۹ تیر ۱۴۰۱، ۱۶:۳۰
کد خبرنگار: 1287
کد خبر: 84806864
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۳۰ هکتار گلخانه جدید در چهارمحال و بختیاری در دست احداث است

شهرکرد - ایرنا- معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به ظرفیت‌های استان گفت:هم‌اکنون عملیات احداث ۳۰ هکتار گلخانه جدید در استان در دست احداث است.

به گزارش ایرنا، حسین برزگر روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران افزود: در حال حاضر ۴۱ هکتار گلخانه در استان فعال  است که توسعه صنعت گلخانه‌ها در استان به خصوص در مناطق شرقی به عنوان یکی از اولویت‌ها و برنامه‌هاپیش رو است.

وی با اشاره به اینکه ۳۰هکتار گلخانه جدید دیگر نیز با استفاده از بند تبصره ۱۸ برای دریافت تسهیلات به بانکهای عامل معرفی شده است، اظهار داشت: ۶۰ هکتار گلخانه جدید در دست احداث، پایان سال در استان فعال خواهد شد.  

وی توسعه بخش گلخانه تا ۵۰۰ هکتار را تا پایان سال ۱۴۰۴ به عنوان یکی از برنامه‌ها و سیاست‌های جهادکشاورزی عنوان کرد و گفت: توسعه بخش گلخانه به عنوان یک اولویت در سند آمایش استان نیز مورد تایید قرار گرفته است.

برزگر افزود: هم‌اکنون بیش از ۲۶۰ هکتار مجوز مجتمع گلخانه‌ای و ۱۵۰ هکتار مجوز تاسیس واحدهای انفرادی گلخانه در استان صادر شده است که برای احداث این واحدهای گلخانه‌ای به چهار هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سارمان جهادکشاورزی چهارمحال وبختیاری گفت: تامین منابع مورد نیاز، تسهیلات بانکی، مساله تامین آب، تامین زیرساخت‌ها از جمله آب و برق و گاز مهمترین چالش‌های بخش توسعه گلخانه‌هاست.

وی با اشاره به اینکه تامین زیرساخت‌ها از جمله برق و گاز باید تا درب  مجتمع، شهرک و واحدهای گلخانه‌ای برسد ،افزود: برای واحدهای که جواز تاسیس دارند،  موافقت خدمات‌رسانی آب، برق و گاز انجام شده است.

برزگر اظهار داشت: واحدهای گلخانه‌ای به واسطه صرفه‌جویی در مصرف آب و افزایش تولید و عملکرد در واحد سطح یک مزیت برای بخش کشاورزی است که در هر هکتار گلخانه ۱۵ برابر فضای باز شغل ایجاد می‌شود.

به گفته وی، یکی از مهمترین سیاست‌های اقتصادی جهادکشاورزی در راستای استفاده بهینه از آب و ایجاد اشتغال پایدار و بهینه کردن تولید، افزایش ضریب خوداتکای در محصولات کشاورزی و امینت غذایی و توسعه گلخانه است.

وی اظهار داشت: در واحدهای گلخانه‌ای نسبت به فضای باز یک ششم آب کمتر مصرف می‌شود و تولید ۱۰ تا ۲۰ برابر نسبه به فضای باز است.

برزگر افزود: هم اکنون بازار خوبی برای محصولات گلخانه‌ای وجود دارد و بخش زیادی از گل‌های شاخه بریده، سبزی و صیفی تولید در واحدهای گلخانه‌ای استان به خارج کشور صادر می‌شود.

به گفته وی، نخستین همایش گلخانه‌داران استان به میزبانی شهرستان بروجن در ۱۴ و ۱۵ تیرماه با حضور گلخانه‌داران و افرادی که پروانه بهره‌برداری گلخانه دارند ، مشاوران در زمینه طراحی گلخانه، ناظران احداث گلخانه، پیمانکاران و مهندسان ومسوولان فنی شاغل در حوزه گلخانه برگزار خواهد شد.

به گفته وی، بررسی مسایل و مشکلات این بخش، مساله‌یابی و مسایل مربوط به سلامت و کنترل کیفی محصولات و نحوه ساخت و ایجاد سازه و تنوع محصولات و ضرورت چندکشتی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری دارای ۶۷هزار بهره بردار کشاورزی است که سالانه ۱.۵میلیون تن محصولات کشاورزی در استان تولید می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha