قزوین، استانی استراتژیک در حوزه حمل و نقل کشور

قزوین - ایرنا - قزوین به واسطه قرار داشتن در مسیر راه ابریشم، راه های ارتباط ترانزیتی و سابقه تاریخی خود از گذشته های دیرباز همواره یکی از استان های مهم و پراهمیت در حوزه حمل و نقل کشور و استانی استراتژیک محسوب شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اقتصاددانان و کارشناسان خبره در حوزه مسایل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی همواره از حمل و نقل به عنوان رگ حیاتی کشورها یاد کرده اند و چرایی این موضوع را نیز در این دانسته اند که اگر به عنوان مثال یک کالای تولیدی یا وارداتی در کشور جا به جا نشود بدون تردید ابتدایی ترین نیازهای انسان ها دچار اختلال خواهد شد.

از آنجایی که کشور ما از گذشته های دور در مسیرهای مهم ارتباطی شرق به غرب قرار داشته و در عین حال نیز جاده مهم ابریشم از آن عبور می کند، این مساله به خصوص در حوزه حمل و نقل کالا بسیار حایز اهمیت بوده و به علت همین سابقه، دنیا نیز اهمیت این موضوع را پذیرفته است.

این در حالی است که قزوین به واسطه قرار داشتن در مسیر پراهمیت ترانزیتی، پل ارتباطی مرکز کشور به شمال و شمال غرب کشور و راه ترانزیتی به مرزهای مهم از جمله بنادر انزلی و آستارا، خسروی و بازرگان نیز محسوب شده که همین مساله اهمیت و جایگاه استان را در بخش حمل و نقلی دوچندان کرده است.

به لحاظ اهمیت موضوع و نقش و جایگاه استان در حوزه حمل و نقل، خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان قزوین مصاحبه ای را با علیرضا معیری پور، معاون حمل و نقل اداره کل راهداری استان انجام داده که مشروح آن به شرح ذیل است.

قزوین، استانی استراتژیک در حوزه حمل و نقل کشور

ایرنا. نقش و جایگاه قزوین را در حوزه حمل و نقل کالا و مسافر چگونه ارزیابی می کنید؟

قزوین به لحاظ قرار گرفتن در یکی از کریدورهای مهم ارتباطی کشور، از گذشته های دور یکی از نقاط مهم و استراتژیکی جغرافیایی به حساب آمده و یکی از مناطق کهن و باستانی کشور نیز محسوب می شود تا جایی که تنها مسیر ارتباطی جنوب و مرکز را به شمال و شمال غرب کشور متصل می کند.

وجود آزادراه ها و بزرگراه های ارتباطی، جاده های ترانزیتی و خطوط ریلی، اهمیت صنعت حمل و نقل کالا و حتی مسافری استان قزوین را دوچندان کرده و در عین حال نیز خطوط ریلی این استان بنادر جنوب کشور را به شمال غرب، یعنی رشت و در آینده نزدیک نیز به بنادر انزلی و آستارا متصل ساخته است.

از سوی دیگر، قزوین یکی از قطب های مهم تولید کالا در کشور بوده و با توجه به فعالیت صنایع بی شمار آن، نقش و جایگاه این استان در زمان شیوع ویروس کرونا، جایی که صنعت حمل و نقل فعال آن در زمانی که بسیاری از افراد در قرنطینه های خانگی به سر می بردند، توانست کالاهای تولیدی بهداشتی موجود در استان را که مورد نیاز کشور بود را به صورت شبانه روزی توزیع کند.

ایرنا. در خصوص وضعیت راه و آمار ناوگان فعال این استان توضیحاتی ارایه دهید.

استان قزوین ۱.۶ درصد از راه های کشور را به خود اختصاص داده اما سهم ناوگان حمل و نقل جاده ای آن در کل کشور ۲.۸۴ و مسافری نیز ۲ درصد است.

در حال حاضر ۱۴ هزار و ۷۰ دستگاه ناوگان باری با ۱۳ هزار و ۱۱۸ راننده و یک هزار و ۳۶۹ دستگاه اتوبوس، مینی بوس و سواری کرایه با ۲ هزار و ۱۲۳ راننده صنعت حمل و نقلی قزوین را جزو ۱۰ استان برتر کشور قرار داده و موفق شدیم بالغ بر ۱۱ میلیون تن کالا را نیز جا به جا کنیم.

ایرنا. سن ناوگان حمل و نقلی استان قزوین مطلوب است یا خیر؟ توضیح دهید.

متاسفانه در این زمینه وضعیت نامطلوبی را چه در استان و چه در سطح کشور شاهد هستیم که دلایل مختلفی را می توان برای آن ارایه کرد.

کاهش تولید ناوگان حمل و نقل سنگین داخلی، تحریم شرکت های برند خارجی، قطع واردات و افزایش بی رویه قیمت کامیون و تریلرها از جمله دلایل مهمی هستند که باعث شده تا سن ناوگان حمل و نقل باری استان به ۲۳ سال برسد.

از جمله تبعات منفی این مساله می توان به کاهش ضریب ایمنی ناوگان، افزایش میزان مصرف سوخت، افزایش هزینه های جاری ناوگان و در نهایت افزایش هزینه های رانندگان به همراه مشکلات معیشتی آنان در این راه اشاره کرد.

به همین منظور و برای رفع مشکل، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور از سال ۹۹ طرح نوسازی ناوگان فرسوده را به صورت متمرکز راه اندازی کرده که براساس آن به ازای اسقاط یک دستگاه خودرو فرسوده اجازه پلاک به یک خودرو اروپایی با کمتر از سه سال کارکرد به صاحب آن داده شده و هم اکنون نیز این طرح در حال اجرا می باشد.

در واقع نوسازی ناوگان فرسوده کشور نیاز به یک عزم ملی دارد و برای رفع مشکلات در خصوص واردات خودرو هم باید این مساله فراسازمانی دیده شود و وزارتخانه های صمت و اقتصادی و امور دارایی، گمرک و ناجا نقش مهم خود را در این زمینه ایفا کنند.

از سوی دیگر و برای تسریع در روند نوسازی ناوگان خودرویی کشور، قیمت خودروهای وارداتی نیز بایستی منطقی لحاظ شود.

قزوین، استانی استراتژیک در حوزه حمل و نقل کشور

ایرنا. برای عدالت در توزیع بار آیا اقداماتی از سوی حوزه معاونت حمل و نقل راهداری استان قزوین صورت گرفته است؟

یکی از برنامه های شاخص ما در این بخش، ایجاد سامانه اعلام بار و کنترل نوبت دهی آنلاین با استفاده از تکنولوژی جهت برقراری عدالت در توزیع بار بوده و به همین منظور استان های قزوین و تهران برای یکپارچه سازی این موضوع پیشقدم شده اند و امیدواریم با اجرایی شدن این طرح حجم بزرگی از اعتراضات رانندگان در این بخش مرتفع و دست واسطه گران و سودجویان نیز کوتاه شود.

به همین منظور نرم افزار این مساله تهیه شده و از مردادماه سال جاری فاز نخست این طرح با موضوع کنترل نوبت در حوزه توزیع بار استان به مورد اجرا گذاشته می شود.

ایرنا. حمل و نقل استان قزوین در بخش حمل کالاهای اساسی چه اقداماتی را به عمل آورده است؟

با توجه به خشکسالی های اخیر کشور، بخشی از کالاهای اساسی از طریق واردات صورت می گیرد که موضوع نهاده های دامی نیز از جمله این موارد است و با توجه به اینکه بخش عمده ای از کالاهای اساسی مرتبط با استان قزوین در بندر امام تخلیه می شود، براساس آمارهای موجود از ابتدای امسال ۲۶ هزار تن از این کالاها در بندر یاد شده بارگیری و به استان منتقل گردید و پیش بینی می شود تا مهرماه امسال این روند همچنان ادامه پیدا کند.

کالاهای اساسی یاد شده شامل نهاده های دامی، گندم، جو، ذرت، سویا و کنجاله سویا می باشد.

ایرنا. تخریب راه های روستایی از سوی معادن فعال همواره از چالش های مهم راهداری بوده است، در این زمینه توضیحاتی ارایه فرمایید.

در شرایط کمبود اعتبارات، با زحمات صورت گرفته در حوزه تامین منابع مالی جهت اصلاح و یا روکش آسفالت جاده های روستایی استان، متاسفانه بخش عمده استفاده کنندگان افرادی هستند که از جاده استفاده انتفاعی می کنند تا جایی که مثلا برخی از واحدهای تولیدی و یا معادن با عدم رعایت تناژ مجاز، اقدام به بارگیری و جا به جایی کالاهای یاد شده کرده و در نتیجه به رویه آسفالت آسیب های جدی وارد می کنند.

با توجه به اینکه طراحی اینگونه راه ها برای استفاده روزانه مردم عادی پیش بینی شده، اما استفاده کنندگان غیرمجاز ضمن تضییع حقوق دیگران، باعث از بین رفتن آن شده و این در حالی است که حرکت تناژ غیرمجاز مساوی خواهد بود با ضعف ترمز، از بین رفتن فرمان پذیری خودرو و در نتیجه افزایش تصادفات و تلفات جاده ای.

کشف تناژ اضافه براساس ماده ۳۱ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی از جمله وظایف پلیس راه بوده اما در راستای همکاری های فیمابین، گشت های مشترکی را برای این منظور راه اندازی کرده ایم تا جایی که در سه ماه نخست امسال ۷۷۹ دستگاه خودروی دارای تناژ غیرمجاز را شناسایی و اعمال قانون کرده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۲۴۵ دستگاه بود، ۳۰۰ درصد افزایش داشته است.

ایرنا. در خصوص مراکز معاینه فنی ناوگان سنگین و همچنین گشت های حمل و نقلی استان توضیح دهید.

در حال حاضر پنج مرکز معاینه فنی در پنج شهرستان استان فعال می باشد و امسال نیز مرکز معاینه شهرستان آوج راه اندازی خواهد شد و در سه ماه نخست امسال ۱۴۷ هزار و ۴۷ فقره برگ معاینه در سطح استان صادر شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته، چهار درصد افزایش داشته و از نظر صدور برگه معاینه نیز قزوین جزو هفت استان برتر کشور بوده است.

در خصوص تیم های گشتی نیز، اداره کل راهداری قزوین با ۱۱ تیم گشتی در حوزه حمل و نقل با همکاری پلیس راه در زمینه تخلفات تناژ بار، بارنامه و تخلفات حوزه مسافری فعالیت داشته تا جایی که در سه ماه نخست امسال در بازدید از هفت هزار و ۵۵۰ دستگاه خودرو، به طور متوسط ۲۰ درصد آنها که عموما نیز باری بوده اند، تخلف داشتند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha