میراث بزرگ اسلامی ثمره خون شهدا و رهبری حکیمانه است

قم ـ ایرنا ـ رییس کل دادگستری استان قم گفت: فداکاری‌های شهیدان و علمای اسلام و رهبری‌های حکیمانه نظام اسلامی موجب شده است، اصل دین به عنوان میراث بزرگ اسلامی به دست نسل امروز برسد.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط‌ عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی مظفری روز پنجشنبه در سومین یادواره شهدای هفتم تیر مزار مقدس شیخان در بقعه علی ابن بابویه شهر قم اظهار داشت: علما و بزرگان زیادی در طول تاریخ تلاش و مجاهدت کردند تا اصل دین اسلام به دست ما برسد.

وی افزود: اکنون پس از گذشت ۴۳ سال توفیق خدمت به نظام اسلامی نصیب مسئولان فعلی شده است، نظامی که بر پایه فداکاری‌های شهدا و رهبری حکیمانه امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب به پیروزی رسید و تثبیت شد.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره همه شهدای انقلاب به ویژه شهید آیت‌الله بهشتی خاطرنشان کرد: همه این بزرگان خون خود را فدا کردند تا احکام اسلامی به درستی اجرا شوند.

مظفری گفت: مراجع تقلید و علمای اسلام در آسایش و رفاه زندگی نکردند؛ بلکه با مشقت و سختی فراوان، به این نتایج دست یافتند و برخی از آن‌ها جانشان را بر سر این کار گذاشتند و اینجاست که در روایت می‌خوانیم «مداد العلماء افضل من دماء الشهداء» و امروز حوزه علمیه قم سرآمد و تداوم این حرکت عظیم علمی و مجاهدت سیاسی و اجتماعی است.

وی افزود: حوزه قم در کنار دیگر حوزه‌های علمیه شیعی در ایران و خارج از ایران تلاش می‌کند با تربیت شاگردان و سربازان امام صادق(ع)، از میراث بزرگ فقهی و علمی تشیع پاسداری و برای ادامه این مسیر، طلابی را در شان و تراز مکتب اهل بیت(ع) آماده ورود به میدان کنند.

وی امام راحل(ره) را یکی از محصولات ممتاز حوزه‌های علمیه شیعی برشمرد و افزود: ایشان با رهبری انقلاب اسلامی، موجب تغییراتی جهانی شدند و این همه برکت و ثمره مثبت را برای جهان اسلام به ارمغان آوردند.

مظفری با بیان اینکه شهید آیت‌الله بهشتی و مراجع عظام تقلید هم محصول حوزه علمیه قم بوده‌اند، گفت: اگر روزی علی ابن بابویه قمی و فرزندش شیخ صدوق، آثار حدیثی و فقهی بزرگی را به رشته تحریر درآوردند و منبع عظیمی برای حوزه‌های علمیه به وجود آوردند، امروز هم مراجع تقلید در همان مسیر گام بر می‌دارند و طلاب علوم دینی هم برای رسیدن به چنین جایگاهی تلاش می‌کنند.

وی با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر کمک حوزه‌های علمیه به مسئولان جمهوری اسلامی با توسعه فقه حکومتی بیان کرد: دولتمردان و مسئولان قوه قضاییه وظایف سنگینی بر عهده دارند که شامل فهم درست احکام اسلامی و اجرای صحیح آن‌هاست و اگر مشکلی وجود دارد، در یکی از این دو بخش است.    

میراث بزرگ اسلامی ثمره خون شهدا و رهبری حکیمانه است

برگزاری یادواره شهدا با محوریت بقاع متبرکه از اولویت‌های اوقاف است

رییس اوقاف ناحیه یک شهرستان قم نیز گفت: بزرگداشت مقام شهدا یکی از برنامه‌های اولویت‌دار اوقاف به شمار می‌رود و یادواره شهدای هفتم تیرماه نیز بر همین اساس و با محوریت بقاع متبرکه برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام سید نورالدین صمدانی افزود: در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در طول این چند دهه متحمل سختی‌های ناشی از خصومت و توطئه‌های دشمنان بوده و استکبار جهانی بر این باور بوده که با ترور شخصیت‌های مذهبی و ملی، مسئولان کلیدی نظام و دانشمندان و علما، می‌تواند این نظام را پا در آورد، ولی ملت بزرگ ایران در سایه رهنمودهای امام امت و پس از آن حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، توانست به دشمنان بفهماند که هیچ گاه این نظام از بین نخواهد رفت.

وی خاطرنشان کرد: مردم غیور ایران ثابت کرده‌اند که دشمنان از بین خواهند رفت، اما جمهوری اسلامی ایران، پویا و زنده به حرکت خود ادامه می‌دهد.    

میراث بزرگ اسلامی ثمره خون شهدا و رهبری حکیمانه است

مزار شیخان میزبان هفت شهید حادثه ۷ تیر

همچنین مدیر مرکز افق مزار شیخان شهر قم گفت: مزار مقدس شیخان میزبان پیکر پاک هفت تَن از شهدای هفتم تیر است، شهدایی که ۶ نفر از آن‌ها نمایندگان شهرهای گوناگون در مجلس شورای اسلامی و از همرزمان شهید آیت‌الله بهشتی به شمار می‌رفتند.

حجت‌الاسلام مهدی خویی افزود: شهید میرزا علی آقا سنجانی نماینده مردم اراک، شهید سید نورالله طباطبایی‌نژاد از مفسران تفسیر نمونه، شهید غلامحسین حقانی نماینده مردم بندرعباس، شهید عمادالدین کریمی نماینده مردم نوشهر، شهید عبدالوهاب قاسمی نماینده مردم ساری و شهید صادقی نماینده مردم ازنا در مجلس از شهدایی هستند که پیکر پاکشان در این مزار مقدس آرمیده است.

وی با بیان اینکه شهید حسن محمدعینی دیگر شهید هفتم تیرماه هم جزو کارمندان مجلس شورای اسلامی بود، اضافه کرد: پیکر پاک این شهید نیز در مزار شیخان مدفون است.

مدیر مرکز افق مزار شیخان شهر قم خاطرنشان کرد: برگزاری این گونه برنامه‌ها موجب غفلت‌زدایی از مفهوم شهادت و فرهنگ‌سازی در این زمینه می شود.  

وی در بخش دیگر سخنان خود گفت: «علی ابن بابویه قمی» صاحب کتاب «الشرایع» نیز در جوار مزار شیخان و در بقعه‌ای دیگر به خاک سپرده شده است و کتاب ایشان پایه‌گذار افکار فقهی شیخ صدوق محسوب می‌شود.

وی با اشاره به وجود مقبره ۶۲۵ شهید گلگون‌کفن ایران اسلامی در این مزار گفت: دو بانوی مجتهده، ۷۰۰ عالم شهیر و سه تن از اصحاب ائمه اطهار(ع)، زکریا ابن آدم اشعری از وکلای اهل بیت(ع) و دیگر بزرگان از دانشمندان و علمای اخلاق و فقه در این مکان مدفون هستند. 

به گزارش ایرنا، مزار ۹ نفر از یاران شهید آیت‌الله دکتر سید محمد حسینی بهشتی که در سال ۱۳۶۰ هجری خورشیدی به دست منافقان در ساختمان حزب جمهوری اسلامی در تهران به شهادت رسیدند در قم قرار دارد. 

مزار شهیدان عبدالحمید دیالمه و محمد منتظری در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) و مزار شهیدان غلامحسین حقانی، سید نورالله طباطبایی‌نژاد، عبدالوهاب قاسمی، عمادالدین کریمی بیژنی‌نژاد، علی هاشمی سنجانی، محمدحسین صادقی و حسن محمدعینی در گلزار شهدای شیخان واقع در میدان آستانه، جنب حرم مطهر بانوی کریمه اهل بیت(س) قرار دارد.

هفتم تیر ۱۳۶۰ بر اثر انفجار بمب در سالن اجتماعات حزب جمهوری اسلامی، شهید بهشتی رییس دیوان عالی کشور همراه با ده‌ها تن از شخصیت‌های سیاسی و مذهبی کشور به شهادت رسیدند. 

هفتم تیرماه مصادف با سالروز شهادت آیت‌الله بهشتی و ۷۲ تن از یارانش می‌باشد و یکم تا هفتم تیرماه «هفته قوه قضاییه» نامگذاری شده است.     

میراث بزرگ اسلامی ثمره خون شهدا و رهبری حکیمانه است

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha