انتقاد تند رئیس کمیته بین‌المللی المپیک از محرومیت تنیسورهای روسیه در ویمبلدون

تهران- ایرنا- رئیس کمیته بین‌المللی المپیک با انتقاد از مسئولان تنیس ویمبلدون در ممنوع کردن حضور تنیسورهای روسیه و بلاروس در این رویداد، تاکید کرد که فدراسیون‌های بین‌المللی باید علیه مداخله دولتی موضع بگیرند.

به گزارش ایرنا، «توماس باخ» روز چهارشنبه نسبت به نفوذ دولت‌ها در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با حضور ورزشکاران روسیه و بلاروس در مسابقات بین‌المللی هشدار داد و در جریان مجمع عمومی اتحادیه فدراسیون‌های بین‌المللی المپیک تابستانی(ASOIF) گفت که این نهاد یا باید به تشخیص خود به جنگ جاری در اوکراین پاسخ دهد و یا اینکه خطر «تبدیل شدن» به ابزاری سیاسی را بپذیرد.

وی در جریان این مجمع در لوزان سوئیس گفت: ما به دلیل نقشی که داریم، نیازمند احترام دولت‌ها هستیم. به دوستانمان در تنیس نگاه کنید، در پاریس تنیسورهای روس می‌توانند به عنوان ورزشکار بی‌طرف بازی کنند و در رقابت‌های ویمبلدون در لندن، دولت می‌گوید که هیچ راهی برای چنین امری وجود ندارد و اگر ما چنین اجازه‌ای بدهیم، آنگاه بازنده خواهیم بود. اگر دولت‌ها باتوجه به منافع سیاسی خود تعیین کنند که چه کسی می‌تواند و چه کسی نمی‌تواند در مسابقات شرکت کند، شما چطور تضمین می‌کنید که رقابت ورزشی که برگزار می‌کنید، عادلانه خواهد بود؟!

وی افزود: با باز کردن راه این کار، امروز روسیه و بلاروس هستند و فردا کشور شما؛ در دنیا هیچ کشوری وجود ندارد که مورد علاقه تمام دولت‌ها باشد. این اتفاق خلاف تمام اصول ماست و اگر تصمیم‌گیری را به دولت‌ها واگذار کنیم آنگاه به ابزاری سیاسی بدل شده و دیگر نمی‌توانیم رقابتی عادلانه را تضمین کنیم.

باخ تاکید کرد که محرومیت کمیته بین‌المللی المپیک علیه تیم‌های روسیه و بلاروس به این دلیل اعمال شده که روسیه از آتش‌بس المپیک تخطی کرده و این موضوع قبل از المپیک ۲۰۲۲ پکن از سوی سازمان ملل تایید شده است. بنابراین اقدامات سختگیرانه علیه کسانی که مسئول نقض آشکار آتش‌بس المپیک هستند، تنها متوجه دولت‌ها است. هر کسی که از این جنگ حمایت می‌کند، نه تنها قابل تحریم است بلکه باید تحریم شود اما حقوق کسانی که از جنگ حمایت نمی‌کنند باید محترم شمرده شود و این کار باید براساس مقررات داخلی کشورها و قوانین بین‌المللی انجام شود. برای اخذ گذرنامه هیچ تحریم وجود نداشته و نباید داشته باشد.

باخ اذعان داشت که حذف ورزشکاران روسیه و بلاروس از مسابقات، اقدامی پیشگیرانه بوده است.

رئیس کمیته بین‌المللی الپمپیک تصریح کرد: در تعدادی از کشورها احساسات شدیدی علیه مردم روسیه و بلاروس وجود دارد و نمی‌توان در مسابقات بین‌المللی امنیت آنها را تامین کرد و آنها به شدت در معرض اقدامات خصمانه قرار دارند. غرفه روسیه در نمایشگاه جهانی مورد حمله قرار گرفت و سپس مسئولان غرفه روسیه به دیگر غرفه‌ها حمله کردند و این چیزی نیست که در رویدادهای بین‌المللی خواستار آن باشیم.

باخ همچنین ممنوعیت حضور ورزشکاران روسیه و بلاروس را به فدراسیون‌های بین‌المللی توصیه کرده و این در حالی است که نهادهای حاکم بر تنیس اجازه حضور ورزشکاران روسیه و بلاروس را به عنوان بازیکن بی‌طرف صادر کرده‌اند.

وی در ادامه پیش‌بینی کرد که دنیای سیاست پس از جنگ اوکراین «تفرقه‌انگیزتر» خواهد بود.

براساس گزارش سازمان ملل متحد، از زمان آغاز جنگ روسیه علیه اوکراین، دست کم ۴هزار و ۲۵۳ غیرنظامی در اوکراین کشته و بیش از ۶.۸ میلیون نفر مجبور به ترک این کشور شده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha