کفه سنگین هنرمندان استانی در قیاس با پایتخت در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

تهران- ایرنا- دبیر بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با اشاره به اینکه ۴۰۵ اثر نمایشی برای حضور در این رویداد نمایشی اعلام آمادگی کردند، خاطرنشان کرد: در جشنواره امسال سهم گروه‌های نمایشی استانی در قیاس با هنرمندان تهرانی پیشرفت چشمگیری داشته است.

به گزارش خبرنگار تئاتر ایرنا، نشست خبری بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان روز شنبه- ۲۸ خرداد - با حضور امیر مشهدی عباس دبیر این جشنواره و مسعود ویژه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

انتخاب ۷۶ نمایش از ۴۰۵ اثر ارسال شده

مشهدی عباس در ابتدای این نشست با اشاره به این‌که ۴۰۵ اثر نمایشی برای حضور در گام بیست و هفتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اعلام آمادگی کردند، خاطرنشان کرد: از این میان ۷۶ اثر برای حضور در این جشنواره برگزیده شدند که پنج اثر میهمان و ۹ اثری از تئاتر دانش‌آموزی نیز در این مجموعه قرار دارند.
وی ادامه داد: برخلاف ادوار پیش که همواره شاهد کفه سنگین حضور گروه‌های نمایشی از تهران بودیم امسال۷۰ درصد آثار حاضر از استان‌های کشور هستند و ۳۰ درصد باقی‌مانده به گروه‌های نمایشی تهران اختصاص پیدا کرده که نشان‌دهنده قوت و قدرت تئاتر استان‌ها در گونه تئاتر کودک و نوجوان است.

تحقق استاندارد سازی آرزویی دیرین

مشهدی عباس همچنین با بیان این‌که جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با توجه به قرار گرفتن در رنکینگ بالای جشنواره‌های معتبر جهانی در حوزه تئاتر کودک و نوجوان نیازمند به‌روزرسانی و استانداردسازی است، خاطر نشان کرد: در این جشنواره تلاش کردیم تا علاوه‌بر بازتاب نمایش یک‌ساله فعالیت گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان گام‌های مهمی را برای استانداردسازی برداریم.

کفه سنگین هنرمندان استاتی در قیاس با پایتخت در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

وی تصریح کرد در کنار میزبانی تمامی بخش‌ها از گروه‌های حرفه‌ای تلاش کردیم با افزودن سه بخش هنرمندان زیر هجده سال که مربوط به گروه‌های دانش‌آموزی و فعال در عرصه تئاتر کودک و نوجوان فارغ از جشنواره تئاتر دانش‌آموزان وزارت آموزش‌وپرورش است. بخش تئاتر فراگیر که به فعالان و هنرمندان معلولی که از طریق توان یابی و توان‌بخشی دست به تولید آثار تئاتر حرفه‌ای زده‌اند و همچنین بخش نمایش‌های ایرانی گامی مهم برای استانداردسازی این رخداد برداشتیم.

حضور هنرمندان با توانایی‌های متفاوت

دبیر جشنواره بیست و هفتم تئاتر کودک و نوجوان خاطرنشان کرد: در کنار گروه‌های راه یافته از جشنواره تئاتر دانش‌آموزی به بخش تئاتر دانش‌آموزی این رویداد گروه‌هایی را شاهد هستیم که به‌صورت آزاد یا تحت حمایت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و شهرداری دست به تولید آثار حرفه‌ای تئاتر کودک و نوجوان می‌زنند که این‌بار آثار منتخب آن‌ها را در بخش هنرمندان زیر هجده سال قرار دادیم. همچنین در بخش فراگیر نیز هنرمندان با توانایی‌های متفاوت که تحت حمایت بهزیستی در قالب آثار توان‌بخشی به تولید تئاتر دست می‌زنند نیز در این جشنواره میزبانی کردیم.

وی تصریح کرد: همچنین همواره در گونه‌ی نمایش‌های ایرانی شاهد تولید آثاری چون خیمه‌شب‌بازی نقالی و پرده‌خوانی فضایل خوانی منقبت خوانی برای مخاطبان بزرگسال بودیم که این که در جشنواره بیست و هفتم تلاش کنیم تا گونه‌ای نمایش‌های ایرانی را بر اساس مخاطبان هدف تئاتر کودک و نوجوان و آثاری که در این حوزه تولید شده‌اند را ذیل چتر جهت این دوره جشنواره به مخاطبان ارائه دهیم.

اصلاح خلاء ۲۶ دوره قبلی

مشهدی‌عباس در ادامه این نشست با توجه به عدم مستندسازی ادوار قبلی جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان خاطرنشان کرد: خلأ مهمی که در مواجهه با سابقه این جشنواره مهم و حاضر در تقویم جهانی رخدادهای هنر نمایشی کودک و نوجوان به چشم می‌آمد طی اقدامی پژوهشی با همکاری تعدادی از پژوهشگران خوشبختانه پر شد.

وی یادآور شد: بر این اساس و طی کتابی که هم‌زمان با برگزاری این رویداد رونمایی خواهد شد تمامی اسناد ۲۶ دوره قبلی جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان از جزئی‌ترین تا کلی‌ترین موارد تدوین شده‌است که می‌تواند علاوه‌بر بازتاب سابقه این رخداد مهم در عرصه هنرهای نمایشی ایران منبعی قابل استناد برای پژوهشگران حوزه تئاتر در کشورمان باشد.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت هنری یاور جشنواره بودند

دبیر جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با اشاره به اینکه بیست‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان براساس بودجه‌ای که در سال ۱۳۹۹ برای برگزاری گام بیست‌وهفتم این رخداد تدوین شده بود برگزار می‌شود تصریح کرد: به سبب کرونا و ایجاد تأخیر در برگزاری این رخداد شاهد افزایش بودجه آن نبوده‌ایم اما معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل هنرهای نمایشی وزارت‌خانه در همراهی و همدلی با اداره کل فرهنگ و ارشاد استان همدان تلاش کردند تا با جلب حمایت‌ها و تزریق بودجه‌های مدنظر؛ نهایت همکاری و تعامل را برای برگزاری این رخداد داشته باشند.

دعوت از ۳ گروه در بخش ملل با رویکرد ویژه

مشهدی‌عباس درباره گروه‌های حاضر در بخش بین‌الملل جشنواره گفت: در ابتدا با ۹ گروه نمایشی که از گروه‌های معتبر جهانی در حوزه تئاتر کودک و نوجوان به تعامل دست پیدا کرده بودیم؛ اما تغییر تاریخ جشنواره آن‌هم دو بار به‌سبب کرونا باعث شد که نتوانیم در دوره جدید جشنواره پذیرای آن گروه‌ها باشیم.

وی افزود: بر همین اساس در جشنواره بیست‌وهفتم میزبان ۳ گروه نمایشی معتبر هستیم که این گروه‌ها با انگاره موضوعی جشنواره یعنی مسئله کیفیت؛ خلاقیت و تجلی مفهوم آموزش در آثار نمایشی در این رویداد حضور پیدا کرده‌اند.

جایگاه والای جشنواره تئاتر کودک؛ آبروی تئاتر ایران است

در ادامه این نشست خبرنگاران حاضر، پرسش‌های خود را مطرح کردند که خبرنگار تئاتر خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) چهار پرسش را خطاب به دبیر جشنواره مطرح کرد.

مشهدی‌عباس در پاسخ به پرسش نخست خبرنگار ایرنا مبنی‌بر جایگاه والای جشنواره تئاتر کودک و نوجوان میان رخدادهای بین‌المللی این‌گونه‌ی نمایشی در تقویم جهانی و عدم حمایت دیگر نهادهای دولتی و وزارتی در کنار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مسئله آن است که ما قدر این جشنواره را نمی‌دانیم و هنوز درک نکرده‌ایم که رنکینگ این جشنواره در حقیقت آبروی بالایی را برای تئاتر ایران خریده است. در کنار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیازمند حمایت دیگر نهادها نه در عرصه‌ی کمک‌های مالی بلکه در قالب برنامه‌ریزی و رسیدن به سند جامعی برای این رخداد هستیم.

وی خاطرنشان کرد: در کنار برگزاری جشنواره‌های نیمه حرفه‌ای و یا آماتوری که برخی نهادها برگزار می‌کنند همواره این خواست عنوان شده که شاهد تعامل آن نهادها با جشنواره معتبری چون جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان باشیم تا هم هزینه و هم زمان صرف‌شده برای آن جشنواره‌های نیمه‌حرفه‌ای در قالب همدلی با این رخداد؛ شأنیت و جایگاه جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان را از آن‌طور که هست بیشتر و بالاتر ببرد.

دعوت از گروه‌های بخش ملل مبتنی بر نگرش کمی نبوده است

دبیر جشناره تئاتر کودک و وجوان در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایرنا مبنی‌بر این‌که آیا دلیل دعوت از تنها سه گروه نمایشی در بخش تئاتر ملل به مسئله محدودیت بودجه بازمی‌گردد یا علت دیگری دارد گفت: نگاه ما در دعوت از گروه‌های نمایشی بخش ملل اتکا بر نگرش کمی نبوده است بلکه سعی کردیم با توجه به جو مؤلفه خلاقیت و توجه به تئاتر آموزشی سه گروه کیفی را برای این رخداد دعوت کنیم.

دبیر یک جشنواره حداقل باید چهار یا پنج سال مدیریت آن را بر عهده داشته باشد.

مشهدی‌عباس در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایرنا مبنی‌بر این‌که آیا در دوره بعدی جشنواره دبیری آن را برعهده خواهید گرفت یا خیر؟ گفت: پاسخ این سؤال را در قالب یک هنرمند و نه دبیر جشنواره می‌دهم. هنرمندها نگرشی متفاوت به تولید آثار تئاتری با دغدغه‌مندی های خاص دارند و بر همین اساس معتقدم که دبیری این رخداد باید در دستان فردی قرار گیرد که برای یک دوره چهار یا پنج سال سکان‌دار این جشنواره یا دیگر جشنواره‌های معتبر کشور باشد تا بتواند ضمن برنامه‌ریزی از تمام خواسته‌ها نگرش‌ها و داشته‌هایش برای تعالی‌بخشی آن جشنواره استفاده کند.

وی با بیان این‌که در دوره بعد حتماً همکار دیگری سکان دار این رخداد خواهد شد یادآور شد: به‌عنوان مثال طی پنج دوره‌ای که شهرام کرمی و طی چهار دوره‌ای که مصطفی رحمان‌دوست دبیری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان را برعهده داشتند شاهد بهترین و کیفی‌ترین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان طی ادوار این رخداد بودیم و امیدوارم که در ادوار بعدی نیز شاهد سکان‌داری دبیری واحد برای ادوار چهار یا پنج سال پیش رو باشیم.

یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بودجه جشنواره است

مشهدی عباس در پاسخ به پرسش چهارم و پایانی ایرنا مبنی‌بر مبلغ بودجه جشنواره گفت: کل بودجه این جشنواره یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است که از طریق اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دست ما رسیده است و مابقی این بودجه یعنی سه میلیارد و ۲۲۰ میلیون تومان را اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان برعهده گرفته است.

وی افزود: البته باید بر این مسئله تأکید کنم که دو بخش هنرمندان زیر ۱۸ سال و بخش تئاتر فراگیر که به‌ترتیب توسط آموزش‌وپرورش و بهزیستی برگزار می‌شود با بودجه این دو نهاد به‌عنوان بودجه حمایتی و کمک به جشنواره به‌عنوان بازوی یاریگر مالی این رخداد در کنار ما تامین شده ست.

بیست‌وهفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان ۱۵تیر ۱۴۰۰ خورشیدی با انتخاب امیر مشهدی عباس به‌عنوان دبیر این رخداد فعالیت خود را آغاز کرد و ششم مهرماه ۱۴۰۰ فراخوان خود را برای برگزاری در نیمه اسفند ۱۴۰۰ منتشر کرد. اما به دلیل شیوع کرونا دو بار تاریخ این جشنواره از نیمه اسفند ۱۴۰۰ به اردیبهشت ۱۴۰۱ و در نهایت اول تا ششم تیرماه ۱۴۰۱ تغییر کرد.

۷۶ نمایش حاضر در جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در ۱۴۶ نوبت اجرایی طی ایام برگزاری جشنواره به صحنه خواهند رفت. هنرمندان ۲۸ شهر کشور در این رخداد حضور دارد که تهران با ۱۱ اثر همدان و مشهد با ۷ نمایش و کرج و شیراز با ۴ اثر نمایشی به‌ترتیب رتبه‌های اول تا سوم پرتعدادترین هنرمندان حاضر در این رخداد را به خود اختصاص دادند. همچنین در این دوره جشنواره پانزده کارگاه تخصصی با حضور پنج استاد ملی و بین داخلی و بین‌المللی برگزار خواهد شد.

بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان در یک نگاه

به گزارش ایرنا، بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، از اول تا ششم تیرماه سال ۱۴۰۱ با شعار «تئاتر، پرواز پروانه‌های خیال» در شهر تاریخی همدان برگزار می‌شود.

بیست و هفتمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان با حضور ۷۰ گروه نمایشی داخلی و خارجی برگزار می شود، ۵۰۰ اثر از گروه های نمایشی داخلی و خارجی به جشنواره ارائه شد که پس از داوری اولیه ۷۰ گروه نمایشی به این دوره از جشنواره راه یافتند. در این دوره از جشنواره گروه های نمایشی از پنج کشور ایتالیا، یونان، ارمنستان، ترکیه و عراق حضور دارند و با دیگر راه یافتگان به این رویداد رقابت می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha