مترو تهران ۱۴۶۷ واگن کسری دارد

تهران - ایرنا - معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با بیان اینکه در حال حاضر سر فاصله خطوط، ۳/۵ دقیقه است، گفت: برای رسیدن به سر فاصله ۲ دقیقه، یک هزار و ۴۶۷ واگن کسری داریم.

به گزارش ایرنا مجتبی شفیعی روز یکشنبه با حضور در جلسه شورای اسلامی شهر تهران به ارائه گزارشی از فعالیت قرارگاه حمل و نقل عمومی و پاک شهر تهران پرداخت و اظهار داشت:  از دهه ۵۰ تهران با ترافیک و آلودگی هوا مواجه بوده است و هیچ زمانی شرایط مطلوبی نداشته است.

وی با اشاره به تجربه جهانی سه رویکرد راهبردی، توسعه حمل و نقل عمومی، توسعه حمل و نقل پاک و مدیریت تقاضا را به عنوان سه رویکرد موثر در مدیریت ترافیک عنوان کرد.

شفیعی در رابطه با قرارگاه‌ها توسعه حمل و نقل عمومی و پاک گفت: این قرارگاه تشکیل شده و تاکنون چهار جلسه تشکیل و ۵۹ محور عملیاتی برای آن  طراحی شده است.

معاون حمل و نقل عمومی شهردار تهران اظهارداشت: تعداد کل واگن مترو ۱۵۲۱ دستگاه است که از این تعداد ۲۶۰ واگن دو طبقه، ۶۶ لوکوموتیو و  ۱۱۹۵ واگن یک طبقه داریم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سر فاصله خطوط، ۳/۵ دقیقه است، گفت: برای رسیدن به سر خط دو دقیقه، ۱۴۶۷ واگن کسری داریم.

شفیعی گفت: در حال حاضر/۲۴۴/۵ کیلومتر خط مترو با تعداد ۱۴۳ ایستگاه فعال هستند.

معاون شهردار تهران درباره خطوط اتوبوسرانی نیز متوسط عمر حمل و نقل عمومی را ۱۰ سال و بخش خصوصی را ۱۵ سال دانست و گفت که از ۵۰۱۷ دستگاه اتوبوس حدود ۲هزار و ۲۷۴ دستگاه اتوبوس فعال هستند و ۳۰۳ دستگاه مینی بوس نیز فعالیت دارند.

وی، تعداد تاکسی های شهر تهران را ۷۸ هزار و ۷۸۴ دستگاه عنوان کرد که ۵۲ درصد آن فرسوده است و اظهار داشت: همچنین ۶ هزار و ۵۰۷ دستگاه ون داریم که به طور کامل فرسوده و بالای ۱۰ سال عمر دارند.

شفیعی، سهم تاکسی در سفر را ۱۸/۴  درصد عنوان کرد و گفت: روزانه ۳ میلیون و ۴ دهم درصد سفر در تهران انجام می شود.

وی با اینکه ۵۹ پروژه در قرارگاه تعریف شده است، گفت: ۱۲ پروژه مربوط به سامانه ریلی است که با ۲۷۶ هزار میلیارد تومان و ۳۰۶ یورو برای چهار سال برنامه‌ریزی شده است.

وی افزود: برای سامانه تاکسیرانی نیز ۶ پروژه طراحی شده که ۳۳ هزار و ۱۲۴ میلیارد تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته‌ایم.

شفیعی با بیان اینکه برای بهره‌برداری معابر مناسب نیز ۲ پروژه با اعتبار ۹۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، گفت: در حوزه مترو افتتاح ایستگاه های باقیمانده با ۴۹ هزار میلیارد تومان اعتبار برنامه‌ریزی شده است.

به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران ، پیگیری انجام قرار دارد ۶۳۰ واگن مترو با ۱۱۷ میلیون یورو از برنامه‌های قرارگاه است که تاکنون جلساتی در خصوص با معاون اول ریاست جمهوری انجام و مقرر شده است که وزیر کشور و سازمان برنامه و بودجه نامه‌ای ارسال کنند تا وزارت نفت از محل پول نفت این قرارداد را تامین کند.

وی همچنین قرارداد تامین ۱۱۳ دستگاه واگن از محل واگن ملی با اعتبار ۷۷ میلیون یورو را از دیگر برنامه‌های این قرارگاه عنوان کرد و گفت: قرار است اعتبار این قرارداد با تهاتر نفت عملیاتی شود.

به گفته شفیعی، تکمیل پست های برق پایانه ها، احداث خطوط جدید ۸ تا ۱۱،  اورهال ۷۰۰ دستگاه واگن طی ۱۸ماه، بهسازی خطوط و تعمیر تجهیزات ثابت مترو از دیگر برنامه‌های قرارگاه است.

مدیریت شهری جدید مثل قبل کار کند به جایی نمی‌رسیم

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به گزارش معاون شهردار تهران گفت: باید برنامه‌های شهرداری در مترو و اتوبوس شفاف باشد.

وی افزود: پنج سال قبل ۶ هزار دستگاه اتوبوس داشتیم که اکنون ۲ هزار دستگاه اتوبوس فعال داریم.

چمران با بیان اینکه مدیریت جدید اگر مثل مدیریت قبلی کار کند به جایی نمی‌رسیم، گفت: گلوگاه ما مترو و اتوبوس است و اگر مشکلات این حوزه حل شود، من دست و پای شما را می‌بوسم.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه بسیاری از واگن‌های مترو به خاطر نبود قطعات خوابیده است، عنوان کرد: باید مشخص باشد در دوره ما چقدر قطعات اضافه شده و وضعیت اکنون چگونه است؟

کاهش ترافیک تهران با ارائه خدمات حمل و نقلی به اطراف تهران 

جعفر شربیانی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ایجاد قرارگاه باید منجر به انجام کار با سرعتی بیشتر از وضعیت عادی باشد، گفت: فعالیت قرارگاه باید به صورت عملیاتی باشد و مردم شهد شیرین خروجی قرارگاه‌ها را بچشند.

وی با بیان اینکه خدمات مناسبی از سوی شهرداری تهران در بخش اتوبوسرانی به فشافویه انجام شده است، گفت: توجه و ارائه خدمات به شهرهای اطراف تهران یکی از راه های کاهش ترافیک است.

پول و زور شهرداری به حل مشکلات نمی‌رسد

مهدی اقراریان دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه حل مشکلات شهر تهران به تنهایی بر عهده شهرداری تهران نیست، افزود: پول و زور شهرداری تهران به تنهایی حلال مشکلات نیست.

وی با بیان اینکه تهران نیازمند قانون جامع مدیریت پایتخت است، گفت: اداره پایتخت یک کشور الزاماتی دارد که باید با ارائه قانون جامع مدیریت پایتخت این الزامات رفع شود.

این عضو شورا با اشاره به مشکلات پارک حاشیه ای و پارک دوبل اظهارداشت: نقش پلیس در گره‌های ترافیکی باید مشخص باشد.

وی، به کولرهای خاموش اتوبوس‌ها اشاره کرد و گفت: همچنین پلاک‌های شهرستانی که در محدوده طرح ترافیک تردد و کار می‌کنند باید مشخص شود که چه وضعیتی دارند.

ضرورت ورود اتوبوس های برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران نیز در واکنش به گزارش معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از اینکه برش فصلی برنامه سالانه شهرداری برای اعضای شورا ارسال نمی شود، انتقاد کرد.

وی گفت: باید اعضای شورا بدانند که در هر فصل قرار است در این حوزه در شهرداری تهران چه برنامه هایی اجرا و چه اتفاقی روی دهد.

پیرهادی افزود: به رغم تذکرات اعضای شورای شهر تاکنون هیچ فصلی از برنامه سالانه شهرداری به شورای شهر ارائه نشده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به ضرورت اجرا و راه اندازی پایانه شرق تهران نیز گفت: این پایانه پیش از آغاز دوره گذشته مدیریت شهری، ۹۰ درصد پیشرفت داشته اما در چند سال اخیر رها شد و ۱۰۰ میلیارد تومان از اموال عمومی تخریب شد.

رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران ابراز امیدواری کرد این پایانه در ماه‌های آینده کامل و در اختیار شهروندان قرار گیرد.

وی همچنین موضوع آلودگی هوا را یکی از دغدغه‌های جدی به ویژه در فصل زمستان دانست که باید در تمام فصول به آن پرداخته شود و گفت: به دلیل پاسخگویی دستگاهها به معاون اول رییس جمهوری، خواهش کردیم که متولی قانون هوای پاک باید شخص معاون اول ریاست جمهوری باشد نه یک سازمان و دستگاه، اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.

پیرهادی با اشاره به بازدید از یکی از شرکت‌های خودروسازی داخلی در راستای تولید اتوبوسهای برقی، اظهار داشت: شهرداری تهران باید مشخص کند که تا آخر سال چه تعداد اتوبوس برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه می‌شود، چرا که ورود اتوبوسهای برقی برای کاهش آلایندگی های تهران موثر است.

پیرهادی در ادامه با اشاره به ضرورت بهسازی و نوسازی تاکسی‌ها در شهر تهران، گفت: راننده های تاکسی از قشر زحمتکش هستند که باید تسهیلات ارزان قیمت به آنها ارائه شود تا بتوانند تاکسی‌های خود را نوسازی کنند.

وی با اشاره به وجود صف‌های طولانی تاکسی و اتوبوس در شهر تهران گفت: از اینکه این صفها در شهر تهران تشکیل می شود خجالت میکشم، در سال‌های گذشته شاهد چشمگیر ناوگان حمل و نقل عمومی هستیم اما در دوره جاری باید کارهای عملیاتی در این خصوص انجام شود تا شاهد صف های طولانی مردم برای تاکسی و اتوبوس نباشیم.

پیرهادی با اشاره به اینکه شهرداری تهران باید برای سال ۱۴۰۲ از اکنون مشخص کند که چه برنامه‌ای در حوزه حمل و نقل دارد، گفت: مردم نباید در صف های طولانی تاکسی و اتوبوس معطل بمانند.

وی در بخش دیگری از تذکر خود با اشاره به وضعیت دستگاه های سنجش آلودگی هوا در شهر تهران، عنوان کرد: آخرین عددی که این دستگاه ها نشان می دهند عدد ۵۰۰ ppm است که درخواست داریم این مشکل حل شود چرا که برنامه‌ریزان باید عددهای واقعی آلودگی هوا را بدانند و برای این موضوع برنامه ریزی کنند.

وی، خواستار هماهنگی با وزارت کشور در این خصوص شد و اظهارداشت: باید عدد دقیق آلودگی هوا مشخص باشد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به دغدغه های شهروندان در حوزه آلودگی هوا و حمل و نقل و ترافیک، عنوان کرد: ما آمده ایم تا مشکلات مردم را حل کنیم و این موضوعات باید توسط مدیران شهری مرتفع شود و ما نسبت به پیگیری این موضوعات اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

انتقاد تند عضو شورای شهر از عدم تزریق بودجه و نقدینگی به حمل و نقل عمومی

سیدجعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون تهران نیز در واکنش به گزارش معاون شهردار با بیان اینکه اگر کار به درستی و اصولی انجام شود نیاز به خواهش و التماس نیست، گفت:

اگر وظایف خود را به درستی انجام دهیم مردم از دغدغه مندی نجات می‌یابند.

وی با بیان اینکه انتظار داشتیم در گزارش معاون شهردار به برنامه پنج ساله شهرداری در حوزه حمل و نقل و ترافیک اشاره شود، عنوان کرد: گزارشی که مطرح شد با واقعیت فاصله داشت برای مثال برای هولدینگ مترو حدود ۴ هزار میلیارد تومان در بودجه سال ۱۴۰۱ در نظر گرفته شد اما با گذشت ۲۵ درصد از سال، تنها ۱۰۰ میلیارد تومان محقق شد.

تشکری هاشمی ادامه داد: از این مبلغ نیز تنها یکصد و سی میلیارد تومان اوراق قرضه سال ۹۹ به این هولدینگ پرداخت شد که ۴۴ میلیارد تومان آن از سوی تامین اجتماعی برداشته و تنها ۸۸ میلیارد تومان بودجه به هلدینگ مترو رسید.

وی درباره مشکلات آسانسور ایستگاه های مترو که از سوی یکی از اعضای شورا تذکر داده شده بود نیز اظهارداشت: مشکل در فهم موسسه استاندارد از مقررات است، چطور ممکن است برای ایستگاه مترو که یازده و نیم متر زیر زمین قرار دارد چندین خروجی آسانسور و پله برقی در نظر گرفت؟

وی با کنایه گفت: اگر اینگونه باشد باید برای برج میلاد نیز علاوه بر استفاده از پله برقی شهروندان از چتر نجات استفاده کنند.

عضو شورای تهران همچنین با بیان اینکه در آسانسورهای بسیاری از ایستگاه‌های مترو قفل است، گفت: موسسه استاندارد به دلیل فهم نادرست از قوانین اجازه استفاده از آسانسورها را نمی دهد.

وی در انتقاد از گزارش ارائه شده ، گفت: تنها یک قرارداد با شرکت بانک شهر برای تامین واگن منعقد شده است که این قرارداد نیز به دلیل مشکلات حقوقی از سوی سازمان بازرسی متوقف شده است.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه هیچ سفارشی برای خرید اتوبوس مترو انجام نشده است، گفت: واگن نان شب مردم است اما آن را به موضوعاتی که دور از واقعیت است حواله می دهیم.

به گفته وی، کولرهای اتوبوس خاموش است چرا که پول تعمیرات آنها نیست و اتوبوس ها مانند یک میت و محتضر در شهر حرکت می کنند.

تشکری هاشمی گفت: در هیچ بخشی تزریق بودجه و کار عملیاتی انجام نشده است و تنها وعده چهار سال آینده را می‌دهند.

دوره ۱۲ ساله مدیریت جهادی الگوی مدیریت پایتخت باشد 

سید محمد آقامیری دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز در واکنش به این گزارش اظهارداشت: دوره ۱۲ ساله طلایی و جهادی باید الگوی مدیریت شهری تهران باشد تا وضعیت حمل و نقل عمومی بهبود یافته و مشکلات آن رفع شود.

وی با بیان اینکه در این سال ها ۶ هزار دستگاه اتوبوس فعال بود و اگر این الگو و شاخص را در نظر بگیریم می توانیم ۲ هزار دستگاه اتوبوس در چهار سال اضافه کنیم، اظهار داشت: ما قول ۴ ساله داده ایم و باید ببینیم در این ۴ سال چه اقدامی برای مردم انجام می‌شود.

شهرداری تهران از جام جهانی فوتبال غفلت نکند

نرگس سلیمانی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز پیشنهاد کرد که شهرداری تهران در زمان جام جهانی تفاهم‌نامه‌ای با قطر انجام دهد.

وی افزود: بر اساس تفاهمنامه، تعدادی از رانندگان اتوبوس به خدمات رسانی در قطر بپردازند و خودروهای مازاد از طریق تهاتر وارد کشور شود تا بخشی از مشکلات را حل کند.

انتقاد از ضعف ارتباط شورا و معاونت حمل و نقل شهرداری

حبیب کاشانی دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز از ارتباط ضعیف بین شورا و معاونت حمل و نقل و ترافیک انتقاد کرد و گفت: باید هر کار و کمکی که شورا می‌تواند انجام دهد، مشخص شود.

وی افزود: همه مردم درگیر مسئله حمل و نقل عمومی هستند که برخی از این موارد از دست معاونت حمل و نقل و ترافیک خارج است.

وی افزود: ارتباط بین شورا و معاونت ضعیف است و نمی توانیم کمک خاصی انجام دهیم.

مردم از ما مترو و اتوبوس می‌خواهند نه فقط برنامه‌های مطالعاتی

ناصر امانی، دیگر عضو شورای شهر تهران نیز اظهار داشت: بحث ترافیک و آلودگی هوا به هم پیوسته و از دغدغه‌های اصلی مردم هستند.  

وی افزود: اینکه در دستور شورا قرار گرفته نشان می‌دهد شورا به دغدغه های مردم توجه دارد و از این جهت تشکر می‌کنم. 

امانی با اشاره به نحوه برگزاری جلسه در مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس در هفته دو یا سه جلسه دارد که یک جلسه آن به طرح‌ها و لوایح و یک جلسه را به نظارت می‌گذارند؛ یعنی سوال نمایندگان از وزرا یا احضار نمایندگان برای توضیح و گفتن برنامه‌هایشان. 

وی گفت: به نظر من جلسه امروز یکی از جلسات خوب شورا است که ماهیت نظارتی دارد یعنی هم مردم می‌فهمند در حوزه حمل و نقل چه اتفاقی افتاده و چه مشکلاتی وجود دارد و هم شورا نشان می‌دهد که با معاونان شهرداری و شهردار تهران تعارف ندارد. 

 عضو شورا اضافه کرد: همگی نظرات خوبی دادند. از همگی به ویژه  از آقای دکتر تشکری به عنوان رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران تشکر می‌کنم که به شکل تخصصی و تکنیکی به بحث حمل و نقل در ابعاد مختلف پرداختند. 

وی ادامه داد: دستور جلسه گزارش از قرارگاه حمل و نقل است. کاری که آقای صارمی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری در دو هفته قبل درباره قرارگاه مسکن کرد. توقع داشتیم آقای شفیعی از قرارگاه حمل و نقل گزارش دهد نه از معاونت حمل و نقل، از معاونت حمل و نقل تا کنون دوبار به شورا گزارش داده بودند که یک بار در همین صحن و یک بار در جلسه هم‌اندیشی بود. 

وی افزود: وقتی می گوییم قرارگاه تشکیل دادیم یعنی غیر از شهرداری دیگرانی که در امر حمل و نقل دخیل هستند و حتی بیش از شهرداری، بیایند و در کنار شهرداری قرار بگیرند و به شهردار کمک کنند.

امانی اضافه کرد: آقای چمران گفتند بدون کمک دولت هیچ کاری از دست مدیریت شهری در حوزه حمل و نقل ساخته نیست. این حرف خیلی سخت است اما یک واقعیت است و باید دولت در این قرارگاه حضور پیدا کند. وزیر کشور، وزیر نفت و وزیر راه و شهرسازی در  کنار معاون حمل و نقل و معاون مالی باشند. 

وی با طرح پرسشی گفت: سوالم از آقای شفیعی این است که آیا در حوزه حمل و نقل اولویت بندی کردید؟ در هر کاری ۲ محور اصلی داریم که یک کار سخت افزاری و دیگری کار نرم افزاری است. 

وی ادامه‌داد: به نظر شما اولویت با کار سخت افزاری یا کار نرم افزاری در حوزه حمل و نقل است؟ در حال حاضر خواسته مردم از ما کار سخت افزاری است؛ یعنی آوردن اتوبوس جدید به خیابان های تهران، ایجاد راه‌های جدید برای قطار مترو، کم کردن سرفاصله‌های رسیدن قطارها به ایستگاه، مردم کمتر در ایستگاه ها معطل شوند و کولرهای اتوبوس ها فعال باشد.

 عضو شورا گفت: این که بخواهیم یک تئوری یا طرحی که یک شرکت دانش بنیان داده باشند مطالعه و طراحی شود تا چند سال آینده نتیجه بدهد کار خوبی است اما اولویت اول ما نیست. قرارگاه حمل و نقل از دوره تشکیل تاکنون چند جلسه و چند مصوبه داشته است و چند درصد از مصوباتش اجرا شده است؟ گفته می شود قرارگاه اجتماعی تا کنون حدود 80 جلسه داشته و 70 درصد از مصوبات ان اجرا شده است.آیا قرارگاه حمل و نقل که اولویت اول ما و مردم است به اندازه قرارگاه اجتماعی جلسه داشته و چند جلسه و مصوبه داشته و چه تعداد از مصوباتش اجرا شده است؟  اینها سوالاتی بود که به عنوان گزارش قرارگاه حمل و نقل اگر امروز در جلسه مطرح می شد خوب بود. 

وی گفت: کار خوبی که در دوره آقای سروری در شورا انجام شد این بود که بر روی برنامه‌ها تابلوی زمان‌بندی نصب می‌شد و به شکل معکوس زمان شمار داشت.  

 عضو شورا گفت: قرار است دولت 4300 دستگاه اتوبوس بدهد. دیروز آقای رئیسی به شهرستان‌های جنوب شرق تهران رفتند و فقط در ورامین 4000 میلیارد تومان اعتبار  تصویب کردند و از ایشان تشکر می‌کنیم. الان مشکل اساسی تهران حمل و نقل است.

وی گفت: چه اشکالی دارد جلسه ویژه با حضور رئیس جمهور یا دیگر اعضای دولت در شهرداری، شورا و یا محلات تهران برگزار شود.

وی ادامه داد:  آقای رئیس جمهور به محله شهید هرندی رفتند و مصوباتی تصویب کردند اما نمی‌دانیم  مصوبات و تعهدات اجرایی شد؟ حداقل یک جلسه ویژه موضوع حمل و نقل در تهران بگذارند چون بار اصلی روی دوش دولت است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha