۷ تیر ۱۴۰۱، ۱۹:۵۲
کد خبر: 84805311
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

استقلال ملی و آزادی از کارکردهای گام اول انقلاب اسلامی است

مشهد- ایرنا- رئیس سازمان بسیج اساتید دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی خراسان رضوی گفت: استقلال ملی، آزادی، عدم افراط و چپ روی، مقایسه انقلاب اسلامی با انقلاب‌های مشابه، پیشرفت‌های چهل ساله، از جمله کارکردهای گام اول انقلاب اسلامی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مجتبی بذرافشان مقدم روز سه شنبه در افتتاحیه دوره تکمیلی تربیت مربی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی افزود: پایان انحطاط تاریخی طولانی، حفظ تمامیت عرضی، دفاع از مظلومان، دوگانه اسلام و استکبار، عزت ملی، حفظ آرمان‌های انقلاب اسلامی و ضربه متقابل از دیگر کارکردهای گام اول انقلاب اسلامی به شمار می‌رود.

وی به توضیح استقلال به عنوان اولین کارکرد پرداخت و ادامه داد: استقلال ملی به معنی آزادی ملت و حکومت از تحمیل و زورگویی قدرت های سلطه گر جهان است و نباید به معنی زندانی کردن سیاست و اقتصاد کشور در میان مرزهای خود تعریف شود.

رئیس سازمان بسیج اساتید دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی خراسان رضوی با تاکید قرآن بر بر اهمیت استقلال مومنان اظهار کرد: خداوند هیچگاه برای کافران نسبت به اهل ایمان راه تسلط را باز نخواهد کرد و این بندگان هستند که راه را برای کفار باز می‌کنند.

وی اضافه کرد: استقلال اقتصادی، فرهنگی، سیاسی به عنوان زیربنای استقلال ملی، مطرح است که امامین انقلاب به نوعی استقلال فرهنگی را مدنظر داشتند چنانکه امام راحل(ره) استقلال کشور را منوط به استقلال فرهنگی می دانست و رهبر معظم انقلاب هم اصلاح فرهنگ را محور همه امور انقلاب می داند چرا که اصلاح امور دیگر و استقلال حوزه های دیگر انقلاب را وابسته به استقلال فرهنگی می‌داند.

بذرافشان مقدم با بیان این که اقتصاد قوی، نقطه قوت و عامل مهم سلطه ناپذیری و نفوذ ناپذیری کشور است، ادامه داد: تحقق استقلال اقتصادی و فرهنگی در گرو تلاش و کوشش، گسترش مشاغل خانگی، مطالبه گری از مسوولان و دستگاه‌های مربوطه و کمک به توسعه و گسترش شرکت‌های دانش بنیان است.

وی عنوان کرد: عوامل قدرت، علم، تولید و دیپلماسی قوی از جمله عوامل لازم برای حفظ استقلال با محوریت فرهنگ هستند.

این مسوول به توضیح کارکرد آزادی پرداخت و گفت: آزادی اجتماعی به معنای حق تصمصیم گیری و عمل کردن و اندیشیدن برای همه افراد جامعه است و این عطیه الهی است و تفضل حکومت ها نیست.

وی با بیان این که قانون اساسی بر آزادی تاکید کرده است افزود: در قانون اساسی نیز در اصل دوم در برشماری اصول هستی شناسنامه نظام اسلامی در بند ششم آن به صراحت به کرامت و ارزش والای انسان و آزادی همراه با مسوولیت او در برابر خداوند تاکید می کند.

بذرافشان مقدم ادامه داد: افزایش سرمایه اجتماعی، افزایش اعتبار حاکمیت، تعمیق امنیت، افزایش اعتماد مردم به حکومت و حاکمیت، افزایش مشارکت مردم از جمله برکات وجود آزادی در معنای صحیح خود است.

وی بیان کرد: آزادی برای آحاد مردم عطیه خداوندی است از این رو نباید به دنبال ایجاد تحقق آن بود، بلکه باید برای صیانت از آن تلاش نمود لذا تلاش‌ها در راستای صاینت از آزادی در دو سطح مطرح است یکی حاکمیتی که باید مراقبت شود با وضع قوانین، دستورالعمل‌ها، ابلاغیه‌ها و غیره و آزادی مشروع افراد مخدوش نشود.

رئیس سازمان بسیج اساتید دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی خراسان رضوی اضافه کرد: سطح دیگری این که عموم افراد حقوق و محدودیت‌های خود در مقوله آزادی را به درستی بشناسند و ضمن مطالبه حقوق خود در این مقوله، نسبت به صیانت از آن در مراودات اجتماعی با یکدیگر نیز آن را مطالبه کرده، برای پاسداری از آن تلاش های لازم را صورت دهند.

عدم افراط و چپ روی از ویژگی های مهم انقلاب اسلامی است

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های انقلاب اسلامی علی رغم ضربه‌های متعدد به نظام و انقلاب در اوایل پیروزی انقلاب، عدم افراط و چپ روی آن طی این سال‌ها است در حالیکه خشونت و افراط گری از ویژگی‌های سایر انقلاب‌ها از جمله انقلاب روسیه، فرانسه و الجزایر است.

بذرافشان مقدم گفت: انقلابی‌گری بر پایه قانون‌گرایی، پیگیری تحقق ارزش‌های انقلابی- اسلامی در بستر نظام اسلامی، رونق امر به معروف و نهی از منکر در قالب چارچوب اسلام، اشراف بر منظومه گفتمانی امامین انقلاب اسلامی، تاکید بر اصول انقلاب اسلامی و آمادگی برای اصلاح روش‌ها و خطاهای احتمالی، از جمله پیشنهاداتی است که برای جلوگیری از افراط و چپ روی مطرح است.

وی افزود: در مقایسه انقلاب اسلامی با سایر انقلاب‌ها، رهبری انقلاب، تداوم انقلاب، تداوم حضور مردم، مشارکت جویی و استکبارستیزی از ویژگی‌های انقلاب اسلامی است که پاسداری و صیانت از انقلاب از نکات مهم در حفظ آن است که این امر به مراتب سخت‌تر از پیروزی است که انجام کار جهادی و عدم منفعت طلبی رهبران لازمه حفظ انقلاب است که این موارد به عینه در انقلاب اسلامی و امامین قابل مشاده است.

این مسوول ادامه داد: استقلال خواهی ملت ایران، آزادی، مشارکت جویی نظام از ملت، گسترش عدالت، مواجه سیاسی با کشورهای دیگر، اقتدار بین المللی، آزادی، تامین حقوق اقلیت‌ها، انتخابات راهپیمایی، عزتمندی در مقابل قدرت‌های بزرگ، ممتاز نبودن یک طبقه خاص، ضربه متقابل در صورت دریافت ضربه و همچنین ارائه هر نقد و نظری خلاف سیاست‌ها، از جمله پیشرفت‌های ۴۰ ساله انقلاب اسلامی است.

وی بیان کرد: مراقبت عمومی، مطالبه همگانی و اراده جمعی از جمله موارد حائز اهمیت در نگاهداشت موفقیت ها است.

بذرافشان مقدم افزود: آنچه که منجر به تغییر ذهنیت منفی جامعه می شود، تبیین پیشرفت‌های کشور و نیز یادآوری پیشرفت‌های کشوراست، که رهبر معظم انقلاب از آن به عنوان تبیین جهاد نام بردند که ذهنیت منفی جامعه را تغییر می‌دهد.

وی ادامه داد: کسب رتبه ۱۵ علمی در جهان، ۴۵ درصدی شدند تعداد زنان دانش آموخته، ۲۴ برابر کردن پوشش تحصیلیف ۱۷ برابر کردن خانم های هیات علمی دانشگاه آزاد از دیگر دستاوردهای ۴۰ ساله انقلاب نیز از جمله موارد پایان انحطاط است.

رئیس سازمان بسیج اساتید دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی خراسان رضوی اظهار کرد: رسیدگی به نیروهای مسلح، تقویت حس میهن دوستی مردم، جذب مردم در پایگاه های بسیج، تامین تجهیزات، آموزش های لازم و افزایش قدرت بازدارندگی از جمله عوامل موثر در حفظ تمامیت ارضی است.

وی افزود: یکی از اولویت های نظام باید توجه عمیق به حوزه داخلی از جمله دفال از کارگران مقابل کارفرمایان، دفاع از اقشار آسیب پذیر جامعه، مبارزه با فقر و مبارزه با فساد اقتصادی باشد.

بذرافشان مقدم با بیان این که تجهیز و قدرتمند کردن مظلومان منطقه کم هزینه ترین و پرفایده ترین راه دفاع از مظلومان منطقه است ادامه داد: کسب رضایت مردم، حفظ انسجام ملی، آرامش در داخل و حل مشکلات مردم از جمله عولمل تقویت قدرتمندانه در برابر تهدیدهای پیش رو اسلام است.

وی در خصوص حفظ آرمان های انقلاب اسلامی گفت: شعارهای انقلاب اسلامی نمایانگر آرمان های آن است

این مسوول با بیان این که امید به آینده و عزتمندی مهمترین موتور پیشران یک ملت به سوی اهدافش است، افزود: انقلاب اسلامی تنها انقلابی است که یک چله پرافتخار را بدون خیانت به آرمان‌هایش پشت سر نهاده و در برابر همه وسوسه‌هایی که غیرقابل مقاومت به نظر می‌رسیدند از کرامت خود و اصالت شعارهایش صیانت کرد.

این مراسم با حضور جمعی از اساتید بسیجی دانشگاه‌های استان خراسان رضوی به میزبانی بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی امروز در مرکز رفاهی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha