چاپگر سه بُعدی زیستی ایرانی در شاهرود ساخته شد

شاهرود- ایرنا - شرکتی دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری استان سمنان موفق به ساخت چاپگر سه بُعدی زیستی (بایو پرینتر) شد.

رییس هیات مدیره شرکت سوبا روز دوشنبه در حاشیه رونمایی از چاپگر سه بُعدی زیستی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این پرینتر سه بُعدی یکی از محصولاتی است که با تکنولوژی پیشرفته در سامانه‌های پزشکی قابلیت استفاده فراوانی دارد.

امیر مهدوی با اشاره به اینکه برای ساخت این محصول یکسال تحقیق و توسعه ساخت انجام شد، ابراز داشت: تفاوت این پرینتر با چاپگرهای رایج در استفاده از ۲ نازل متفاوت است که یکی سلول زنده و دیگری بستری که سلول باید در آن قرار گیرد را پرینت می‌کند.

وی با بیان اینکه محصول پرینت شده قابلیت دارد تا در بدن موجود زنده قرار گرفته و بافت ایراد پیدا کرده را ترمیم کند، اظهار داشت: آزمایش حیوانی و انسانی این دستگاه توسط دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در دستور کار است.

رییس هیات مدیره این شرکت دانش بنیان با اشاره به اینکه برای ساخت این دستگاه از روش ساخت افزایشی استفاده شد، افزود: در این روش ساخت قطعات به صورت لایه لایه و بدون نیاز به قالب انجام شد.

مهدوی با بیان اینکه این پرینتر دارای ۲ سامانه تزریق با قابلیت کنترل پذیری بالا است، تصریح کرد: این چاپگر کاربرد فعال در حوزه مهندسی بافت و پزشکی دارد.

رونمایی از این چاپگر سه بُعدی با حضور فرماندار شاهرود، جمعی از مسوولان و مدیران شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری استان سمنان در شاهرود انجام شد.  

محققان شرکت سوبا زیرمجموعه پارک علم و فناوری استان سمنان در شاهرود موفق به ساخت این دستگاه پیشرفته شدند.

شرکت‌های دانش بنیان استان سمنان با دارابودن سه هزار و ۸۵ نیروی انسانی در سال گذشته ۱۵ هزار میلیارد ریال محصولات خود را به فروش رساندند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha