۳۰ خرداد ۱۴۰۱، ۱۱:۰۹
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 84794585
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تخریب روابط فرهنگی کی‌یف- روسیه در سایه جنگ اوکراین

تهران-ایرنا- نمایندگان پارلمان اوکراین با تصویب دو قانون محدودیت های شدیدی را درباره کتاب و موسیقی روسیه اعمال کردند؛ اقدامی که تلاش کی یف را برای قطع روابط فرهنگی باقی مانده بین دو کشور پس از حمله روسیه به اوکراین را نشان می دهد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز، یکی از قوانینی که نمایندگان پارلمان اوکراین روز یکشنبه به آن رای دادند چاپ کتاب از سوی شهروندان روسی را منع می کند مگر این که گذرنامه روسی خود را باطل کرده و تابعیت اوکراین را کسب کنند.

این ممنوعیت شامل افرادی است که بعد از فروپاشی شوروی سابق در سال ۱۹۹۱ تابعیت روسی داشتند.

این قانون همچنین شامل منع واردات کتاب های چاپی در روسیه و اراضی اشغالی اوکراین است و برای واردات کتاب در روسیه از هر کشور دیگری نیاز به دریافت مجوز ویژه دارد.

در قانون دوم مصوب پارلمان اوکراین، پخش موسیقی توسط شهروندان روسی که پس از سال ۱۹۹۱ در این کشور زندگی می کنند در رسانه ها و وسایل حمل و نقل عمومی منع می شود در حالی که سهمیه سخنرانی به زبان اوکراینی در برنامه های رادیو و تلویزیونی افزایش می یابد.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین باید این قانون را امضا کند و نشانه ای دال بر مخالفت او وجود ندارد.  این قانون مورد حمایت گسترده در پارلمان اوکراین قرار گرفته که شامل قانون گذارانی است که به طور سنتی حامی کرملین هستند.

وزیر فرهنگ اوکراین نیز از محدودیت های جدید ایجاد شده در حوزه روابط فرهنگی استقبال کرده است.

رویترز نوشت: مقررات جدید آخرین فصل از مسیر طولانی اوکراین برای کنار گذاشتن میراث صدها سال حکومت مسکو است. اوکراین می گوید این فرایند که قبلا به عنوان «کمونیسم زدایی» شناخته می شود اکنون به «روسیه زدایی» نام گرفته است و برای خنثی کردن قرن ها سیاست هایی که هدف از آنها نابودی هویت اوکراینی است، ضروری است.

مسکو با این نظر مخالف است و می‌گوید که سیاست‌های کی یف برای تثبیت زبان اوکراینی در زندگی روزمره، تعداد زیادی از روسی‌زبانان را سرکوب می‌کند.

بعد از حمله سال ۲۰۱۴ روسیه به کریمه و الحاق این شبه جزیره به خاک خود و حمایت از شبه نظامیان در منطقه دنباس اوکراین این روند شتاب گرفت و با آغاز جنگ روسیه در ۲۴ فوریه ابعاد تازه ای یافته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha