سند ارتقای سواد سلامت خراسان رضوی رونمایی شد

۲۶ خرداد ۱۴۰۱، ۱۷:۲۸
کد خبر: 84790868
سند ارتقای سواد سلامت خراسان رضوی رونمایی شد

مشهد- ایرنا- سند ارتقای سواد سلامت خراسان رضوی با هدف تلاش در جهت ارتقای دانش و سطح آگاهی مردم در حوزه سلامت تدوین و روز پنجشنبه طی مراسمی در مرکز بهداشت خراسان رضوی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد  در مراسم رونمایی از این سند گفت: تهیه سند ارتقای سلامت استان خراسان رضوی مصوبه ستاد کرونای استان را دارد و این سند به همت دانشکده بهداشت تهیه شده است.

محمد علی کیانی افزود: در دوران همه‌گیری کرونا، موضوع سواد سلامت بسیار مورد توجه قرار گرفت و ثابت شد کشورهایی که در این زمینه فعالیت بیشتری داشتند، در مدیریت کنترل و مهار این ویروس نیز موفق تر عمل کردند.

وی بیان کرد: یکی از وظایف مجموعه‌های بهداشت و درمان، تلاش در جهت ارتقای دانش و سطح آگاهی مردم در حوزه سلامت است که باید مورد توجه قرار گیرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: توجه به دانش و آگاهی سلامت‌ مردم از ضروریات جامعه است، تلاش برای ارتقای این وضعیت تنها مرتبط با حوزه بهداشت و درمان نیست، بلکه نیازمند همکاری همه سازمان‌ها است.

دکتر کیانی خاطر نشان کرد: از این رو سازمان‌ها باید نسبت به ایجاد مجموعه‌های سلامت‌ محور برای افزایش دانش و آگاهی سلامت اقدام کنند.

سطح سواد سلامت افراد جامعه پایین است

رییس دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این مراسم اظهار کرد: سند ارتقای سواد سلامت مبنای کار اجرایی شدن بسیاری از سندها است.

دکتر مهدی قلیان افزود: ممکن است امکانات فراوانی در جهت ارتقای سلامت مردم فراهم شده باشد ولی مردم اطلاع نداشته باشند، سطح سواد سلامت پایین است و این به مدرک تحصیلی هم ربطی ندارد.

وی اضافه کرد: سند ارتقای سواد سلامت استان خارج از شرح وظایف سازمان‌ها و کار اضافه نیست، در واقع نوعی استانداردسازی برای ارتقای سطح سواد سلامت است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این مراسم گفت: در ارتقای سواد سلامت باید آگاهی و نگرش عملکرد در حوزه سلامت برای هر فردی را در نظر داشته باشیم.

دکتر سید جواد حسینی افزود: برای ارتقای سواد سلامت باید دستورالعمل کلی برای تمام مطالب سلامت وجود داشته باشد، سواد سلامت، خود مراقبتی است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: در گام اول باید سواد سلامت وجود داشته باشد و پس از آن برای ارتقای آن تلاش شود.

دکتر حسینی افزود: وزارت بهداشت متولی ۲۵ تامین سلامت جامعه است و  ۷۵ درصد سلامت جامعه با کمک سایر سازمان‌ها محقق می‌شود، بنابراین اگر سواد سلامت قابل قبولی در همه ارگان‌ها و نهادها ایجاد شود، کمک بزرگی خواهد بود.

 مدیر کل بیمه سلامت خراسان رضوی نیز اظهار کرد: هزینه‌های درمان در استان و کشور هر روز افزایش می‌یابد،  هزینه سالانه در حوزه درمان در سال ۹۲ حدود ۴۳۰ میلیارد تومان و در سال ۹۹، حدود یک هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان بود اما در سال ۱۴۰۰ بیش از ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است و شاهد رشد فزاینده‌ای بوده ایم.

علیرضا رمزی افزود: امیداوریم با ارتقای سطح سواد سلامت و پیگیری‌های گروه‌ها و سازمان‌ها، هزینه‌های درمان کاهش یابد و در مسیر پیشگیری استفاده شود.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ارائه خدمات بهداشتی و درمانی در کلانشهر مشهد و ۱۵ شهرستان دیگر خراسان رضوی، ۸۰ درصد از جمعیت ۶ میلیون و ۸۷۰ هزار نفری این استان را زیر پوشش دارد. 

ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به جمعیت ۱۷ شهرستان دیگر این استان بر عهده دانشگاه‌های علوم پزشکی سبزوار، گناباد، تربت‌حیدریه و دانشکده‌های پزشکی نیشابور و تربت‌جام است.
 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha