۱۱۰ طرح در مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی مطالعه شد

اراک - ایرنا - رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: ۱۱۰ طرح تحقیقاتی در مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی این استان سال گذشته مورد مطالعه قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، «غلامرضا گودرزی» روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران، افزود: این تحقیقات در حوزه‌های مختلف باغی، زراعی، گیاه پزشکی، خاک و آب، منابع طبیعی، علوم دامی، آبخیزداری، اقتصادی، اجتماعی، فنی و مهندسی انجام شده‌ است.

وی طرح‌های فنی و مهندسی را در حوزه‌های مختلف از جمله توسعه گلخانه‌ها و توسعه سامانه‌های آبیاری نوین در اراضی کشاورزی استان مرکزی عنوان کرد و ادامه داد: ۴۳ طرح پایه در این زمینه سال گذشته انجام و نتایج یافته‌های این طرح‌ها به کشاورزان منتقل شده‌ است.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی خاطرنشان کرد: ۲ جلد کتاب سال گذشته در خصوص کشاورزی توسط این مرکز چاپ شد و کشاورزان پیشرو و بهره‌برداران برای انتقال یافته‌های طرح‌های تحقیقاتی مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی در عرصه‌ها حضور یافته و نتایج طرح‌ها برای انتقال به سایر کشاورزان در اختیار آنان قرار گرفت.

گودرزی یادآور شد: ۴۳ طرح از مجموع طرح‌های تحقیقاتی که سال گذشته در این مرکز انجام شد ، پایان یافته و نتایج آن به کشاورزان نیز منتقل شده است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی با یادآوری معرفی ۱۲ رقم جدید در این مرکز افزود: یک رقم صنوبر، سه رقم گندم، ۲ رقم گندم دیم، ۲ رقم جو و چهار رقم لوبیا بوده است.

گودرزی خاطرنشان کرد: مصرف آب در رقم صنوبر معرفی شده توسط این مرکز علاوه بر افزایش عملکرد از ۱۸ هزار متر مکعب در سال به حدود ۹ هزار متر مکعب کاهش یافته است.

وی ادامه داد: با توجه به آب بر بودن گیاه لوبیا توقف کشت این گیان در دستور کار بود که با انجام کار تحقیقاتی بر روی این گیاه در پردیس آموزش و تحقیقات لوبیای خمین، سیستم میانگین عملکرد بالا رفته و صرفه جویی هزینه تولید نیز ایجاد شده و ۲ رقم لوبیا نیز در دست معرفی برای سال جاری است.

وی اضافه کرد: توانمندی و امکانات مرکز تحقیقات جوابگوی مشکلات نیست، بنابراین استفاده از توانمندی‌های جوانان استان در اولویت کاری این مرکز قرار دارد و در این راستا استان مرکزی به عنوان هشتمین استان مرکز رشد تحت نظر پارک علم و فناوری راه اندازی کرد که البته در حال حاضر ۲۸ مرکز در سطح کشور فعالیت دارند و ۱۴ شرکت در مرکز رشد مستقر هستند که ۳ ایده دیگر نیز در دست بررسی است تا به این شرکت‌ها اضافه شوند.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی در خصوص آموزش به بهره‌برداران و لزوم توجه به این مهم بیان کرد: در این راستا سال گذشته ۱۹ هزار و ۷۰۰ نفر روز آموزش به بهره‌برداران کشاورزی ارائه شده است.

گودرزی از ایجاد مرکز رشد در مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی خبرداد و گفت: ۱۸ مرکز رشد در حوزه‌ طرح‌های فناورانه کشاورزی اکنون در این مرکز مستقر بوده و از تمامی جوانان در حوزه‌های مختلف آب و خاک، تغذیه دام، فرآورده‌های صنایع، فرآوری بخش کشاورزی می‌توانند ایده‌های خود را برای ایجاد مرکز رشد به این مرکز ارایه دهند.

وی ادامه داد: ۲ تا سه ایده اکنون در مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی در حال بررسی است که بیشتر این ایده‌ها در خصوص تغذیه دام، گیاهان دارویی، تولید محصولات ارگانیک و کشت بافت می باشد.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی با یادآوری واگذاری آموزش به مرکز تحقیقات از سال ۹۴ تاکنون گفت: واگذاری آموزش به کشاورزان در راستای بهره گیری از هیات علمی مرکز تحقیقات برای انتقال دانش به کشاورزان انجام شده‌است.

گودرزی افزود: آخرین دستاوردهای بخش کشاورزی به سه روش توسط مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی در اختیار کشاورزان قرار می گیرد و بر این اساس سال گذشته ۱۹ هزار و ۷۰۰ نفرروز آموزش به بهره برداران، تشکل‌های بخش کشاورزی، کارکنان وظیفه و افراد تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی(ره) این استان ارایه شده است.

وی ادامه داد: ۹۳۷ نفر از سربازان و کارکنان وظیفه سال گذشته از آموزش‌های مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی بهره‌مند شدند.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی بالا رفتن سن کشاورزان را از جمله مشکلات بخش کشاورزی عنوان کرد و گفت: تربیت کشاورزان آینده در مقطع متوسطه در دستور کار این مرکز قرار گرفته و بر این اساس هنرستان کشاورزی پردیس ساوه سال گذشته به بهره برداری رسید و ۶۳ دانش‌آموز در این هنرستان جذب شدند.

گودرزی خاطرنشان کرد: سه رشته گل و گیاهان زینتی، ماشین آلات بخش کشاورزی و گیاهان دارویی در این هنرستان تدریس می‌شود.

وی ادامه داد: برون سپاری آموزش از دیگر اقدامات مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی است و بر این اساس ۲۸۴ نفر تحت آموزش قرار گرفته اند.

رئیس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: ۳۶۰ نفر از کارکنان و ۳۷ نفر از مدیران سازمان جهاد کشاورزی این استان سال گذشته از آموزش‌های این مرکز بهره‌مند شدند و ۲ هزار و ۴۷۰ نفر روز آموزش برای کارکنان و ۳۶۰ نفر روز آموز ش برای مدیران این سازمان برگزار شده‌است.

گودرزی افزود: ۹۰ تا ۱۲۰ طرح پژوهشی در حوزه‌های مختلف منابع طبیعی، علوم دامی، آبخیزداری، علوم زراعی، فنی و مهندسی، گیاه پزشکی و خاک و آب و گواهی بذر و خالص سازی بذر سالانه در مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی انجام می‌شود.

وی با یادآوری فعالیت پردیس تحقیقات و آموزش لوبیای خمین و پردیس تحقیقات انار ساوه در استان مرکزی افزود: پردیس تحقیقات و آموزش لوبیای خمین تنها پردیس آموزش و تحقیقاتی کشور است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha