۱۱۳ چالش در شهرداری را شناسایی کرده‌ایم/ جلوگیری از دلالی برخی به‌ واسطه دفاتر الکترونیک شهر/وجود مافیا در برخی حوزه‌های شهری

تهران- ایرنا - رئیس مرکز نوسازی و تحول اداری شهرداری تهران از شناسایی ۱۱۳ چالش در حوزه شهری خبر داد و گفت: در حال حاضر عزمی برای مبارزه با فساد وجود دارد که تاکنون بی‌سابقه بوده است؛ از منافع برخی جلوگیری می‌شود که در شهرداری تهران رگ‌وریشه دارند و برای همین اقدام به خبرپراکنی در رسانه‌ها می‌کنند.

به گزارش خبرنگار شهری ایرنا، تغییروتحول دو کلید واژه‌ای است که در دوره جدید مدیریت شهری از سوی بسیاری از مدیران پایتخت شنیده می‌شود؛ تغییراتی که به نظر می‌رسد از حالت شعار خارج شده و با ایجاد مرکز نوسازی و تحول اداری، قرار است در عمل و در زندگی شهروندان خود را نشان دهد؛

علی الفت پور که در ابتدای دوره جدید مدیریت شهری به‌عنوان رئیس مرکز نوسازی و تحول اداری شهرداری تهران منصوب شده است، در گفت‌وگوی تفصیلی با ایرنا ضمن تشریح فعالیت‌ها و مأموریت مرکز نوسازی و تحول اداری شهرداری تهران از چالش‌هایی سخن گفت که در مسیر تحول مدیریت شهری وجود دارد و اهتمام شهردار تهران در رفع این چالش‌ها است.

شناسایی ۱۱۳ چالش در تهران

رئیس مرکز نوسازی و تحول اداری شهرداری تهران در ابتدا با بیان اینکه پس از روی کار آمدن مدیریت جدید شهری در مردادماه سال گذشته با استفاده از ظرفیت علمی و مدیریتی دانشگاهیان و نخبگان مدیریت شهری بر آن شدیم تا مشکلات و گرفتاری‌های شهر تهران به عنوان پایتخت و ام‌القرای جهان اسلام شناسایی شود، اظهار کرد: از مردادماه بر روی مسئله‌شناسی گلوگاه‌ها متمرکز شده‌ایم و با دانشگاهیان و خبرگان مدیریت شهری، سندی آماده کرده‌ایم که ۱۱۳ چالش در آن شناسایی شده است.

وی با بیان اینکه این سند راهکارها و راهبردهای مبارزه با فساد را عنوان کرده است، افزود: اگرچه در دوران گذشته در شهرداری تهران عزمی برای مبارزه با فساد وجود داشت اما این عزم و تلاش به صورت نقطه‌ای بود و به شکل یکپارچه و برنامه‌ریزی‌شده مسائل پیگیری نمی‌شد.

الفت پور با اشاره به تشکیل ستاد ارتقای سلامت اداری و تشکیل ۷ کارگروه تخصصی در ذیل این ستاد، عنوان کرد: ۹۷ درصد کارکنان شهرداری تهران با ما در حل معضلات و چالش‌ها همراهی می‌کنند و خوشحال‌اند که مقابل دو تا سه درصد مفسد ایستاده‌ایم.

وی با اشاره به برخی کارشکنی‌ها در راه اصلاح فرایندها در شهرداری تهران، عنوان کرد: گاهی کارشکنی‌هایی هم انجام می‌شود؛ از جمله اینکه ممکن است یک کارشناس اطلاعات اشتباه دهد یا در برخی موارد و موضوعات یک مطالعه کارشناسی به صورت اشتباهی وجود داشته باشد و یا اینکه داده‌های اشتباه و غلط ارائه شود یا اطاله اداری انجام شود که باید برای هرکدام یک برنامه‌ریزی جدا کرد.

«اعمال سلیقه» یکی از دلایل افزایش زمان صدور پروانه است

رئیس مرکز نوسازی و تحول اداری شهرداری تهران  با بیان اینکه مغز افزار تحول و پیشرفت در شهرداری تهران مرکز نوسازی و تحول اداری است که یک سال است شکل‌گرفته است، گفت: در این مرکز بر گلوگاه‌هایی تمرکز کردیم تا بتوانیم برای آنها راه‌حل معتبر پیدا کنم. 

وی تاکید کرد:  یکی از اساسی‌ترین موضوعات برای حل مسائل، بحث فرایندها است و در حوزه اصلاح فرایندها مأموریت بر عهده این مرکز گذاشته شده است.

الفت پور تاکید کرد: برای نمونه در حوزه معماری و شهرسازی از همان ابتدایی دوره جدید مدیریت شهری، شهردار تهران دستور داد مدت‌زمان صدور پروانه‌ها کاهش یابد؛ در حال حاضر صدور پروانه در شهر تهران از ۲۹۰ تا ۳۷۰ روز به طور میانگین، طول می‌کشد که این موضوع معضل بزرگی است.

رئیس مرکز نوسازی و تحول اداری شهرداری تهران یادآور شد: در حوزه کاهش زمان صدور پروانه، داده‌هایی که به دست ما رسیده، نشان می‌دهد در برخی کشورهای آسیایی صدور پروانه یک هفته تا یک ماه انجام می‌شود؛ این مسئله برای حاکمیت مهم است اما تاکنون فرایندهایش بهینه نشده و بهبود نیافته است.

وی، اعمال سلیقه و فقدان راهکارهای هوشمند در بخش‌های دولتی را یکی از موضوعات افزایش زمان پروانه ساخت دانست و افزود: سلیقه‌ها در این حوزه متفاوت است برخی در یک محله و منطقه اجازه ساخت چندطبقه دریافت می‌کنند ولی به پرونده‌های دیگری پروانه داده نمی‌شود.

به گفته الفت پور، گلوگاه‌های اصلی صدور پروانه پیدا شده‌اند و اکنون می‌دانیم چگونه آن را رفع کنیم چرا که موضوعات دقیق شناسایی شده‌اند.

وجود شبکه‌های مافیایی در بخش‌هایی از حوزه شهری

رئیس مرکز تحول اداری شهرداری تهران با یادآوری سخنان علیرضا زاکانی شهردار تهران، تاکید کرد: افشاگر فساد نیستیم بلکه مبارزه کننده در میدان با فساد هستیم.

وی ادامه داد: یک شبکه مافیایی در قالب سرویس‌دهنده و سرویس‌گیرنده در بخش‌هایی از حوزه شهری هم وجود دارند که باید با آنها مبارزه کرد و این اصلاح‌ها تا زمانی که فرایندها سیستماتیک، شفاف و هوشمند نشود، باید ادامه دارد.

الفت پور، ادغام سه اداره کل از جمله اداره کل آموزش، تشکیلات و معماری سازمانی و تشکیل مرکز نوسازی و تحول اداری را از جمله اقداماتی شکل‌گرفته برای اصلاح ساختار و فرایندها عنوان کرد و گفت: در گذشته ماموریت‌های مهم ساختاری وجود داشت که پیگیری نمی‌شد از جمله اصلاح فرایندها اما امروز این موضوع با جدیت در دست پیگیری است؛ شهرداری تهران مسائل و موضوعات «میکرویی» زیاد داشت اما بر روی مسائل و پروژه‌های «مایکرویی» تمرکز شده بود.

به گفته وی، ۲۰ سال است که بسیاری از مشکلات و مسائل کوچک‌مقیاس پُر اثر در شهرداری تهران روی زمین‌مانده است؛ این مسائل و مشکلات مزمن و ریشه‌دار شده و مبارزه با آن سخت و هزینه‌دار است.

به زودی صدور پروانه به ۶۰ روز و در ماه‌های بعد به کمتر از این زمان می‌رسد

رئیس مرکز نوسازی و تحول اداری شهرداری تهران با اشاره به تلاش شبانه‌روزی برای رفع مشکلات، اظهار کرد: از جمله مشکلات شهر تهران موضوع کاهش زمان صدور پروانه است که تا چند ماه دیگر صدور پروانه‌ها ۶۰ روزه شود و از همه مهم‌تر اینکه فرایند آن شفاف و بهینه خواهد شد و سلیقه‌ای برخورد کردن از بین خواهد رفت. پس از این زمان و با مرتفع شدن دیگر مشکلات و نظام‌مند شدن ساختار، زمان صدور پروانه به کمتر از ۶۰ روز هم خواهد رسید.

الفت پور به نبود سیستم مالی اقتصادی یکپارچه و هماهنگ در  شهرداری تهران به‌عنوان مشکل دیگر اشاره کرد که مرکز نوسازی و تحول اداری برای رفع آن تلاش می‌کند و عنوان کرد: در ماه‌های اخیر تمرکز اصلی برای کاهش زمان صدور پروانه‌ها بوده اما در شهرداری تهران سیستم مالی اقتصادی هماهنگی وجود ندارد که از اولویت‌های اصلاح فرایندی ماست؛ از لحظه درخواست‌ها تا صدور چک سیستم و نظام مشخص و منسجمی وجود ندارد. همچنین در مناطق و در کمیسیون معاملات، مناقصات و مزایدات سلیقه‌ای عمل می‌شود که قرار است این فرایند نیز بهینه شود.

وی با بیان اینکه حتی اگر یک روز زودتر خدمات بهتری به مردم ارائه شود، غنیمت است، گفت: خوشحالیم فشاری را تحمل می‌کنیم که خروجی و ثمره آن شامل حال تک‌تک شهروندان می‌شود.

الفت پور با بیان اینکه شهرداری تهران سه و نیم برابر برخی وزارتخانه‌ها از نظر منابع انسانی، منابع مالی و شرح وظایف و مأموریت است، تاکید کرد: در حال حاضر عزمی برای مبارزه با فساد وجود دارد که تاکنون بی‌سابقه بوده است؛ از منافع برخی جلوگیری می‌شود که در شهرداری تهران رگ‌وریشه دارند و برای اینکه از منافع برخی جلوگیری شده است اقدام به خبرپراکنی و ایجاد تصویر جعلی و دروغی از مدیریت شهری در رسانه‌ها و فضای مجازی می‌کنند.

وی با اشاره به هدررفت بیت‌المال و حق‌الناس در برخی حوزه‌ها اظهار کرد: در موضوع مبارزه با فساد خط قرمزی برای ما وجود ندارد گاهی برخی فشارها از جریان‌های مختلف وارد می‌شود و یا برخی درخواست‌ها هست که اجابت نمی‌شود و برایمان دردسر درست می‌کند.

رئیس مرکز نوسازی و تحول اداری شهرداری تهران تأکید کرد: راه سختی در پیش داریم و حتماً نیازمند همراهی مردم هستیم و مردم نیز دراین‌خصوص با ما همراهی خواهند کرد.

وظایف بیشتری به دفاتر خدمات الکترونیک شهر محول می‌شود

وی در ادامه به موضوع دفاتر خدمات الکترونیک به‌عنوان یکی از مصادیق مهم اصلاح فرایندها اشاره کرد و گفت: بازبینی فعالیت دفاتر خدمات الکترونیک در شهر تهران یکی از موضوعاتی است که روی آن متمرکز شده‌ایم و آیین‌نامه جدید دفاتر را ارائه خواهیم کرد.

الفت پور افزود: تلاش داریم فعالیت این دفاتر در راستای نیازهای مردم باشد؛ در حال حاضر نه دفاتر، نه شهروندان و نه شهرداری راضی نیستند. غیرحضوری شدن مراجعه به دفاتر و شفافیت فرایندهای آنها از موضوعاتی است که روی آن کار جدی کردیم.

وی با بیان اینکه ۱۲۸ خدمت در شهرداری تهران وجود دارد که می‌توان سالیانه بخش زیادی از آنها را به دفاتر کارآمد واگذار کرد، گفت: در حال حاضر در تهران  تعداد دفاتر با نیازهای مردمی همخوان نیست و باید انحصار دفاتر برداشته شود تا شاهد تحول درون دفاتر خدمات الکترونیک هم باشیم.

رئیس مرکز نوسازی و تحول اداری شهرداری تهران تاکید کرد: اصلاح فعالیت دفاتر خدمات الکترونیک به دفاتری که فعالیت آنها شفاف و عادلانه است و در آنها سلیقه‌ای برخورد نمی‌شود و از کسی درخواست رشوه نمی‌شود خواسته‌ای است که مرکز نوسازی و تحول اداری و مدیریت شهری به دنبال آن خواهد بود.

اکنون بین مردم و دفاتر خدمات الکترونیک دلال‌هایی وجود دارند که متأسفانه وجهه دفاتر را هم خراب کرده‌اند و به همین دلیل اصلاح فرایندها در دفاتر ضروری است.

الفت پور یادآور شد: تحول دفاتر باید در درون خودشان شکل بگیرد انحصار برداشته شود تعداد دفاتر بیشتر شود و فعالیت این دفاتر رقابتی گردد.

۳۰ اولویت کاری در مرکز تحول اداری شهرداری تهران

رئیس مرکز نوسازی و تحول اداری شهرداری تهران با بیان اینکه ۳۰ اولویت اصلاح فرایندی در این مرکز، احصاء شده و گروهی با انجام مصاحبه‌های تخصصی این اولویت‌ها را استخراج کرده است، گفت: اصلاح ماده ۵، ماده ۱۰۰، فرایند سرمایه‌گذاری، دفاتر خدمات الکترونیک شهر و... از اولویت‌هایی است که در دستور کار داریم.

وی با اشاره به برخی سخنان شهردار تهران، گفت: آقای زاکانی می‌گوید نه شهر فروشی می‌کنیم و نه اجازه تخلف می‌دهیم؛ شاید مردم در یک بازه زمانی از شروع برخی پروژه‌ها خوشحال شوند، اما تبعات اجرای برخی پروژه‌ها و برخی تصمیمات دامان کل شهر را درازمدت و در آینده خواهد گرفت.

الفت پور این را هم گفت که در حال حاضر شهرداری تهران ۹۰ هزار میلیارد تومان بدهی دارد و سالیانه به این عدد اضافه می‌شود اما شهرداری نمی‌تواند به دلیل بدهی در موضوعاتی که مأموریت دارد از جمله خدمات شهری و موضوعات اجتماعی ورود نکند.

به گفته وی، شهرداری تهران ابر ورشکستگی دارد، زیرا سه برابر درآمد خود را بدهکار است؛ بنابراین باید با دارا بودن ۶۰ هزار پرسنل رسمی و ۴۰ هزار پرسنل پیمانی باید از این ظرفیت خود بیشترین و بهترین استفاده را ببرد.

رئیس مرکز نوسازی و تحول اداری شهرداری تهران، تدبیر رفع مشکلات شهرداری را سخت و پیچیده و زمان‌بر دانست و گفت: طی سال‌های گذشته این مشکلات مزمن هم شده‌اند.

الفت پور با بیان اینکه در شهرداری تهران می‌خواهیم تصمیماتی را اجرا کنیم که تاکنون کمتر به آن‌ها ورود شده است، گفت: موضوع هدفمندی یارانه‌ها را به‌خاطر دارید؛ موضوعی بود که کسی به آن ورود نمی‌کرد اما همه می‌دانستند که کشور از عدم اجرای آن ضرر می‌بیند؛ ما نیز در شهرداری تهران تصمیماتی را خواهیم گرفت که در آینده بسیاری از مشکلات شهر را رفع خواهد کرد و در نهایت مردم از این تصمیمات سود می‌برند.

پایان قسمت اول

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha