پیگیر تحقق شهرداری غیرحضوری هستیم

تهران - ایرنا - رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران گفت: یکی از اولویت‌ها و سرمشق‌هایی که در دوره ششم شورای شهر از بدو ورود دنبال کرده‌ایم این بوده که شهرداری را غیرحضوری کنیم.

به گزارش ایرنا از شورای شهر تهران، احمد صادقی در دیدار با سیدامیر سیاح رییس مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار در راستای تحقق درگاه واحد صدور مجوزها و پیوستن شهرداری به این درگاه اظهار داشت: بدین معنا که هر چه بیشتر از حضور فیزیکی شهروندان در شهرداری بکاهیم تا هم خدمات مناسب‌تری به شهروندان ارائه شود و هم اینکه از هزینه‌های وارد بر شهرداری و شهروندان جلوگیری شود و نیز جلوی امضاهای طلایی و رانت‌ها گرفته شود.

رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران گفت: مدیریت شهری در دوره ششم با جدیت به دنبال هوشمندسازی فرایندها و متعاقب آن شفافیت است و اتصال به درگاه ملی صدور مجوزها گام مهمی در این راستا خواهد بود.

صادقی افزود: پیوستن به درگاه ملی صدور مجوزها تکلیف قانونی از سوی مجلس شورای اسلامی است که سبب شفافیت هر چه بیشتر می‌شود و ما در کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران با جدیت به دنبال تحقق این موضوع هستیم.

صادقی با بیان اینکه در مدیریت شهری رویکرد کار خوب، هزینه کمتر و خدمات بیشتر حکمفرماست تصریح کرد: بخشی‌نگری آفتی است که می‌تواند در روند تحقق این اقدام مهم اخلال ایجاد کند و باید در این زمینه هر چه بیشتر از بخشی‌نگری پرهیز شود و تمامی دستگاه‌ها مدیریت شهری با کمک دولت به دنبال تحقق این امر مهم باشیم.

صادقی با اشاره به تجربه موفق سامانه ۳۰۷۰ در سازمان تامین اجتماعی اظهار داشت: با راه‌اندازی این سامانه ۶۰ میلیون از مراجعات مردمی به سازمان تامین اجتماعی کاسته شده است و این اقدام را می‌توان در شهرداری تهران نیز عینیت بخشید.

رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اقدامات شورای ششم در حوزه هوشمندسازی و شفافیت گفت: تصویب تاسیس سازمان فناوری‌های نوین یکی از اقداماتی بود که در این دوره شورا محقق شده و این اقدام می‌تواند در روند هوشمندسازی اقدامات در مدیریت شهری و تحقق شفافیت موثر باشد.

وجود ۲۲ مورد مجوز در شهرداری تهران 
به گفته صادقی، اکنون در شهرداری بیش از ۲۲ مجوز وجود دارد که مدیریت شهری در تلاش است بسترهای الکترونیکی شدن صدور این مجوزها و در اختیار قرار گرفتن برای شهروندان به صورت غیرحضوری را فراهم کند که تاکنون نزدیک هشت مجوز به صورت الکترونیکی ارایه می‌شود و امیدواریم این ۲۲ مجوز به درگاه ملی صدور مجوزها متصل شوند.

وی با اعلام آمادگی مدیریت شهری در این زمینه تصریح کرد: هیچ مشکلی از این نظر نداریم و با جدیت به دنبال تحقق این امر هستیم. این در حالی است که در مناطق شهرداری نیز نزدیک به ۸۰ خدمت به شهروندان ارایه می‌شود و چه بسا این اقدام می‌تواند زمینه‌ساز الکترونیکی شدن این فرایندها در آینده‌ای نزدیک شود.

رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران گفت: انتظاری که ما از وزارت اقتصاد و امور دارایی داریم این است که در این زمینه با مدیریت شهری تقسیم کار کنند و البته از ظرفیت‌های موجود نظیر شورای عالی استان‌ها و مجمع کلانشهرها برای تسری هر چه بیشتر این موضوع استفاده کند.

شهرداری می‌تواند الگوی ۱۲۰۰ شهر در اتصال به درگاه ملی صدور مجوزها باشد
رییس مرکز ملی مطالعات ، پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت اقتصاد و امور دارایی نیز در این دیدار گفت: اتصال صدور مجوزها به درگاه ملی و واحد یک تکلیف قانونی نه تنها برای تهران بلکه برای همه شهرها است و این امر می‌تواند گام مهمی در جهت شفافیت در صدور مجوزها باشد.

سیدامیر سیاح افزود: البته در قانون تعریفی که از مجوزها شده وسعت بسیاری دارد و ما باید در ابتدا دامنه تعریف مجوزها را مشخص کنیم، آنچه در قانون آمده این است که هر مدرکی که سبب تولد یا رشد کسب و کارها شود که این تعریف شامل استعلامات آب و برق تا مسایل دیگر می‌شود بنابراین دامنه این موضوع باید مشخص شود.

سیاح گفت: در کل کشور بیش از ۴۸ مجوز را احصا کرده‌ایم که بخش عمده‌ای از مجوزها صنفی هستند.

وی ادامه داد: نکته حایز اهمیت در این زمینه این است که آنچه در عمل اتفاق می‌افتد با آنچه قرار است بارگزاری شود کاملا منطبق باشد یعنی مدارکی اضافه بر آنچه که در سامانه بارگزاری می‌شود از شهروندان خواسته نشود.

رییس مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت اقتصاد و دارایی گفت: اگر شهرداری تهران در این زمینه تعجیل کند و به درگاه ملی صدور مجوز ها متصل شود و ۲۲ مجوز خود را به این درگاه وصل کنند الگویی برای تمامی شهر ها (۱۲۰۰ شهر) خواهد شد و این کار بزرگی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha