۹ تیر ۱۴۰۱، ۱۸:۱۰
کد خبرنگار: 3092
کد خبر: 84803750
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۵۱ درصد حجاج گلستانی بانوان هستند

گرگان- ایرنا- جانشین حج و زیارت استان گلستان گفت: براساس آمار موجود ۵۱ درصد زائران حج ابراهیمی سال جاری این استان بانوان و بقیه مردان تشکیل می دهند.

سیدحسین میرآئیز روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال هزار و ۲۶۵  زائر اهل سنت در قالب ۹ کاروان و ۳۵۵ زائر شیعه در قالب سه کاروان به حج تمتع ۱۴۰۱ اعزام می‌شوند.

وی اظهارداشت:  در سال جاری عربستان در مجموع ۸۵۰ هزار زائر بیت الله الحرام را از کشورهای مختلف پذیرش می‌کند که برای کشورمان ۳۹ هزار و ۶۳۰ نفر سهمیه در نظر گرفته شد  که هزار و ۶۲۰ زائر از گلستان  در قالب ۱۲ کاروان اعزام می‌شوند.

وی بیان کرد: هر کاروان را یک روحانی، معین و معینه‌های  حج تمتع  همراهی می کنند و همچنین پزشکانی از استان هم برای حفظ سلامت زائران در این سفر معنوی حضور خواهند داشت.

جانشین حج و زیارت استان گلستان گفت: از مجموع زائران گلستانی ۶۱۵ نفر از گنبدکاووس،۳۲۰ نفر از بندرترکمن، ۲۹۵ نفر از آق قلا، ۱۳۵ نفر از گرگان، ۸۵ نفر از کلاله، ۸۵ نفر از بندرگز و ۸۵ نفر از گمیشان هستند و شهرهایی هم که تعداد زائر کمتری داشتند در شهرهای همجوار خود تجمیع شدند.

میرآئیز افزود: ۱۰ جلسه آموزشی در قالب چندین برنامه به صورت تئوری و عملی برای آشنایی با شیوه های عبادی مناسک زائران گلستانی برگزار شد.

وی اظهار داشت: برنامه پروازهای عملیات رفت حجاج  گلستانی از فرودگاه شهدای گرگان با هفت پرواز و از طریق شرکت هواپیمایی ایران ایر به در قالب کاروان‌های "مدینه بعد" به مقصد جده انجام می‌شود که نخستین پرواز اعزام زائران هشتم تیرماه ساعت ۶: ۴۵ آغاز و آخرین پرواز اعزام زائران ۱۱ تیرماه همان ساعت انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: حج یک پایگاه عظیم جهان اسلام بوده که در این ایام معنوی فارغ از هرگونه تفکیک رنگ، نژاد، مذهب و ملیت، تمامی مسلمانان در این ایام در سرزمین مکه، منا و عرفات تجمع می کنند که به یقین این زائران با توجه به ملیت های مختلف می توانند از لحاظ فرهنگ کشورهای اسلامی تبادل اطلاعات داشته باشند و به آداب، رسوم و سنت های یکدیگر آگاه شوند و با وحدت کلمه همه این زائران به ندای حق لبیک بگویند.

جانشین حج و زیارت استان گلستان گفت: حج تمتع به یقین نماد وحدت و همدلی است از این جهت که به دستور خداوند تمامی مسلمانان جهان با توجه به شرایط استطاعت کامل برای انجام فریضه الهی به صورت واحد و یک صدا به ندای حق لبیک می گویند و در ایام حج تمتع در سرزمین منا و عرفات و مکه مکرمه (کعبه معظمه) گرد هم می آیند  و همه مسلمانان با یک ندا واحد  "لَبَّیکَ الّلهُمَّ لَبَّیکَ، لَبَّیکَ لاشَریکَ لَکَ لَبَّیکَ"... خداوند را صدا می زنند و امیدوارند به شایستگی پاسخ  بشنوند.

به گزارش ایرنا، گفتنی است در عملیات حج امسال ۳۹ هزار و ۶۴۰ زائربیت الله الحرام از ۱۸ ایستگاه پروازی در مدت ۲۰ روز از تاریخ ۲۲ خرداد لغایت ۱۲ تیرماه سال جاری  عازم سرزمین وحی می شوند و فرودگاه‌های امام خمینی (ره)، مشهد، اصفهان، اهواز، یزد، گرگان و تبریز بیشترین تعداد پرواز و اعزام و پذیرش زائر را خواهند داشت.

بخشی از زائران مدینه قبل و برخی دیگر مدینه بعد خواهند بود؛ بازگشت زائران نیز تا روز هفتم مرداد ماه و آخرین روز ذی الحجه خواهد بود.

گلستان مطابق سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵، یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت متشکل از اقوام و مذاهب مختلف در ۳۴ نقطه شهری و هزار و ۷۵ روستا دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha