پایان تشنگی صنایع کرمانشاه با تخصیص آب از سامانه گرمسیری

کرمانشاه - ایرنا - استاندار کرمانشاه در دیدار با معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، توانست نظر مساعد وی برای جذب تخصیص قابل توجه آب صنعتی از سامانه گرمسیری در استان را جذب کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، با این دستاورد مهم، بزودی شاهد تخصیص حجم قابل توجهی از آب به طرح های صنعتی بزرگ استان و تامین آب کافی برای شهرک های صنعتی منطقه خواهیم بود که منجر به رفع تشنگی صنایع استان خواهد شد.

مشکلات و کم آبی ناشی از خشکسالی بخشی از تولید و صنعت استان را با تهدیداتی مواجه کرده است که در پی دیدارهای استاندار کرمانشاه و توافق شکل گرفته، این مشکلات تا حدود زیادی در غرب استان مرتفع می شود.

در این دیدار که مدیران شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران به عنوان کارفرمای سامانه گرمسیری و سردسیری استان هم حضور داشتند، استاندار کرمانشاه بر "تکمیل قطعه یک و دو سامانه گرمسیری" تاکید کرد و گفت: لازم است شرکت آب و نیرو هرچه سریعتر این قطعات را به اتمام برسد.

آغاز عملیات اجرایی قطعه یک سامانه گرمسیری؛ بزودی

در این دیدار عنوان شد که در قطعه یک ۶ هزار هکتار از اراضی استان کرمانشاه هنوز زیر پوشش سامانه گرمسیری قرار نگرفته اما پیمانکار اجرای آن انتخاب شده و بزودی عملیات اجرایی هم آغاز می شود.

مدیران شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران همچنین در پاسخ به مطالبه بهمن امیری مقدم عنوان کردند: مشکلات قطعه ۲ هم حل شده و این شرکت آمادگی رساندن آب به آن و تخصیص زمین به سرمایه گذاران را دارد.

پایان تشنگی صنایع کرمانشاه با تخصیص آب از سامانه گرمسیری

پیگیری مشکل آب کشاورزان سرپل ذهاب

دیگر پیگیری امیری مقدم درباره مشکلات "کانال بریموند در سرپل ذهاب" بود که این روزها به دلیل خشکسالی تحت تاثیر قرار گرفته است. استاندار کرمانشاه خواستار تزریق آب از سامانه گرمسیری به این کانال برای حل مشکلات کشاورزان شد.

همچنین مشکل زهکشی سه هزار هکتار از اراضی سامانه گرمسیری در استان مطرح شد و مدیران آب و نیرو قول دادند موضوع را کارشناسی و مشکلات زهکشی اراضی را حل کنند.

دیگر مطالبه استاندار از معاون وزیر نیرو، تخصیص آب به سامانه سردسیری استان بود که امیری مقدم تاکید کرد، انتظار می رود هرچه سریع تر مشخص و زمانبندی مشخصی هم برای آغاز عملیات اجرایی این سامانه پیش بینی شود.

دیگر موضوع مطرح شده در نشست امروز، بهره برداری و نگهداری از سامانه گرمسیری بود که گفته شد شرکت آب منطقه ای متولی بهره برداری از سامانه گرمسیری است و باید اقدامات مربوط به تعمیرات و نگهداری سامانه را انجام دهد.

در این دیدار دکتر بهزاد باباخانی، هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه و مهندس شهلایی، مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای نیز حضور داشتند.

پایان تشنگی صنایع کرمانشاه با تخصیص آب از سامانه گرمسیری

به گزارش ایرنا؛ استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه پر از ظرفیت های بزرگ و متعدد اقتصادی و درآمدزایی است؛ از وجود ۶۰۰ هزار جوان ۱۵ تا ۲۹ ساله و بیش از ۹۰۰ هزار هکتار زمین آماده کشت با منابع آبی مناسب گرفته تا وجود معادن متعدد و ظرفیت های پرشمار گردشگری و داشتن چهار بازارچه و ۲ گمرک رسمی در ‌مرز عراق.

کرمانشاه با وسعت حدود ۲۵ هزار کیلومتر مربع، ۱.۵ درصد از مساحت کل کشور (هفدهمین استان) را به خود اختصاص داده و شامل ۱۴ شهرستان، ۳۱ بخش، ۳۲ شهر، ۸۶ دهستان است.

این استان به واسطه ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق و همچنین ظرفیت‌هایی مانند آب و هوا، چهار فصل بودن، کشاورزی و گردشگری بودن و سایر پتانسیل‌ها یکی از استان‌های مهم کشور محسوب می‌شود که در صورت صنعتی شدن و به توسعه رسیدن می تواند نقش مهمی در توسعه کشور از طریق ارزآوری و درآمدزایی داشته باشد.

نرخ بیکاری بالا و نبود فرصت‌های شغلی مردم کرمانشاه در طول سالهای اخیر آزار می دهد و اکنون امید مردم به خصوص جوانان به برنامه های توسعه ای دولت مردمی سیزدهم در اختصاص اعتبارات، امکانات و تجهیزات است تا بخشی از این مشکلات رفع شود.

براساس جدیدترین آمار مرکز آمار ایران، کرمانشاه با ۱۴.۹ درصد در ردیف دومین استان با نرخ بیکاری بالای کشور است و اکنون جویندگان کار در کرمانشاه به برنامه های اشتغالزایی دولت سیزدهم دلخوش کرده اند تا بتوانند به شغل برسند.

در استان کرمانشاه حدود هزار واحد تولیدی ، دارای پروانه بهره برداری صنعتی فعال است که نتیجه آن اشتغال حدود ۳۰ هزار نفر است؛ ۹۲ درصد این واحدها صنایع کوچک با اشتغال کمتر از ۵۰ نفر ، چهار درصد صنایع متوسط با اشتغال بین ۵۰ تا ۱۰۰ نفر و چهار درصد نیز صنایع بزرگ با اشتغال بیش از ۱۰۰ نفر در حال فعالیت می باشند.

همچنین واحدهای تولید کننده خودرو ، روغن نباتی ، سیمان ، کاشی و سرامیک ، میلگرد و تیرآهن ،‌ لبنیات ، انواع دارو ، قند و رب گوجه فرنگی از مهمترین واحدهای صنعتی این استان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha