مبارزه با آفت "پوره سن" در کشتزارهای گندم و جوی خراسان رضوی

مشهد- ایرنا- مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: مبارزه با آفت "پوره سن" تاکنون در ۶۸ هزار هکتار از کشتزارهای ۲ محصول راهبردی گندم و جو در این استان انجام شده است.

فاطمه حلاج‌نیا روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: همچنین مبارزه با آفت "سن مادری" از ابتدای سال زراعی کنونی در ۱۱۲ هزار هکتار از کشتزارهای این دو محصول ثبت شده است.

وی ادامه داد: از جمله آفات بسیار مهم غلات گندم و جو سن مادری گندم است و خوشبختانه کشاورزان و گندمکارانی که در این مرحله مبارزه خوبی با این آفت داشته‌اند، در مرحله پوره سن گندم مشکلی ندارند.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی خراسان رضوی اظهار کرد: تمرکز شبکه مراقبت به  کنترل آفت سن در مرحله  سن مادری توانسته بخوبی از خسارت آفت به محصول گندم و جو در استان جلوگیری کند.

حلاج‌نیا ادامه داد: در سایر بخشهای مبارزه با آفات گندم و جو با آفت "شته" در حدود  ۱۰۰ هزار هکتار و در خصوص مبارزه با سایر بیماری‌های غلات در سطح حدود  ۲۰۰ هزار هکتار ثبت شده است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: مبارزه با آفت ملخ بومی نیز از ابتدای امسال در سطح بیش از ۱۵۰ هکتار از کشتزارها و باغ‌های این استان انجام شده است.

حلاج‌نیا افزود: پایش ۲۴۰ هزار هکتار عرصه مستعد آفت ملخ در استان چندین بار انجام شده است و خوشبختانه تا کنون شناسایی و مبارزه به موقع با این آفت از گسترش آن جلوگیری کرده است.

ملخ موجود در خراسان رضوی شامل ۲ گونه مراکشی و ایتالیایی است.

در صورت وقوع آفت ملخ، جمعیت انبوه ملخ‌ها برای پیدا کردن غذا دست به مهاجرت جمعی زده و با حمله به مزارع زیانهای بسیاری وارد می‌کنند.  

سالانه برای تولید هشت میلیون تن انواع محصولات باغی، زراعی و دامی در خراسان رضوی یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین زیر کشت ۸۳ نوع محصول می‌رود.

بخش کشاورزی ۲۸ درصد اشتغال و ۳۰ درصد صادرات غیرنفتی خراسان رضوی را به خود اختصاص داده است.

سالانه برای تولید هشت میلیون تن انواع محصولات باغی، زراعی و دامی در خراسان رضوی یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار زمین زیر کشت ۸۳ نوع محصول می‌رود. بخش کشاورزی ۲۸ درصد اشتغال و ۳۰ درصد صادرات غیرنفتی استان را به خود اختصاص داده است.

۱۴۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان خراسان رضوی امسال به کشت دیم و ۱۲۶ هزار هکتار نیز به کشت آبی گندم اختصاص یافته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha