به گزارش خبرنگار ایرنا، آب های نیلگون خلیج فارس صبح امروز - یکشنبه - با طنین صلوات ۳۰ نفر از جانبازان کشورمان همزمان با حمله ناوگان آمریکای جنایتکار به هواپیمای مسافری ایرباس معطر شد.
جانبازان افتخار آفرین این اقدام انقلابی که از ۱۳ استان کشور برای گرامیداشت سی و چهار سال سوگ پر کشیدن انسانها بر فراز آسمان خلیج فارس در این همایش ورزشی حضور داشتند با این اقدام نمادین خود بر ادامه راه شهدا و صیانت از دستاوردهای انقلاب و پیروی از خط ولایت فقیه در برابر استکبار جهانی تاکید کردند.
در این همایش ورزشی چند تن از جانبازان قطع نخایی، جانبازان فاقد دست و پا و جانبازانی که از نعمت دو چشم و دو دست بی نصیب بودند نیز در جمع شناگران مسیر دریایی قشم تا جزیره هنگام حضور داشتند.
روحیه بالای جانبازان در این اقدام فرهنگی - ورزشی که با فرستادن فاتحه برای شهدای هواپیمای مسافری ایران در دل آب های فیروزه ای خلیج فارس همراه شده بودن، بی نظیر بود.
امسال بیستمین سال برگزاری دوره شنای جانبازان یادواره خلیج فارس است که این جانبازان سرافراز به صورت خودجوش و با هزینه شخصی خود برای یادآوری جنایت های آمریکا به جهانیان همزمان با روز (افشای حقوق بشر آمریکایی) مسیر اسکله کندآلو در جزیره قشم تا جزیره هنگام محل سقوط هواپیمای ایرباس جمهوری اسلامی ایران را در جستجوی شهیدان پرواز ۶۵۵ شنا کردند.
این همایش ورزش با حضور جانبازان قطع نخایی، جانبازان فاقد دست و پا و جانبازانی که از نعمت دو چشم و دو دست بی نصیب هستند از استان های هرمزگان، فارس، بوشهر، تهران، البرز، اردبیل، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، اصفهان، قم، مرکزی، آذربایجان غربی و خوزستان برگزار شد.
«علیرضا عباسی» جانباز ۷۰ درصد از ناحیه دو چشم و قطع عضو، «شعبان قربانی» جانباز ۷۰ درصد قطع نخاعی، «صفر محب زاده» جانباز ۵۰ درصد قطع عضو، «محمدعلی قربانی» جانباز ۵۵ درصد قطع عضو، «سید علیرضا موسوی» جانباز ۷۰ درصد قطع نخاعی، «جواد صابر» جانباز ۷۰ درصد قطع عضو، «منصور شریفی» جانباز ۳۵ درصد قطع عضو، «غلامرضا نصراله زاده» جانباز ۷۰ درصد قطع نخاعی و «محمدرضا سلطانی» جانباز ۷۰درصد، «جمال جباری مقدم» جانباز ۳۵ درصد از جانبازان شناگر شرکت کننده در این مسیر بودند.
«ایرج رحمانیان» جانباز ۶۵ درصد، «مهدی آتشباز» جانباز ۷۰ درصد، «مجید غفاریان شادلو» جانباز ۷۰درصد، «بلال خلیلی» جانباز ۷۰ درصد، «محمد شکوری» جانباز ۲۵ درصد روحانی، «قربانعلی حسین زاده» جانباز ۷۰ درصد، «علی امینی» جانباز ۷۰درصد، «حسین عبدالغفاری» جانباز ۷۰درصد و «محمد اسدی» جانباز ۷۰ درصد این مسیر را شنا کردند.
«غلامحسین صاحبکار» جانباز ۷۰ درصد، «مرتضی پارسا پور» جانباز ۶۵ درصد، «علی زارعی» جانباز ۲۵ درصد، «سیف الدین حسین زاده» جانباز ۷۰ درصد، «احمدرضا مداح آزاد»، «عظیم کریمی» و «اسماعیل دلشاد» جانباز قطع عضو را از دیگر شناگران جانباز شرکت کننده در این برنامه بودند.
سه نفر دیگر از این جانبازان نیز وظیفه کمیته های روابط عمومی، فرهنگی و پشتیبانی این برنامه را بر روی خشکی و دریا بر عهده داشتند.
سی و چهار سال پیش در چنین روزی پرواز مسافربری شماره ۶۵۵ شرکت هواپیمایی ایران ایر، ساعت ۱۰ صبح دوازدهم تیرماه ۱۳۶۷ از فرودگاه بندرعباس به مقصد دبی پرواز خویش را آغاز کرد، فرازی بی فرود که خاطره ای تلخ را در حافظه مردمان این دیار تا ابد حک کرد.
هنگامی که هواپیمای ایرباس جمهوری اسلامی ایران در نزدیکی جزیره هنگام بود به دستور ناخدا ویل راجرز، فرمانده ناو جنگی وینسنس، هدف دو فروند موشک نیروی دریایی آمریکا قرار گرفت و با ۲۹۸ مسافر در خلیج فارس غرق شد.
پس از سقوط این هواپیما، آمریکا اعلام کرد یک فروند هواپیمای اف ۱۴ جمهوری اسلامی را هدف قرار داده، اما با مشخص شدن نوع هواپیما، آمریکا ادعای دروغین خود را تغییر داد و اعلام کرد که مرتکب اشتباه شده، اما با به دست آمدن شواهد و مدارک بر این دلیل بی اساس نیز خط بطلان کشیده شد.
دولتمردان آمریکا برای رهایی از این ننگ تلاش و کوشش های بسیاری انجام دادند، که از آن میان می توان به اینکه هواپیمای ایرباس خارج از دالان هوایی در حال پرواز بوده و ناو آمریکایی بارها اخطار رادیویی برای هواپیمای ایران فرستاده اما از هواپیمای مسافربری ایران جوابی دریافت نکرده است! اشاره کرد.
اما وجود قطعات شناور مربوط به هواپیما و اجساد سرنشینان آن در سطح وسیعی از آبهای سواحل جنوبی جزیره هنگام و تجهیزات پیشرفته در ناو جنگی وینسنس، همگی نشان از آن دارد که هواپیما در مسیر درست پرواز می کرده و این مسئله برای ناو آمریکایی به طور کامل قابل تشخیص بوده است.
همچنین با توجه به ارتباط کلامی و ناوبری هواپیمای مسافربری، فرمانده ناو آمریکا با شنیدن مکالمه خلبان قادر بود، ماهیت هواپیمای مسافربری را شناسایی کند، هواپیمای مسافربری ایرباس از نظر حجم، شکل، اندازه و توانایی پرواز به طور کامل با هواپیمای اف ۱۴ تفاوت داشت و ادعای ارسال اخطار روی باند غیرنظامی(اضطراری) از آنجا که خلبانان دو منطقه همیشه در این باند به گوش هستند، همگی دلایلی هستند که ادعای بی پایه و اساس آمریکا را غیر قابل قبول می کند.
رد این اظهارات به همراه دلایل دیگری که با گذشت زمان به دست آمد عمدی بودن این جنایت را که در تاریخ هواپیمایی غیرنظامی بیسابقه بود به اثبات رساند.
جمهوری اسلامی ایران چهاردهم تیرماه ۱۳۶۷ در نامه ای به رییس شورای امنیت خواستار تشکیل جلسه فوری شورا برای رسیدگی به موضوع سقوط هواپیمای مسافربری ایران شد ولی این شورا تنها با صدور قطعنامه ای از سقوط هواپیمای مسافربری و غیر نظامی ایران در پرواز بین المللی ۶۵۵ به وسیله موشک ناو جنگی آمریکا ابراز تاسف کرد.
ایران علاوه بر شورای امنیت و دیوان بین المللی دادگستری لاهه شکایت خود را به شورای ایکائو، نیز ارائه داد، اما تشکیلات تخصصی سازمان ملل متحد یعنی ایکائو (سازمان هواپیمایی کشوری بین المللی) به دور از مسائل سیاسی تصمیم نگرفت و به جای آن که به بررسی فنی و ارایه راهکار به شورای امنیت بپردازد، تنها به ابراز تاسف و تسلیت به بازماندگان این حمله ناجوانمردانه بسنده کرد.
در این فاجعه که از مهمترین موارد نقض حقوق بشر، حقوق بینالملل و حقوق سازمان بینالمللی هوانوردی در تاریخ محسوب میشود، فرمانده ناو یادشده در اقدامی ناجوانمردانه از مقامات امریکایی نشان لیاقت دریافت کرد.
همچنین پرونده حمله ناو آمریکایی وینسنس به هواپیمای مسافربری ایرباس جمهوری اسلامی ایران به علت کارشکنی های دولت آمریکا، سستی و انفعال مجامع بین المللی با تاخیر چند ساله تنها به پرداخت غرامت از سوی آمریکا منجر شد و به نتیجه منطقی نرسید.
گرچه اکنون سی و چهار سال از فاجعه غرق شدن هواپیمای ایران در اعماق خلیج فارس می گذرد اما هیچ گاه این رخداد غیر انسانی از خاطره مردمان این گیتی پهناور پاک نخواهد شد، اتفاقی ناخجسته که باعث سرافکندگی دولتمردان آمریکایی شد؛ این رویداد نمادی از بی توجهی آشکار به حقوق انسانها است، آن مسافران مظلوم رفتند، اما نام و یاد آنها هماره جاودان خواهد ماند.
نظر شما