بندر سیریک دارای گمرک بوده اما با فاصله از این بندرگاه قرار داشته است که بنا شده به محل مجتمع بندری انتقال یابد.
محمدرضا پاکروان روز دوشنبه در بازدید از اسکله و مجتمع بندری سیریک افزود: جانمایی لازم برای استقرار اداره گمرگ و اداره بندر و راه اندازی درب ورود و خروج این مجتمع بندری انجام شده که در یک تا ۲ ماه آینده این مراحل به سرانجام میرسد.
وی ادامه داد: سیریک با توجه به موقعیت جغرافیایی خود میتواند محل مناسبی برای توسعه و رونق صادرات کالاهای غیر نفتی و شکوفایی ظرفیتهای بخش خصوصی و احیا و افزایش رونق اقتصادی باشد.
وی اضافه کرد: نزدیکی بندر سیریک با کشورهای حاشیه حوزه خلیج فارس، برخورداری شهرستان از موقعیت راهبردی، وجود دومین اسکله بزرگ هرمزگان در سیریک زمینه هایی است که میتوان در راستای بهبود معیشت و بالا بردن سطح رفاه مردم بیشتر مورد استفاده قرار گیرد.
بندر سیریک یکی از مبادی صادرات کالا به کشورهای حاشیه خلیج فارس و همچنین کشور عمان محسوب میشود و نخستین محموله کالای غیرنفتی از بندر چندمنظوره سیریک با ظرفیت ۱۲۰ تن خردادماه سال ۱۳۹۹ به کشور عمان صادر شد که شامل آب معدنی، دوغ و خشکبار بود.
همچنین حمیدرضا محمدحسینی تختی، مدیر بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق هرمزگان چهارم خرداد در خصوص مجتمع بندری سیریک گفته، بندر سیریک که عملیات احداث اسکله چند منظوره شمع و عرشه آن در حال اتمام و بهرهبرداری است با عملکردی افزون بر ۲۲ هزار تن در سال ۱۴۰۰ از فرصت مناسبی برای کاپوتاژ مواد معدنی به سایر جزایر برخوردار است.
کاپوتاژ (کابوتاژ) یا کران بری (cabotage)، حمل کالا از گمرک یک کشور به گمرک دیگر همان کشور از راه دریا یا رودخانههای مرزی است.
امروزه این حمل و نقل به صورت هوایی، خطوط ریلی و جادهای نیز امکانپذیر است، کاپوتاژ به روش حمل هوایی عبارت است از حمل و نقل مسافر، کالا یا محمولههای پستی بین مبدا و مقصدی که در یک کشور باشد.
کالاهایی که از راه دریا یا رودخانه به مناطق آزاد حمل میشوند، اگر برای استفاده در این مناطق باشند شامل مقررات کران بری میشوند، در زمان ورود مجدد کالای کاپوتاژ، نیازی به پرداخت عوارض گمرک و سود بازرگانی نیست، ولی هزینههای گمرکی باید پرداخت شود.
شهرستان ۴۵ هزار نفری سیریک در ۱۷۵ کیلومتری شرق استان هرمزگان قرار دارد.
نظر شما