۱۹ خرداد ۱۴۰۱، ۹:۲۴
کد خبرنگار: 948
کد خبر: 84782387
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۵۸ میلیارد تومان وجوه خرید تضمینی گندم در خراسان شمالی پرداخت شد

بجنورد- ایرنا- سرپرست شعب بانک کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۶۱ میلیارد تومان گندم انبارشده از سال گذشته در این استان خرید تضمینی شد که از این مبلغ؛ ۵۸ میلیارد تومان با عاملیت بانک کشاورزی پرداخت شد.

سیدمحمود سیدالحسینی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برداشت گندم در خراسان شمالی هنوز آغاز نشده است و ۵۳ هزار تُن از این محصول راهبردی که توسط کشاورزان ذخیره شده بود با نرخ خرید تضمینی سال زراعی جاری خریداری شد.

وی تصریح کرد: آمار نشان می دهد که با وجود بارندگی های خردادماه در سالجاری و سطح زیرکشت گندم برداشت این محصول در سال زراعی جاری امیدوار کننده باشد چرا که در این صورت منابع و میزان تسهیلات پرداختی بانک کشاورزی نیز افزایش می یابد.

سرپرست شعب بانک کشاورزی خراسان شمالی افزود: تامین منابع مالی بخش کشاورزی با اولویت تسهیلات به محصولات راهبردی مثل گندم، دانه های روغنی، واحدهای تولیدی کشاورزی، تامین نقدینگی، صنایع تبدیلی گلخانه ها و ماهی در قفس در اولویت‌های این بانک است.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح ۳۰۰ هزار هکتار را اراضی زراعی و مابقی را باغ تشکیل می دهد که حدود ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی  محسوب می شود.

کشاورزان این استان امسال در سطح ۴۷ هزار هکتار اراضی گندم آبی، ۹۴ هزار هکتار گندم دیم، ۲۶ هزار و ۵۰۰ هکتار جو آبی و ۲۳ هزار و ۲۰۰ هکتار جو دیم کشت کرده اند و پیش بینی می‌شود امسال گندم‌کاران استان ۱۶۵ هزار تن محصول تولید کنند که حدود ۷۰ هزار تن آن را به دولت بفروشند.

گندمکاران استان در سال گذشته ۱۱۲ هزار تن محصول از کشتزارها برداشت کردند که پیش بینی می شود امسال تولید گندم نسبت به پارسال ۱۰ درصد افزایش داشته باشد با این وجود خرید این محصول استراتژیک نیز در این بازه زمانی ۱۳۰ درصد افزایش خواهد یافت.

برداشت و خرید گندم از کشاورزان خراسان شمالی از نیمه خردادماه آغاز می شود و بارندگی های خردادماه امسال امید زیادی را به کشاورزان این خطه داد و طبق پیش بینی هواشناسی بارندگی در اردیبهشت ماه مناسب خواهد بود که باعث افزایش عملکرد ۳۰ تا ۴۰ درصد اراضی دیم می شود.

 ۲۴ مرکز برای خرید گندم مازاد بر مصرف کشاورزان استان سازمان دهی شد و این مکان ها از اکنون در حال تدارک برای تحویل گرفتن محصول کشاورزان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha