۱۰ تیر ۱۴۰۱، ۱۵:۵۰
کد خبرنگار: 1287
کد خبر: 84807845
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

امام جمعه شهرکرد:حقوق بشر آمریکایی تبعیض نژادی است

شهرکرد -ایرنا- نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد با اشاره به هفته بازخوانی و افشای حقوق بشر آمریکایی گفت: حقوق بشر آمریکایی نوعی تبعیض نژادی و ثروت اندوزی است و آنان حقوق بشریت را تضییع می‌کنند.

به گزارش ایرنا، حجت‌الاسلام محمدعلی نکونام در خطبه‌های این هفته نماز جمعه شهرکرد در مصلای امام خمینی(ره) به برخی مباحث‌ بیان شده‌ در رابطه با حقوق بشر در جوامع مختلف اشاره کرد و افزود: متاسفانه برخی که قدرت تحلیل چندانی نداشته و شناختی درست از حقوق بشر دینی و اسلامی ندارند، تحت تاثیر تبلیغات سوء‌ استکبار جهانی قرار گرفته و به حقوق بشر آمریکایی دل می‌بندند و به فریب دسیسه‌های آنها از جمله مواردی چون حقوق زنان، کودکان و زندانیان به حقوق بشر آمریکایی دل می‌بندند.

وی یادآور شد: مهم آن است که دین مبین اسلام در تمامی این عرصه‌های حقوقی، برنامه سازنده، کرامت بخش و تعالی‌بخش ارائه کرده است.

نکونام با بیان اینکه حقوق بشر در اسلام در اوج کمال قرار دارد و جمهوری اسلامی ایران در تمام عرصه‌ها به این حقوق بشر اسلامی پایند است، اظهار داشت: ایران اسلامی خود قربانی‌ رفتارهای‌ ضدبشری است و همواره در صف مدعیان‌ و طلب‌کنندگان حقوق خود و حقوق پایمال شده بشریت توسط مستکبران جهان قرار دارد.

نکونام افزود: اسلام در تمام جنبه‌ها، برنامه‌های سازنده و کرامت‌بخش و تعالی‌بخش برای انسان دارد، حقوق بشر در اسلام در اوج است و ما در همه ابعاد بدان پایبند هستیم. 

وی به خاک‌ و خون کشیده شدن ۱۷ هزار ایرانی بی‌گناه، ترور شهید صدوقی‌ و هدف قراردادن‌ هواپیمای مسافربری‌ ایران در آسمان خلیج فارس در تیرماه سال‌ ۶۷ را از جمله جنایت‌های‌ ضدبشری استکبار بیان کرد و گفت: دست‌نشانده‌های‌ استکبار نیز در چهارم ذی‌الحجه‌ ۱۴۰۷ هجری قمری، حجاج ایرانی را در سرزمین وحی‌ به خاک و خون کشیدند و جمعه‌ای‌ خونین را در تاریخ ثبت کردند، این جنایتکاران نمی‌توانند به هیچ عنوان ما و ایران اسلامی را پایمال‌کننده حقوق بشری بدانند و ما قربانی مساله حقوق بشر هستیم و حقوق ما توسط مدعیان حقوق بشر پایمال شده است.

نکونام در بخش دیگری از سخنان خود به فرموده قرآن کریم برای عبرت آموزی از حوادث روزگار اشاره کرد و گفت: خداوند متعال در آیات کتاب آسمانی قرآن از مومنان می‌خواهد که از آنچه در پیرامون آنها می‌گذرد، درس گرفته و در اصلاح عمل، رفتار و نگاه ایمانی‌ خود به کار گیرند.

وی با تاکید بر تحلیل مومنانه حوادث افزود: باید در این تحلیل‌ها، اشتباهات را پیدا و نازیبایی‌ها را جست‌وجو کرد و به تصحیح آنها پرداخت چرا که‌ این انتظار، قرآن کریم است.

خطیب جمعه شهرکرد اظهار داشت: همه حوادث، وقایع و اتفاقاتی و بلایای که در جهان رخ می‌دهد نتیجه عمل و رفتار فردی و جمعی انسان است و باید انسان‌ها نسبت به این حوادث تحلیل واقعی داشته باشند.

به گفته وی، در جهان هستی بروز حوادث، بلایا از جمله سیل، زلزله، کرونا، و سایر حوادث برای آزمایش و سنجش انسان است و نتیجه عمل و رفتار فردی و جمعی انسان است که انسان‌ها در زمان  سختی‌ها و ناگواری‌ها مورد سنجش و آزمایش قرار داده شوند.

خطیب نماز جمعه شهرکرد با گرامیداشت اول ذی‌الحجه و تبریک سالروز ازدواج امام علی(ع) و حضرت زهرا(س)، افزود: این ماه، ماه عبودیت و نورانیت است و دهه نخست این ماه با نام "ایام معلومات" نام برده شده است.

نکونام با بیان اینکه ازدواج به عنوان یک سنت‌ مهم دینی و نبوی‌ و همچنین دستور قرآن کریم باید مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: لازم است در وقت مناسب، زمینه ازدواج فرزندان از سوی خانواده‌ها فراهم شود.

وی یادآور شد: در شرایط کنونی به دلیل برخی مشکلات متعدد، ازدواج در حال کمرنگ شدن است و تبعات منفی آن به سمت برجسته شدن پیش‌ می‌رود.

نکونام افزایش کیفیت ازدواج در جامعه را نیز مورد تاکید قرار داد و افزود: آسان‌ گرفتن آن، فراهم‌ کردن تسهیلات برای جوانان در این امر الهی، گشودن راه‌ها و رفع موانع ازدواج و کمک در  تهیه جهیزیه می‌تواند عرضه ازدواج در جامعه را تقویت کند و به ترویج این سنت حسنه منجر شود.

وی از جوانان خواست تا از ازدواج به عنوان یک دستور مهم دینی فاصله نگیرند و در وقت مناسب به این سنت عمل کنند و ادامه داد: پس از ازدواج نیز خانه زوجین‌ باید به خانه عبودیت، پاکی و رفتارهای مناسب تبدیل شود.

امام جمعه شهرکرد اظهار داشت: زن و مردی که شریک زندگی یکدیگر می‌شوند هر دو مخلوق پروردگارند و هر یک جایگاه انسانی خود را در نزد خداوند دارد از این رو زوجین باید همدیگر را تکریم کرده، قدرشناس هم‌ باشند و زندگی را صفا ببخشند تا در ادامه زندگی مشترک خود بتوانند فرزندان سالم و صالح تربیت کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha