۱۷ خرداد ۱۴۰۱، ۱۰:۱۷
کد خبرنگار: 915
کد خبر: 84779862
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

افزون بر ۵۲ کیلوگرم قارچ ترافل در مراوه‌تپه کشف شد

گنبدکاووس- ایرنا- سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مراوه‌تپه گفت: با تلاش ماموران این اداره و نیروی انتظامی افزون بر ۵۲ کیلوگرم قارچ ترافل یا دُنبلان از متخلفان در این شهرستان مرزی کشف و ضبط شد.

محمد برزین روز سه‌شنبه به خبرنگار ایرنا اظهارداشت: این مقدار قارچ ترافل روز گذشته در محل ایست و بازرسی "سه راهی چاتال" حوزه استحفاظی واحد منابع طبیعی و آبخیزداری گلیداغ شهرستان مراوه‌تپه و از یک دستگاه خودروی آژانس تلفنی کشف و ضبط شد.

وی اضافه کرد: در رابطه با کشف این مقدار قارچ ترافل که متخلف یا متخلفانی قصد داشتند آنرا با خودروی آژانس از استان خارج کنند، یک نفر دستگیر و با تشکیل پرونده تحویل مقام قضایی شد.

برزین ادامه داد: قارچ ترافل به‌عنوان نوعی قارچ خوراکی گران‌قیمت و کمیاب که در زبان محلی به نام دُنبَلان مشهور است به طور معمول در ۲ فصل بهار و تابستان و در مناطق جنگلی دارای پوشش گیاهی انجیلی، بلوط و ولیک رشد می‌کند.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مراوه‌تپه افزود: این قارچ در گونه‌های مختلف به رنگ‌های قرمز تیره، خاکستری، سفید، بنفش و سیاه یافت می‌شود که در منطقه گلیداغ این شهرستان در جنگل‌های طبیعی پای درختان بلوط رشد می‌کند.

وی با بیان اینکه قارچ ترافل شکلی شبیه به سیب زمینی دارد و اندازه آن از یک فندق تا یک پرتقال است، گفت: جمع آوری این قارچ خلاف قانون و مقررات منابع طبیعی است زیرا با شخم زدن اراضی جنگلی برای خارج کردن قارچ به نهال‌های رشد کرده در سطح جنگل آسیب رسیده و زادآوری این منابع خدادادی را تهدید می‌کند.

 شهرستان ۶۷ هزار نفری مراوه‌تپه با وسعت سه هزار و ۶۰ کیلومتر مربع، ۲۶۴ هزار هکتار عرصه‌ منابع طبیعی دارد که از این مقدار ۴۷ هزار هکتار آن جنگل و بقیه مرتع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha