۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۱:۳۱
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 85096907
T T
۲۴ نفر

برچسب‌ها

۲۳۷ کیلوگرم «قارچ ترافل» قاچاق در مینودشت کشف شد

۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۱:۳۱
کد خبر: 85096907
۲۳۷ کیلوگرم «قارچ ترافل» قاچاق در مینودشت کشف شد

گنبدکاووس- ایرنا- فرمانده یگان حفاظت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مینودشت گفت: ۲۳۷ کیلوگرم «قارچ ترافل» (دنبلان کوهی) قاچاق با تلاش نیروهای یگان حفاظت و همراهی نیروی انتظامی از یک متخلف در این شهرستان کشف شد.

سیدیعقوب حسینی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: مردم با گزارشات خود به حراست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مینودشت فردی را که به جمع‌آوری و خرید و فروش «قارچ ترافل» مشغول بود، معرفی کردند.

وی افزود: پیگیری منابع طبیعی حاکی از صحت ماجرا داشت لذا نیروهای یگان حفاظت با دریافت حکم قضایی ورود به منزل، وارد ساختمان محل زندگی فرد شدند و ۲۳۷ کیلوگرم قارچ ترافل قاچاق را کشف و ضبط و متهم را هم دستگیر کردند.

فرمانده یگان حفاظت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مینودشت گفت: «قارچ ترافل» به عنوان نوعی قارچ خوراکی گران‌قیمت و کمیاب که در زبان محلی به نام «دُنبَلان» مشهور است به طور معمول بهار و تابستان در مناطق جنگلی دارای پوشش گیاهی انجیلی، بلوط و ولیک رشد می‌کند.

۲۳۷ کیلوگرم «قارچ ترافل» قاچاق در مینودشت کشف شد

به گزارش ایرنا، رویشگاه اصلی این قارچ خوراکی جنگل‌های شمال کشور است و برداشت آن از اواخر اسفندماه آغاز شده و تا شهریور ادامه دارد و برخی از افرادسودجو با توجه به قیمت بالای ترافل برای کسب درآمد با تخریب ریشه درختان اقدام به برداشت غیرقانونی این ماده خوراکی می‌کنند.

محدوده زیستگاهی ترافل در حوزه شرق گلستان از جمله گالیکش است هر چند در مناطقی از مینودشت، کلاله، علی‌آبادکتول و گرگان نیز رویش این قارچ گزارش شده است.

نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان با گشت‌زنی در جنگل‌های هیرکانی در صورت مشاهده یا دریافت گزارش جمع‌آوری قارچ ترافل، حمل، خرید و فروش آن اقدام به شناسایی و دستگیری متخلفان و معرفی آنان به دستگاه قضایی می‌کنند.

برداشت بی‌رویه و غیر اصولی «قارچ ترافل» به دلیل قیمت بالای آن به معضلی برای مناطق جنگلی استان تبدیل شده است.

گفته می‌شود دلالان، «قارچ تلافل» را کیلویی سه میلیون تومان از سودجویان خریده و در بازار داخل و خارج کشور چند برابر قیمت اولیه به فروش می‌رسانند.

از این قارچ در صنایع داروسازی، تولید روغن‌های معطر، صنایع غذایی و رستوران‌ها استفاده می‌شود و به سبب کمیاب بودن، متقاضیان برای خرید آن بهای گزافی پرداخت می‌کنند که قیمت بالای ترافل جوامع پیرامون این زیستگاه‌ها را وادار به هجمه و دست‌اندازی به این ثروت الهی کرده است.

شهرستان مینودشت با حدود ۸۰ هزار نفر جمعیت، ۷۰ هزار هکتار عرصه منابع ملی در قالب جنگل دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha