احیای طرح‌ها و بازگویی چالش‌های فرهنگ و هنر سمنان در میزبانی از وزیر ارشاد

سمنان - ایرنا - سفر یک روزه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان سمنان، علاوه بر بازفعال شدن پنج طرح راکد عمرانی استان، امیدواری‌هایی را برای رفع مشکلات و مطالبات اهالی فرهنگ و هنر این استان ایجاد کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ساعت هشت و ۳۰ دقیقه صبح پنجشنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۱، استان سمنان برای نخستین بار میزبان محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزهم شد تا در سفری یک روزه با برنامه‌های فشرده کاری، پیگیر مطالبات حوزه فرهنگ و هنر این استان باشد.

بازدید و بازفعال کردن پنج طرح راکد استان سمنان در حوزه فرهنگ، حضور در آیین اختتامیه کنگره نکوداشت آیت‌الله سید محمد شاهچراغی، حضور در گردهمایی فعالان جبهه فرهنگ انقلاب دامغان، شرکت در آیین تجلیل از برگزیدگان دوسالانه کتاب استان سمنان و آیین پایانی نهمین جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال رضوی در این استان برنامه‌های وزیر ارشاد در این استان بود.

بازفعال‌شدن طرح‌ها و بازگویی چالش‌های فرهنگ و هنر استان سمنان در میزبانی از وزیر ارشاد

ساخت پنج مجتمع فرهنگی استان سمنان با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بازفعال شد

در نخستین اقدام، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از حضور در سمنان، مراحل ادامه ساخت و ساز پنج مجتمع فرهنگی هنری استان سمنان که سال‌ها پیش کلنگ زنی شده اما به دلیل کمبود اعتبار متوقف شده بود، در راستای توجه دولت سیزدهم به مناطق کم‌برخوردار و تکمیل طرح‌های ناتمام  با اختصاص ۷۶۰ میلیارد ریال اعتبار بازفعال کرد.

پنج مجتمع فرهنگی و هنری استان سمنان، واقع در ایوانکی، آرادان، شهمیرزاد، بیارجمند و کلاته که حدود ۱۰ سال پیش آغاز شد، در سفر استانی رئیس جمهور اعتبار گرفت و در سفر امروز وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرای آن دوباره آغاز شد.

به هرکدام از این طرح‌ها ۱۵۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافت و مقرر شد که در صورت تخصیص به موقع اعتبارات، تا سه سال آینده تکمیل و افتتاح شوند.

دولت سیزدهم ۴۵۰۰ میلیارد تومان به مصوبات فرهنگی اختصاص داد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین آغاز به کار مجدد ۵ طرح عمرانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان در سالن شهید فهمیده شهرستان آرادان گفت: بالغ بر چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان مصوبه تا کنون در دولت مردمی آیت الله رییسی در حوزه فرهنگ رقم خورد.

وی افزود: دولت به دنبال تحقق عدالت فرهنگی در سطح کشور است و یکی از مهمترین دغدغه های دولت وجود بالغ بر ۱۱۰ هزار طرح نیمه تمام در کشور است.‌

اسماعیلی با بیان اینکه در دولت سیزدهم هیچ پروژه ای کلنگ‌زنی نخواهد شد تا پروژه های نیمه تمام موجود تعیین تکلیف شود، تاکید کرد:‌ هدفگذاری اصلی تقویت و استفاده از ظرفیت های سنتی و اصیل ایران اسلامی است.

سرود «سلام فرمانده» نماد ریشه‌های عمیق فرهنگی کشور است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس بازفعالی این پنج طرح، برای شرکت در آیین اختتامیه کنگره نکوداشت آیت‌الله شاهچراغی امام جمعه سابق سمنان در سالن هلال احمر این شهر حضور یافت.

بازفعال‌شدن طرح‌ها و بازگویی چالش‌های فرهنگ و هنر استان سمنان در میزبانی از وزیر ارشاد

اسماعیلی در این آیین گفت: دشمن این همه تهاجم فرهنگی می‌کند اما یک سرود «سلام فرمانده» چنین شوری در کشور ایجاد می‌کند و این نشان‌دهنده ریشه‌های عمیق فرهنگی کشور است.

وی بیان کرد: اگر کسانی نباشند که از انقلاب و مردم دفاع کنند، دشمن از همین راه به اهداف تهاجم فرهنگی خود خواهد رسید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: همه فعالیت های فرهنگی در دولت سیزدهم،  معطوف به ارتقا زیرساخت‌هایی است که خروجی آن شخصیت‌هایی باشد که از ارزش‌های فرهنگی و مذهبی مردم پاسداری کنند.

اسماعیلی بیان کرد: آیت‌الله شاهچراغی تنها متعلق به استان سمنان نیست بلکه یک چراغ روشن برای جهان تشیع است و اساس پایداری مکتب اهل بیت وابسته به چنین عالمانی است و اگر اینچنین افرادی نباشند، دشمن به اهداف خود می‌رسد ولی عالمان دژهای مستحکم در دفاع از توحید نبوت و امامت هستند.

رئیس جمهور: آیت الله شاهچراغی الگوی اخلاق‌ و خدمتگزاری خالصانه است

استاندار سمنان نیز در این آیین پیام رئیس جمهور در خصوص آیت‌الله شاهچراغی را خواند و  این عالم را الگوی اخلاق‌مداری و خدمتگزاری صادقانه بیان کرد.

آیت الله سیدابراهیم رئیسی در این پیام گفت: عالمان راستین در تاریخ اسلام همواره نماد مقاومت و ایستادگی و اسوه حیات طیبه و الگوی مجاهدت و ساده‌زیستی بوده اند.‌ تجلیل از مقام شامخ آیت‌الله سید محمد شاهچراغی " دامت برکاته " تجلیل از مقام عالمی است که در بلندای مراتب علم و معرفت  ،سفر عرفانی خویش را تکمیل کرده و آموزگار اخلاق و ساده‌زیستی بوده است.

وی در این پیام افزود: ایشان در طول قریب به نیم قرن مجاهدت خود در نهضت امام خمینی(ره) و در مسئولیت‌های مختلف در نظام مقدس جمهوری اسلامی به عنوان لنگرگاه انسجام و وحدت مردم عزیز استان سمنان وظیفه و تکلیف خویش را به نیکی ادا نموده اند.

تالار مرکزی سمنان می‌تواند میزبان رویدادهای ملی شود

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بعد از اختتامیه کنگره نکوداشت ایت‌الله شاهچراغی، از روند احداث تالار مرکزی سمنان با ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی بازدید کرد.

بازفعال‌شدن طرح‌ها و بازگویی چالش‌های فرهنگ و هنر استان سمنان در میزبانی از وزیر ارشاد

وی در جریان این بازدید گفت: تالار مرکزی سمنان در آینده می تواند میزبان رویدادها و جشنواره های مهم ملی و کشوری باشد و سازه مهم و بزرگی است که می تواند برای کشور خدمات ارزنده داشته باشد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان درباره این طرح به ایرنا گفت: مقرر است با تخصیص سالی ۵۰۰ میلیارد ریال، فاز اول تالار مرکزی سمنان تا سه سال آینده افتتاح شود. در حال حاضر فونداسیون این طرح کامل و دیوارها بتن‌ریزی شده است و اجرای اولین طبقه به زودی آغاز می‌شود.

صیانت از احکام الهی در حوزه هنر خط قرمز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سفر خود، برای نشست با فعالان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی شهرستان دامغان، در سالن منوچهری مجتمع فرهنگی هنری شهید شاهچراغی این شهر حضور یافت و گفت: حمایت از حوزه هنر در چارچوب احکام دینی در دستور کار و صیانت از مرزهای احکام الهی در حوزه هنر نیز خط قرمز این وزارتخانه است.

اسماعیلی افزود: انقلاب اسلامی ایران با هنرمندان ارتباط و تعاملی خوب دارد و بر این باوریم که جریان فرهنگ و هنر باید باشد تا معارف دینی امکان ظهور پیدا کند و در این راستا ما با زبان صریح از حوزه فرهنگ در چارچوب احکام دینی و اسلامی حمایت می کنیم.‌

وی با بیان اینکه از ابتدای آغاز به کار دولت مردمی آیت الله رئیسی، حوزه فرهنگ‌ به صورت ویژه دیده شده است، گفت: براساس مصوبه کارگروه فرهنگی دولت، همه مصوبات و لوایح دولت سیزدهم الزاما باید دارای پیوست فرهنگی باشد.‌

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به دغدغه‌های مسئولان و هنرمندان شهرستان دامغان‌ اشاره کرد و گفت: دغدغه‌ها و موارد مطرح شده توسط مسوولان و هنرمندان شهرستان تا حد امکان پیگیری و رسیدگی می‌شو استاندار: همدلی مردم استان سمنان عامل رفع مشکلات است.

استاندار: همدلی مردم استان سمنان عامل رفع مشکلات است

استاندار سمنان نیز در این نشست گفت: همدلی و همراهی مردم در زمینه‌های مختلف و وحدت بین مسوولان در سطح استان سمنان، عاملی مهم برای سهولت در رفع مشکلات منطقه است.

سید محمد رضا هاشمی افزود: به برکت سفر آیت الله رییسی و دولتمردان دولت سیزدهم به استان سمنان، ۱۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار از محل این سفر به استان سمنان اختصاص یافت.

وزارت ارشاد با برنامه‌ریزی اصولی بر مشکلات فرهنگی غلبه کند

دبیر جبهه فرهنگی استان سمنان و امام جمعه دامغان نیز در این نشست گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ریل گذاری و برنامه ریزی صحیح و هدفمند، مشکلات فرهنگی را رفع کند.

حجت الاسلام محمدحسن رستمیان افزود: امروز با دلسوزی و تلاش جهادگونه دولت سیزدهم، روزنه امید برای مردم باز شده است و در عرصه فرهنگ نیز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید ریل گذاری لازم را انجام دهد تا بر همه مشکلات فرهنگی غلبه کنیم.

بازفعال‌شدن طرح‌ها و بازگویی چالش‌های فرهنگ و هنر استان سمنان در میزبانی از وزیر ارشاد

طبق آمار ۴۳ درصد ایرانیان کتاب می خوانند

مقصد بعدی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفر به استان سمنان، فرهنگسرای بهمن شاهرود برای حضور در آیین اختتامیه پنجمین دوسالانه کتاب برتر استان سمنان بود.

وی در این آیین گفت: آخرین پیمایش درباره میزان مطالعه مردم ایران در فروردین امسال نشان می دهد، طبق آمار ۴۳ درصد ایرانیان کتاب می خوانند و میزان مطالعه روزانه ۳۰ دقیقه است.

اسماعیلی افزود: مردم ایران بسیار فرهنگی هستند، اما در این زمینه برخی آمارهای اشتباه از منابع نامعتبر در مورد سرانه مطالعه به مردم داده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در پیمایش انجام شده مشخص شد حدود ۶۵ درصد جامعه هدف اهل مطالعه هستند، ابراز داشت: پس از خارج کردن کتاب‌های آموزشی و ادعیه، به این نتیجه رسیدیم که ۴۳.۵ درصد مردم اهل کتابخوانی هستند.

مهمترین خواسته مردم شاهرود در حوزه فرهنگی تکمیل مصلی است

فرماندار شاهرود نیز در این آیین گفت: مهمترین نیاز فرهنگی شاهرود تکمیل مصلی نماز جمعه است که تاکنون بخش قابل توجهی از اعتبارات ساخت آن نیز به همت مردم این شهر تأمین شده است.

ابوطالب جلالی اظهار داشت: مصلی شاهرود با زیربنای هفت هزار متر مربع مجموعه ای چندمنظوره برای برگزاری رویدادهای فرهنگی است و برای تکمیل گام نخست آن به حدود ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

وزیر فرهنگ و ارشاد در پاسخ به این مطالبه فرهنگی مردم شاهرود با تأکید بر اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فقط ساخت و اتمام مصلی‌هایی را که دارای فضاهای فرهنگی و هنری باشند مورد حمایت قرار می‌دهد، اظهار داشت: دولت مصمم است که حوزه فرهنگ و هنر به جایگاه واقعی خود برسد.

سالانه بیش از هزار جلد کتاب در استان سمنان چاپ می‌شود

استاندار سمنان نیز در این آیین گفت: هزار نویسنده در استان سمنان فعال هستند که سالانه بیش از هزار جلد کتاب چاپ و منتشر می‌کنند.

هاشمی اظهار داشت: سمنان به عنوان یک استان دانشگاهی حدود ۷۰هزار دانشجو دارد و سطح سواد این استان نیز از میانگین کشوری ۱.۸ درصد بیشتر است.

بازفعال‌شدن طرح‌ها و بازگویی چالش‌های فرهنگ و هنر استان سمنان در میزبانی از وزیر ارشاد

گسترش کتابخانه‌های عمومی در دستور کار است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان این آیین در جمع خبرنگاران از عزم جدی این وزارتخانه برای گسترش کتابخانه‌های عمومی در کشور به ویژه در شهرهای بدون کتابخانه خبر داد.

اسماعیلی اظهار داشت: هم اکنون سه هزار و ۷۰۰ کتابخانه عمومی در کشور فعال است و این تعداد باید افزایش یابد و در مدت کوتاه روی کار آمدن دولت مردمی نیز کتابخانه‌هایی در چند مرکز استان افتتاح شد.

نگاه واقع‌بینانه به وضعیت فرهنگ کشور دستاوردهای بزرگ برای آینده رقم می‌زند

حضور در آیین اختتامیه نهمین جشنواره رسانه‌های دیجیتال رضوی آخرین برنامه این سفر فشرده بود که اسماعیلی بدین منظور در تالار تئاتر شهر سمنان حاضر شد.

وی در این آیین گفت: با افراط و تفریط در نمایش وضعیت فرهنگی کشور مخالفیم و نگاه واقع‌بینانه دستاورد بزرگی برای آینده فرهنگ کشور است و با دیدن دستاوردها در کنار کاستی‌ها می‌توان برنامه‌ریزی دقیق برای آینده داشت.

اسماعیلی بیان کرد: به عنوان یک کارشناس حوزه فرهنگ، به آینده فرهنگ و هنر کشور خوشبین هستم.

وی افزود: محل نگرانی در بسیاری از شاخص‌های مذهبی کشور وجود دارد اما وضعیت کشور از دهه‌های گذشته بهتر است و نباید از داشته‌های خود غافل شویم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: عده‌ای با سیاه‌نمایی می‌خواهند امیدها را از بین ببرند اما آمار بالای شرکت در جشنواره‌های کتابخوانی، استقبال از نمایشگاه بین‌المللی کتاب و جشنواره رسانه‌های دیجیتال رضوی نشان‌ دهنده جایگاه بالای فرهنگ و مذهب بین مردم است.

بازفعال‌شدن طرح‌ها و بازگویی چالش‌های فرهنگ و هنر استان سمنان در میزبانی از وزیر ارشاد

دریافت اثر از تمام بسترهای مجازی آثار نهمین جشنواره رسانه‌های دیجیتال رضوی را افزایش داد

سرپرست معاونت نظارت و هدایت فرهنگی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای نیز در این آیین گفت: راهبردی که در جشنواره رسانه‌های دیجیتال رضوی (آهوان) امسال انجام و موجب شد تعداد آثار با رشدی چشم‌گیر به ۴۵ هزار اثر برسد، این بود که دریافت آثار به بستر خاصی محدود نشد و در هر فضا و بستر داخلی و خارجی ممکن بود.

محمدصادق افراسیابی بیان کرد: بیشتر مردم ایران مذهبی هستند و قشر مذهبی همواره قدرتمند بودند و هستند اما چون گاهی مطالبه‌گری ضعیف است، کوتاهی می‌شود و اگر مطالبه‌گری به درستی از سامانه‌ها انجام شود، محتواها به سمت اسلامی شدن پیش می‌رود.

سرود «سلام فرمانده» نشان‌دهنده وجود امید به آینده فرهنگ کشور است

نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین بیان کرد: رمز پیروزی حزب‌الله لبنان در برابر اسرائیل توسل به ائمه اطهار(ع) بود و در این برهه حساس ائمه چراغ راه هستند.

عباس گلرو بیان کرد: در جامعه مشکلات فرهنگی زیادی وجود دارد و بار مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سنگین است اما با حمایت مجلس شورای اسلامی این مشکل حل می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha