جنایت آمریکا در نقض حقوق بین الملل محدود به ایران نیست

قشم - ایرنا - رییس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در قشم گفت: جنایت آمریکا در نقض حقوق بین الملل محدود به ایران نیست و متاسفانه همه ملت های اسلامی زخم خورده جنایت های آمریکا هستند.

جعفر زمانی روز یکشنبه در حاشیه گلباران شهادتگاه قربانیان جنایت ۳۴ سال پیش آمریکا در خلیج فارس و روز افشای حقوق بشر آمریکایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: خانواده های داغدیده ۲۹۸ قربانی مظلوم و افکار عمومی ملت بزرگ ایران هیچگاه جنایت آمریکا در ساقط کردن هواپیمای مسافری ایران توسط حمله موشکی ناو آمریکایی در خلیج فارس را هرگز فراموش نخواهد کرد.

حمله ناو آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران نقش فاح

وی ادامه داد: این حمله مصداق بارز تروریسم دولتی، نقض فاحش حقوق بشر و بی توجهی آشکار به حقوق بین الملل از سوی دولت آمریکاست.

رییس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در قشم توضیح داد: آمریکا هیچگاه نسبت به این حمله ددمنشانه عذرخوای نکرد و بلکه مدال شجاعت به فرمانده ناو آمریکائی داد.

حمله ناو آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران نقش فاح

زمانی اضافه کرد: در سالروز این رخداد تلخ و جانگداز، ضمن ابراز همدردی با خانواده های قربانیان این فاجعه غم انگیز تاکید می کنم جنایت آمریکا در نقض حقوق بین الملل محدود به ایران نیست و متاسفانه همه ملت های اسلامی زخم خورده جنایت های آمریکا هستند،  امیدوارم روزی برسد تا با اتحاد همه ملت های اسلامی آنها پاسخ جنایت هایشان را بگیرند و با عواقب آن روبرو شوند.  

وی اظهار داشت: مصادف شدن این حادثه با ایام ذی الحجه و کنگره جهانی حج، فرصت مغتنمی است که افکار عمومی دنیای اسلام علیه جنایات آمریکا در ممالک اسلامی بسیج شده و جنایت های این کشور در افعانستان، عراق، فلسطین، یمن و نظایر آن در اذهان ملت ها یادآوری شود.

حمله ناو آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران نقش فاح

شهادتگاه قربانیان جنایت ۳۴ سال پیش آمریکا در خلیج فارس امروز - یکشنبه دوازدهم تیر ۱۴۰۱ - همزمان با حمله ددمنشانه ناوگان آمریکای جنایتکار در سال ۱۳۶۷ به این هواپیمای مسافربری در نزدیکی جزیره هنگام شهرستان قشم گلباران شد.

در این مراسم که همزمان با روز افشای حقوق بشر آمریکایی با حضور فرماندار، اعضای شورای اداری و شورای تامین این شهرستان برگزار شد، شرکت کنندگان با قرائت فاتحه، ذکر صلوات، سلام بر امام حسین (ع)، قرائت بیانیه محکومیت جنایت آمریکا در حمله به هواپیمای مسافری جمهوری اسلامی در خلیج فارس و نثار گل به دریا یاد و خاطره ۲۹۸ شهید مسافر هواپیمای جمهوری اسلامی ایران را گرامی داشته و از مقام والای آنان تجلیل کردند.

شرکت کنندگان در این مراسم با فریادهای الله اکبر، مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل این جنایت ضد بشری آمریکا را بعد از گذشت ۳۴ سال دوباره محکوم کردند و خواستار مجازات عاملان این جنایت از طریق مجامع بین المللی شدند.

دوازدهم تیرماه یادآور یکی از تلخ‌ ترین وقایع و خاطرات انقلاب اسلامی و مردم ایران و در عین حال یکی از آشکارترین موارد نقض حقوق بشر از سوی دولت مستکبر آمریکا است.

این واقعه تاسف بار، حمله موشکی ناو جنگی این کشور در خلیج فارس به هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی ایران بود؛ جنایتی تلخ که در ۱۲ تیرماه سال ۱۳۶۷ روی داد و منجر به شهادت ۲۹۸ مسافر و خدمه این پرواز شد و این امر در دنیا همانند یک لکه، روی سردمداران آمریکایی را تا ابد سیاه کرده است.

«راجرز کوپر» فرمانده ناو وینسنس ساعت ۱۰ صبح روز یکشنبه ۱۲ تیرماه ۱۳۶۷ در آبراه بین‌ المللی خلیج فارس فرمان شلیک دو فروند موشک را صادر کرد که اصابت این موشک ها به هواپیمای مسافربری ایران، همه سرنشینان بی‌ دفاع هواپیما را که در کریدور بین‌المللی در حال پرواز بود، به قعر دریا فرستاد.

شهدای این سانحه که در میان آنان کودکان شیرخوار تا زنان و مردان و  زوج های جوان مهمان یک ساعته پرنده آهنین بودند، درحالی که با هزار امید رسیدن به مقصد را انتظار می‌کشیدند، خونشان با این حمله بی‌ رحمانه، امواج متلاطم آب های نیلگون و فیروزه ای خلیج فارس را رنگین کرد.

هواپیمای مسافربری «ایرباس» جمهوری اسلامی ایران درسال ۶۷ در حالیکه با شماره پرواز ۶۵۵ از بندرعباس عازم دبی بود هفت دقیقه بعد از پرواز توسط دو فروند موشک شلیک شده از ناو وینسنس آمریکا مستقر در خلیج فارس سرنگون شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha