۱۲ تیر ۱۴۰۱، ۱۵:۰۳
کد خبرنگار: 3123
کد خبر: 84809695
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

 ۱۹۹ مجوز صنایع دستی در خراسان شمالی صادر شد

بجنورد- ایرنا- معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی گفت: ۱۹۹ مجوز در ۶ رشته مشاغل خانگی طی سه ماهه نخست سالجاری در این استان صادر شد.

به گزارش روز یکشنبه از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی، محمدرضا قهرمانیان در این‌باره اظهار داشت: این مجوزها در رشته‌های گلیم، رودوزی سنتی، چرم، معرق چوب، نساجی سنتی و سفال و سرامیک صادر شد.

وی افزود: بیشترین حجم مجوزهای صادره در سه ماهه نخست امسال مربوط به شهرستان اسفراین، بجنورد و مانه و سملقان و کمترین مجوزها مربوط به شهرستان‌های گرمه، جاجرم و رازو جرگلان است.

قهرمانیان با بیان اینکه ۱۸ هزار صنعتگر در خراسان شمالی در ۶۱ رشته مشغول به فعالیت هستند، خاطرنشان کرد: رشته‌های شاخص صنایع‌دستی این استان شامل گلیم، سفره کردی، چرم، سفال و سرامیک، نساجی سنتی، چوب، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی است.

وی بیان کرد: مجوزهای این بخش شامل پروانه تولید کارگاهی، اعلامیه تأسیس، پروانه تولید انفرادی و کارت شناسایی است که بر حسب حجم تولید و فعالیت پس از بازدید از کارگاه به متقاضیان اعطاء می‌شود.

به گفته قهرمانیان؛ فعالان و علاقمندان حوزه صنایع دستی با مراجعه به سامانه هوشمند صدور مجوز به آدرس http://my.mcth.ir مدارک لازم را بارگذاری و پس از بررسی و تأیید توسط کارشناسان، مجوز مربوطه را دریافت کنند.

هم اکنون ۱۸ هزار هنرمند و صنعتگر در بخش صنایع دستی خراسان شمالی در قالب مشاغل خانگی و کارگاه‌های تولید انفرادی و گروهی مشغول به فعالیت هستند.

سالانه ۱۵۰ هزار مترمربع گلیم‌سفره ‌کردی در خراسان شمالی بافته می‌شود که بر این اساس و با توجه به تجمع بافندگان آن در بجنورد، این شهر به عنوان شهر ملی گلیم‌ سفره‌ کردی ثبت شده است.

استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور دارای اقوام کرد، کرمانج، ترک، ترکمن، تات و بلوچ است که صنایع دستی هر یک از آنها ویژگی های منحصر به فردی دارد.  

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha