۳۱ خرداد ۱۴۰۱، ۱۰:۳۹
کد خبرنگار: 1357
کد خبر: 84795765
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

هشدار کی‌یف درباره تلاش مجدد روسیه برای تصرف خارکیف

تهران-ایرنا- رئیس‌جمهوری اوکراین گفت: ارتش روسیه برای حمله مجدد به منطقه و شهر خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین آماده می‌شود.

به گزارش ایرنا، ولودیمیر زلنسکی در یک سخنرانی ویدئوکنفرانسی در افتتاحیه یک همایش در موسسه مطالعات سیاسی-بین المللی ایتالیا گفت: ارتش روسیه درحال تجدیدقوا برای حمله مجدد به خارکیف است. ما این منطقه را قبلا آزاد کرده‌ بودیم و آنها دنبال اشغال دوباره آن هستند.

روسیه در پی چند دوره مذاکره با اوکراین، از کی‌یف عقب نشینی و نیروهایش را در شرق این کشور مستقر کرد. به دنبال عقب نشینی از پایتخت، نظامیان روس، اواسط ماه می بعد از چند هفته تلاش برای تصرف کامل شهر، این منطقه را نیز ترک کرده‌بودند.

رئیس‌جمهوری اوکراین که به مناسبت روز جهانی پناهندگان صحبت می‌کرد از آوارگی ۱۲ میلیون اوکراینی و فرار حدود پنج میلیون اوکراینی به کشورهای دیگر خبرداد.

زلنسکی با قرائت فهرستی از شهرهای ویران‌شده اوکراین از جمله ماریوپول و سیویریودونتسک را در این همایش مدعی شد روسیه به طور مستمر میکولایف را با حدود نیم میلیون نفر جمعیت بمباران می‌کند و قصد تصرف و ویرانی کامل اسلوویانسک با ۱۰۰ هزار نفر جمعیت را دارد.

رئیس‌جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه(دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

وی سه روز پس از آن در روز پنجشنبه ۵ اسفند آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین را اعلام‌کرد و روابط پرتنش مسکو-‌کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضع‌داد.

درگیری‌ها در اوکراین و نیز واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha