سمپاشی دام و محل زیست آن جزو اولویت‌های پیشگیری از تب کریمه کنگو است

قشم - ایرنا - مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم با بیان اینکه سمپاشی دام و محل زیست آن جزو اولویت‌های پیشگیری از بیماری تب کریمه در این جزیره است، گفت: قشموندان به منظور درمان زود هنگام بیماری در صورت تماس با دام و گوشت تازه و بروز هرگونه علامت بیماری با قید فوریت به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند.

دکتر یاسر مرادی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: عدم درمان به موقع بیماری تب کریمه کنگو (CCHF) جان انسان را به مناظره می اندازد.

وی از سمپاشی دام ها و محل زندگی آنها در روستای گورزین شهرستان قشم خبر داد و گفت: تب کریمه کنگو از بیماری های منتقله از کنه است که بین حیوان و انسان مشترک است، این بیماری در دام هیچ علامتی ندارد اما با علایمی چون سردرد، تب، لرز، درد عضلانی ‌و نظایر آن در انسان بروز می‌کند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم با اشاره به ورود دام های غیر مجاز و پیش رو بودن عید قربان افزود : رعایت اصول بهداشتی در نگهداری دام، حفاظت فردی در تماس با دام و در تماس با گوشت تازه خریداری شده از مواردی است که در پیشگیری از ابتلا به تب کریمه کنگو حائز اهمیت است.

دکتر مرادی ضمن تشکر از همکاری شورا، دهیار روستای کورزین و اداره دامپزشکی شهرستان قشم اضافه کرد: در راستای پیشگیری از ابتلای قشموندان به تب کریمه کنگو، با همکاری شورا و دهیار روستای کورزین، اداره دامپزشکی و پیگیری شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم دام ها و محل زندگی دام ها در این روستا سمپاشی شدند.

وی با اشاره به اینکه کنه محدود به یک روستا نمی باشد و نیاز است سایر روستاها نیز در این خصوص اقدام کنند، اظهار داشت: تب کریمه کنگو از تماس با دام آلود، گوشت دام ذبح شده مبتلا به تب کریمه کنگو، مصرف گوشت خام یا نیم پز حیوانات آلوده و تماس با خون و ترشحات بیمار مبتلا، انتقال پیدا می‌کند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم افزود: سمپاشی دام ها و محل زندگی آن ها در روستای گورزین به همت و همکاری شورا روستا، دهیار، اداره دامپزشکی و تیم سلامت شبکه بهداشت و درمان شهرستان قشم در راستای پیشگیری از تب کریمه کنگو انجام شد

همچنین امروز دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۱، دکتر فاطمه نوروزیان سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از بستری بودن چهار بیمار مشکوک به تب کریمه کنگو در استان هرمزگان خبر داد و گفت: هنوز نتایج آزمایش این بیماران اعلام نشده اما با توجه به علایم مشکوک به تب کریمه کنگو هستند.

وی توضیح داد: از ابتدای امسال تاکنون دو مورد قطعی تب کریمه کنگو در هرمزگان ثبت شده که متاسفانه یک مورد یک آقای ۳۵ ساله از شهرستان قشم بود که جان خود را از دست داد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان افزود: مورد دیگر نیز یک بانوی ۵۵ ساله از شهرستان سیریک است که هم اکنون در بخش مراقبت های ویژه تحت نظر می باشد.

وی خاطرنشان کرد: ۶ مورد اعلام شده شامل دو مورد قطعی و چهار مورد مشکوک مربوط به شهرستان های میناب، بندرخمیر، سیریک و قشم بوده و چهار نفر آقا و دو نفر نیز خانم در رده سنی ۳۵ تا ۶۰ ساله هستند.

به گزارش ایرنا، بیماری تب کریمه کنگو از جمله بیماری‌های مشترک میان انسان و دام است که از راه گزش کنه آلوده منتقل می‌شود و علائم مشکوک به این بیماری باید جدی گرفته شود زیرا زمان نقش بسیار مهمی در درمان این بیماری ویروسی دارد.

این بیماری در فصل تابستان همزمان با فصل فعالیت ناقل و مخزن بیماری (کنه‌ها) شیوع بیشتری دارد و احتمال ابتلاء به آن در صورت عدم رعایت الزامات بهداشتی، بالا است.

این بیماری از آسیا، آفریقا و اروپا گزارش شده و در کشورهای همسایه شامل عراق، ترکیه، افغانستان و پاکستان شایع می‌باشد.

بیماری در حیوانات اهلی هیچ‌گونه علائم مشخصی ندارد و خطر انتقال بیماری به انسان طی ذبح حیوان آلوده و یا یک دوره کوتاه پس از ذبح حیوان آلوده وجود دارد (به دنبال تماس با پوست یا لاشه حیوان).

شروع علائم ناگهانی این بیماری حدود یک تا هفت روز طول می‌کشد و متوسط سه روز (بیمار دچار سردرد شدید، تب، لرز، درد عضلانی) بخصوص در پشت و پاها (گیجی، درد و سفتی گردن، درد چشم، ترس از نور) حساسیت به نور می‌گردد.

ممکن است حالت تهوع، استفراغ بدون ارتباط با غذاخوردن و گلودرد و احتقان ملتحمه در اوایل بیماری وجود داشته باشد که گاهی با اسهال و درد شکم و کاهش اشتها همراه می‌شود.

تب معمولاً بین سه تا ۱۶ روز طول می‌کشد و تورم و قرمزی صورت، گردن و قفسه سینه، پرخونی خفیف حلق و ضایعات نقطه‌ای در کام نرم و سخت شایع هستند.

در این بیماری تغییرات قلبی عروقی شامل کاهش ضربان قلب و کاهش فشارخون مشاهده می‌شود.

مرحله خونریزی دهنده این بیماری مرحله کوتاهی است که به سرعت ایجاد می‌شود و معمولاً در روز سه تا پنج بیماری شروع می‌شود و یک تا ۱۰ روز (به طور متوسط چهار روز) طول می‌کشد.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر داز توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha