در حفاظت از منابع خدادادی دارد.

 سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان یادآور شد: بحث تداخلات و بحث‌های حاکمیتی و مشکلات موجود با کشاورزان، وظیفه خطیر پاسداری از طبیعت در این اداره کل را تحت‌الشعاع قرار داده که جفا در حق کارکنان این اداره کل است.

شریفی پور در ادامه به بحث ریزگردها اشاره داشت و منشا ۸۰ درصد آن را خارجی اعلام کرد و یادآور شد: جنگل های زاگرس ۴۰ درصد آب شیرین ایران را تامین می کند و سدی برای مقابله با ریزگردها است، پس پاسداری از جنگل ها وظیفه همه است.

وی یکی از خطرات پیش رو را کاهش منابع آب زیرزمینی و فرونشست زمین به ویژه در مناطق شرقی استان عنوان کرد و گفت: منابع طبیعی در معرض خطر است و همه دستگاه ها و سازمان های مردم نهاد نیز باید در زمینه صیانت از این منابع و احیای آن همکاری لازم را داشته باشند.

لزوم واگذاری تجهیزات بیشتر برای مقابله با حریق عرصه های طبیعی و فرهنگ سازی بسیج همگانی برای کنترل و اطفای آتش سوزی از دیگر مواردی بود که سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کردستان به آن اشاره کرد.

۱۷ ژوئن برابر با ۲۷ خرداد امسال به عنوان روز جهانی بیابان زدایی نام گذاری شده است و این روز  در کشورهای مختلف گرامی داشته می شود. شعار روز جهانی بیابان زدایی عبور از خشکسالی با مشارکت همگانی است.

از مساحت ۲ میلیون و ۹۳۷ هزار هکتاری استان کردستان، بیش از ۶۰ درصد آن شامل یک میلیون و ۷۴۰ هزار هکتار آن را مراتع و جنگل تشکیل می دهد؛ در مجموع ۶۷ هزار خانوار روستایی استان بهره بردار بخش مراتع هستند و بهره برداران کردستانی ۶.۵ درصد علوفه کشور را تولید می کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha